Május 1-je csak nem régóta szól a sör-virsliről

A munkásmozgalmi harc május 1-jei vívmánya csak egy késői részeredménye a dolgozó ember megbecsültségéért folyó, évezredes küzdésnek.

2014. 05. 01. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A munkásoknak a XIX. századra, az ipari forradalmat követően összekuszálódott helyzetére a május 1-jei munkaszünetet nagy nehezen kiharcoló munkásmozgalmakon kívül a munkások ügyét sok évszázada szívén viselő, nekik példaképet is állító katolikus egyház is reagált – a régi korok forrásairól később. 1891-ben XIII. Leó pápa először adott ki szociális témájú körlevelet, a nevezetes Rerum Novarumot, amelyben a munkáskérdés minden aspektusát górcső alá veszi az egyház.

Felismeri, hogy az ipari forradalom miatt megváltoztak a termelési technikák, ami miatt a munkáltatók széles rétegek foglalkoztatásáról mondtak le hirtelen, illetve csökkentették következmények nélkül embertelen mértékig a béreket, növelve ugyanígy a munkaidőt. A munkások tömegei ébredtek öntudatra, és ez egy sor egyéb dologra is felhívta a figyelmet: hogy a munkáltatókat a fösvénység és az indokolatlan nyereségvágy fűti, de arra is, hogy az túlzott egyenlősítési törekvések – vagyis a szocializmus – tévutat jelentenek. 1891-ben jártunk a dokumentum születésekor, bőven a Szovjetunió alapítása előtt...

De merüljünk el kicsit a mai fülnek sem egyáltalán idegen Rerum Novarumban! Helyteleníti a szegény rétegek irigységének kijátszását a gazdagok ellen, amire alapozva a szocializmus majd később elveti az „igazságtalan magántulajdont”. A kollektivizálás ugyanis megzavarja az államrendet, és minden egyes birtokosnak káros, illetve ellentétes a természetjogból fakadó, munkabér fölött való rendelkezés jogával. Ne feledjük: a „Mások tulajdonát ne kívánd!” parancsolattal is ellentétben áll az államosítás.

A Rerum Novarum szerint az élet fenntartásának alapja kizárólag az a munka, amellyel valaki a földjét műveli vagy mesterségét űzi, és ennek bére végeredményben nem máshonnan, mint épp a föld sokféle termékéből származik, majd azokra cserélődik be.

Szintén mindig aktuális szófordulatokkal ostorozza a Rerum Novarum azokat a törekvéseket, amelyek az embereket egyformákká akarják tenni, illetve társadalmi rétegeket (munkás-tőkés) állítanak egymással szembe.

Ezzel szemben elvárja a kölcsönös tiszteletet, elfogadást munkáltató és munkás között, és a közös érdekek mentén való együttes munkálkodást tartja üdvösnek – az Ó- és Újszövetség rengeteg ponton érinti ezt a témát a mózesi törvényektől a jézusi tanításig: a földi dolgok értékét csak akkor érthetjük meg, ha a lélek az örökké való élet felé tekint.

Ezt apró pénzre váltva az államnak a Rerum szerint mindenki érdekvédelméről az államnak egyformán gondoskodnia kell, ezek között kiegyenlítő módon kell fellépnie a béke és az igazságosság eszközeivel. Részletekbe menően még a sztrájkjoggal, a méltányos fizetéssel és a munkaidő kiszabásával is foglalkozik a dokumentum, megemlítve, hogy a sztrájkhoz vezető problémát kell elsősorban orvosolni.

Külön figyelmet szentel a Rerum Novarum annak, hogy mire való a munkaszüneti nap. Helytelennek tartja ugyanis, hogy „henyélésre”, „más bűnök elkövetésére” használjuk; a munkaszüneti nap ünneplésre való.

A munka ünnepe korábban tehát egy egész hónapon át tartott Szent József, az ács, a munkások védőszentje tiszteletében, a május elsejei rögzítést 1955-ben rendelte el XII. Piusz pápa.

A Dávid családjából származó József immár kétezer esztendeje volt jegyese egy Mária nevű fiatal lánynak, aki a Szentlélektől áldott állapotban volt, és fiút szült, Jézust. Az ács József kétkezi munkával tartotta el családját, és példaképévé is vált a gyermek Jézusnak, aki fiatalon kitanulta a mesterséget és csatlakozott hozzá a famegmunkálásban.

Szent Józsefet munkáspéldaképként egyébként még XI. Piusz pápa tüntette fel évtizedekkel a május 1-jei rögzítés előtt: „az egyház óriási küzdelmét a világkommunizmus ellen Szent Józsefnek, az egyház legfőbb oltalmazójának zászlaja alá helyezzük. Ő a munkásosztályhoz tartozott és viselte a szegénység terhét magáért és a Szent Családért”.

És ha már visszafelé lépdelünk az időben, nem árt felidézni, Munkás Szent József tisztelete legalább 1479-ig visszanyúlik, ekkor kapott neve napja ünnepnapot IV. Sixtus pápától, 1726-ban pedig I. Lipót, majd III. Károly kérelmére bekerült a Mindenszentek litániájába. Később a Habsburgok közt honosult meg a tisztelete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.