Völner Pál elmondta: a kiemelt kategóriájú vonatokon már eddig is léteztek pót- és helyjegyek, például az inter- és eurocity, valamint railjet járatokon; most ezek köre bővül. Az eddigi 200 járat, amelyre pótjegy váltása volt kötelező, további 200-zal bővül május 15-ével. A pótdíj mértéke 100 kilométerig 150 forint, e távolságon felül sávosan emelkedik, és 500 kilométernél éri el 735 forintos maximumot – közölte az államtitkár. Megjegyezte: az ügyről egyeztetések folytak a napokban a Fidesz-frakció és a szaktárca között. A frakció kifogása a pótdíjrendszer bevezetésével kapcsolatban az volt, hogy ha differenciált árképzésről beszél a MÁV, akkor az alacsony színvonalú szolgáltatás esetében is érvényesíteni kell a különbséget. A pluszpénzt jármű-felújítási programra szedi be a nemzeti vasúttársaság, vagyis az összegből az e járatokon közlekedő kocsikat újítja fel, mintegy 300-at.
Elfogadva a Fidesz-frakció érvelését, a MÁV június 1-jéig kidolgozza a 15 legalacsonyabb komfortfokozatú vonalon – ami mintegy 100-120 járatot érint – a 15 százalékos árcsökkentésre vonatkozó feltételeket.
A bérletesekre nem vonatkozik a pótjegyváltási kötelezettség – mondta Völner Pál. Emlékeztetett, hogy vannak olyan kedvezményezett csoportok – mint például a 3 és 6 év közötti gyerekek vagy a 65 év feletti nyugdíjasok –, melyek tagjai ingyenesen, jegy nélkül utazhatnak. Nekik a pótjegyre vonatkozóan a továbbiakban egy nagyon kedvezményes árú, 1500 forintos havi bérlet megvásárlására lesz lehetőségük. Hozzátette: a vasúti járatoknak több mint 80 százaléka továbbra sem lesz pótjegyköteles Magyarországon, így maga a közlekedési struktúra és a kedvezményrendszer szerkezete lényegében nem sérült.
Ismert, 2002 és 2010 között a Magyarországon a vasúti jegyárak 140 százalékkal emelkedtek. Az utóbbi három évben ezen a területen nem volt áremelés. A most bevezetett pótdíjból származó többletbevételt célzottan az utasok érdekében használja fel a MÁV. Július végéig azok, akik nem tudják megváltani a pótjegyet az állomásokon, a kalauzoknál is megvehetik a vonatokon a pótjegyet, szankció nélkül. Többször megerősítették: a vasúttársaság a többletbevételt kizárólag a szolgáltatási színvonal emelésére fordíthatja.