Ezért lehet elégedett Magyarország

Magyarország elégedett lehet a 2014–2020-as uniós költségvetéssel – nyilatkozta az MNO-nak Szemlér Tamás EU-s szakértő.

Kovács András
2013. 02. 19. 15:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez egy olyan csomag, amilyen még sosem volt, mivel kisebb, mint a 2007–2013-as ciklusra eső költségvetési keretösszeg, noha Horvátország csatlakozásával 28 tagú lesz az unió – mutatott rá Szemlér. Ehhez bizonyos tételeket meg kellett kurtítani; a legnagyobb részt a kohéziós pénzek tették ki, amelyek több mint nyolc százalékkal csökkennek – ismertette a szakértő. A BGF Külkereskedelmi Karának dékánja elmondta, hogy a természeti erőforrásokkal való gazdálkodásra fordított összegek 11 százalékkal csökkennek, ezeken belül pedig a piaci és a a közvetlen mezőgazdasági támogatásokra jutó összegek 17,5 százalékkal.

Szemlér rámutatott arra, hogy a versenyképesség a növekedésért és foglalkoztatásért kiadási tétel 37,3 százalékkal nőtt, ami összhangban van az EU korábban vállalt céljaival. Ez a tétel a teljes költségvetésnek még így is csupán egynyolcada. Az eddigi tapasztalatok alapján ez a változás elsősorban a fejlettebb tagországoknak kedvez – tette hozzá. Úgy látja, a februári megállapodással elsősorban a nettó befizetők lehetnek elégedettek. Magyarország azért lehet elégedett, mert korábban egy sokkal rosszabb forgatókönyv nézett ki, amelyen jelentősen sikerült javítani – hangsúlyozta a szakember.

A kormány egyébként a bizottság javaslatához képest két javulást tudott elérni a magyar pozícióban: Magyarország esetében a kohéziós támogatások felső határa a GDP 2,35 százaléka helyett 2,59 százalékra módosult, ami körülbelül 700-720 millió euró pótlólagos forrást jelent. Másodszor a csúcson további 1,56 milliárd eurót szavaztak meg a legszegényebb kategóriába tartozó hat hazai régió számára.

Így összesen 2,2 milliárd euróval javult a pozíció, amihez ha hozzáadjuk a most létrehozott ifjúsági foglalkoztatási alapból ránk eső körülbelül 50 millió eurót, mindent egybevéve 2,3 milliárd euróval sikerült javítani a bizottság eredeti javaslatához képest a pozíciót.

Szemlér úgy vélte, hogy a 2007–2013-as időszakhoz képest a felzárkóztatási pénzek tekintetében 8-10 százalékkal kevesebb érkezik majd hazánkba, azonban ezt kompenzálni tudják a mezőgazdaságra jutó források. A szakember szerint az, hogy 2013-tól 100 százalékban benne vagyunk a közvetlen agrártámogatások teljes rendszerében, mindenképpen emeli a források mennyiségét, így gyakorlatilag összességében ugyanott lehetünk, mint a mostani költségvetési ciklusban.


A kevésbé fejlett országok és a legfejlettebbek közötti különbség elképzelhető, hogy növekedni fog a mostani költségvetés alapján – fejtette ki Szemlér. Az egyetemi oktató szerint a mostani büdzsé csupán az uniós tagországok GDP-jének az egy százalékát teszi ki, egyébként korábban is ezen a szinten volt, amelynek az egynyolcada a versenyképességi célkitűzés, tehát nem ezen fog múlni a fejletlenebb tagországok felzárkózása. Maga az a tény, hogy ez a költségvetés kisebb lett egy olyan Európában, amely sokszínűbb, mint korábban, egy nagyon rossz jelzés, nem egy mélyebb integráció felé mutat – vélekedett a szakember.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint összességében a nettó pozíció tekintetében (25 milliárd euró) Magyarország Lengyelország és Románia mögött a harmadik helyen zárta a tárgyalásokat. Ugyanez a nemzeti össztermék százalékos arányában a GNI 3,6 százaléka, amivel Bulgária után és Litvánia előtt a másodikak vagyunk.

Az egy főre jutó támogatás mértékét illetően pedig a litvánok után a magyaroké a második pozíció. Minden magyar állampolgárra 2512 euró (712 ezer forint) jut. Az egy főre jutó kohéziós allokációban csak Észtország és Szlovákia előz meg minket, miközben a csehek mögénk kerültek.

„Mindig tagállami érdekekről szólnak a pozíciók a költségvetések megtárgyalásakor, és a legfőbb cél, hogy az adott ország vezetői sikerként tudják eladni az alkut” – hangsúlyozta Szemlér. Elmondta, a válság hatásával nem lehet magyarázni a kisebb büdzsét: a krízisre adott válasznak épp a közös feladatokra felosztható „torta” növelésével kellene járnia, ami az EU nemzetközi versenyképességét javíthatná. Bár a versenyképesség növelésére többet szántak a korábbinál, így akár az is kiolvasható, hogy a tagállamok felismerték a fenti összefüggést, de az abszolút összegek ismeretében a hatás csak korlátozott lehet – tette hozzá.

Szemlér szerint nem arról van szó, hogy valamire elköltünk pénzt az uniós és a hazai költségvetésből, hanem olyan dolgokat kell finanszírozni a közös büdzséből, amelyek fontosak az EU egésze számára. Magyarországnak minél jobban fel kell használnia a keretét, de ami ennél is fontosabb (és nehezebb), az az, hogy úgy használjuk fel őket, hogy annak hosszú távú pozitív hatásai legyenek – fejtette ki a szakember. A BGF Külkereskedelmi Karának dékánja szerint az lenne a cél, hogy olyan szintre fejlődjünk, hogy egyszer nettó befizetői legyünk a költségvetésnek.

„Az új költségvetési keretterv nélkül is azt gondolnám, hogy bővítés 2020-ig nem lesz, leszámítva talán Izlandot, amely egy esetleges belépés esetén is inkább hozna, mint vinne.” Szemlér szerint ha valamilyen okból előrehaladna a bővítési folyamat, akkor lehet korrigálni, de az, hogy a büdzsé külön nem foglalkozik ezzel (leszámítva Horvátország 2013. júliusi csatlakozását), mindenképpen egy komoly üzenet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.