– A római történet, igaz, más mértékegységek szerint, Egerben is megismétlődött: korszerűen megújított főegyházmegyei múzeumuk és a vele egy épületben lévő levéltár számos múltbéli értékkel büszkélkedhet, ugyanakkor az egri érsekség hatalmas területén sok a nélkülöző is
– Valóban, de ne feledjük: „nemcsak, hanem is” – ezek a katolikus kötőszavak. Nemcsak Szentírás van, hanem Szent Hagyomány is. Nemcsak a hit fontos, hanem a belőle fakadó cselekedetek is. Igaz ugyan, hogy európai uniós pályázatokon forrásokat nyertünk arra, hogy az érseki palotát látogatóközponttá alakítsuk át, amelyet végigjárva az is megismerkedhet egyházunk életével, aki nemigen jut el a templomainkba. De nemcsak ez a fontos, hanem az is, hogy lehetőségeink szerint figyeljünk a körülöttünk élő szegényekre. Egyházmegyénk költségvetéséből évről évre jelentős összeget különítünk el, amellyel – megfelelő szabályzat alapján – a szegényeken tudunk segíteni a Főegyházmegyei Karitász Központon keresztül. Egyházunk mindig is azt tartotta, hogy az igehirdetés csakis akkor lehet hatékony, ha mellette a jócselekedetek is jelen vannak. Értékelni kell a szegény asszony két fillérjét is. Más kérdés persze, hogy jócselekedeteinkről olykor szemérmesen hallgatunk. De nem is azért igyekszünk segíteni a szegényeken, hogy ezt elismerjék az emberek, hanem mert ez kötelességünk. Tudjuk, hogy még többet is lehetne és kellene tennünk. Nem feledhetjük, amit Mesterünktől tanultunk: szegények mindig lesznek veletek. A szegényekben pedig Jézust láthatjuk, akikkel ő azonosította magát.
– Vallásszociológusok állítása szerint is egyre többen – ők így fogalmaznak: „irreálisan sokan” – választották, választják a hittant az általános iskolákban az erkölcstan helyett, és ez az úgymond váratlan fordulat számos oktatáspolitikai, társadalom-lélektani és anyagi kérdést hoz a felszínre.
– Hasonlóan meglepő az is, hogy milyen sokan igénylik nálunk az egyházi iskolát. A demokrácia egyik nagyszerű megnyilvánulása, hogy az állam figyelembe veszi, a szülők milyen szellemben kívánják gyermekeiket neveltetni, iskoláztatni. Egyházmegyénk területén jelenleg mintegy tizenhatezer gyermek jár katolikus iskolába harminckilenc intézménybe. Vannak olyan települések, amelyekről korábban senki nem gondolta volna, hogy a lakosság igényli a katolikus iskolát. Márpedig ha a szülőknek ez a kérésük, az egyháznak kötelessége segíteni! Mielőtt átveszünk egy iskolát, alkalmat teremtünk, hogy mind a pedagógusok, mind a szülők megosszák velünk azokat az esetleges aggodalmaikat, amelyek egy ekkora horderejű átalakulással kapcsolatban szinte természetesek. Aztán rövid idő múltán azt észleljük, hogy az aggodalmat a bizalom váltja fel. Általában azokkal a pedagógusokkal folytatjuk a munkát, akik a váltás előtt is az adott intézménynél dolgoztak, feltéve persze, hogy munkájukban elfogadják az egyház irányítását. Azokat az új szempontokat, amelyek a nevelési elvekben jelentkeznek, szinte mindenki elfogadja. Érdekes módon fél év, egy esztendő múltán már megváltozik az iskola légköre, a tanulók és a tanárok egyaránt elégedettek a változásokkal.
– A legek egyházmegyéjének 81. főpapját mire kötelezik, kötelezik-e egyáltalán az olyan, történelmi időkből örökölt felsőfokok, mint hogy az egyik legrégebbi, legnagyobb kiterjedésű érsekséget kell összefognia, az ország második legnagyobb templomát működtetnie, hívő emberekkel megtöltenie?
– A Szent István korabeli egri egyházmegye területe több mint kilencvenezer négyzetkilométer volt, közel akkora, mint a mai Magyarország. Területét tekintve ma is a legnagyobb. A hívek számát illetően csak az Esztergom–budapesti Főegyházmegye nagyobb nála. Karácsonykor, húsvétkor, pünkösd ünnepén olyanok is betérnek Isten házába, akik egyébként nem jutnak el oda. Ezeken a jeles napokon minden ember nyitottabbá válik a jó befogadására. Év közben is vannak olyan találkozóink, amikor az általunk meghívott közösségek töltik meg a bazilikát. Ilyenek az évenként ismétlődő ministránstalálkozók, ilyen volt a cigány zarándoklat vagy az egyházközségi képviselő-testületek találkozója. Nagy élménye az egybegyűlteknek látni azt, hogy nincsenek egyedül, hogy sokan vannak, akik ugyanazt a szolgálatot végzik, amelyre ők a maguk kis körében vállalkoztak.
– A hagyomány szerint az egri egyházmegye – tán – első püspöke, Buldus, Szent Gellérttel együtt szenvedett vértanúhalált. Gellértnek szobra áll a Duna partján, Buldust szinte mindenki feledte. Életpéldája mellett mégsem mehet el szótlanul az utókor s XXI. századi utóda sem
– Annál is kevésbé, mert korunk is tele van feszítő ellentmondásokkal. Ma például karácsony ünnepe sokak számára egyszerűen csak a szeretet ünnepe, az ajándékozásé és a családi együttlété. Pedig semminek sem lenne szabad eltakarnia az ünnep eredeti tartalmát, Jézus Krisztus születését. Isten azért lett emberré általa, hogy megváltson bennünket. Ez az örömhír tölti ki a mai Krisztus-követők életét. Jézus Krisztus miatt szenvedett vértanúhalált Szent Gellért és Buldus is. Nem azért, mert forrófejűek voltak, és keresték maguknak a bajt, hanem mert életüket Istennek szentelték, és tették a kötelességüket. A hétköznapi helytállás az ő életükben idevezetett. Ezért példájuk nem is annyira a vértanúságról, mint inkább a kötelességről szól. Meg arról, hogy a nyájat minden időben és minden körülmény között meg kell védeni. Hogy milyen áron? Mindenáron!
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!