A munkásoknak a XIX. századra, az ipari forradalmat követően összekuszálódott helyzetére a május 1-jei munkaszünetet nagy nehezen kiharcoló munkásmozgalmakon kívül a munkások ügyét sok évszázada szívén viselő, nekik példaképet is állító katolikus egyház is reagált – a régi korok forrásairól később. 1891-ben XIII. Leó pápa először adott ki szociális témájú körlevelet, a nevezetes Rerum Novarumot, amelyben a munkáskérdés minden aspektusát górcső alá veszi az egyház.
Felismeri, hogy az ipari forradalom miatt megváltoztak a termelési technikák, ami miatt a munkáltatók széles rétegek foglalkoztatásáról mondtak le hirtelen, illetve csökkentették következmények nélkül embertelen mértékig a béreket, növelve ugyanígy a munkaidőt. A munkások tömegei ébredtek öntudatra, és ez egy sor egyéb dologra is felhívta a figyelmet: hogy a munkáltatókat a fösvénység és az indokolatlan nyereségvágy fűti, de arra is, hogy az túlzott egyenlősítési törekvések – vagyis a szocializmus – tévutat jelentenek. 1891-ben jártunk a dokumentum születésekor, bőven a Szovjetunió alapítása előtt...
De merüljünk el kicsit a mai fülnek sem egyáltalán idegen Rerum Novarumban! Helyteleníti a szegény rétegek irigységének kijátszását a gazdagok ellen, amire alapozva a szocializmus majd később elveti az „igazságtalan magántulajdont”. A kollektivizálás ugyanis megzavarja az államrendet, és minden egyes birtokosnak káros, illetve ellentétes a természetjogból fakadó, munkabér fölött való rendelkezés jogával. Ne feledjük: a „Mások tulajdonát ne kívánd!” parancsolattal is ellentétben áll az államosítás.
A Rerum Novarum szerint az élet fenntartásának alapja kizárólag az a munka, amellyel valaki a földjét műveli vagy mesterségét űzi, és ennek bére végeredményben nem máshonnan, mint épp a föld sokféle termékéből származik, majd azokra cserélődik be.
Szintén mindig aktuális szófordulatokkal ostorozza a Rerum Novarum azokat a törekvéseket, amelyek az embereket egyformákká akarják tenni, illetve társadalmi rétegeket (munkás-tőkés) állítanak egymással szembe.