Hende: Szükséges a 100 milliárdos fejlesztés

Ennyibe kerül a Szombathelyet Győrrel összekötő 86-os főút gyorsforgalmi úttá fejlesztése.

MNO
2014. 07. 24. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzátette: Magyarországnak most olyan kormánya van, amely tudja, hogy Szombathely és a Nyugat-Dunántúl fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges ennek az útnak a fejlesztése, és tisztában van azzal is, hogy az út megépítése hozzájárul az itt élők életminőségének javításához is, hiszen a kamionok áradata elkerüli majd a településeket.

Hende Csaba avatóbeszédében az út történetét felidézve szembeállította a 2002–2010 közötti szocialista–szabad demokrata kormányzás időszakát a mostanival, szavai szerint míg az előzőt az „ígérgetés és handabandázás” jellemezte, addig a mostanit az építkezés. Miközben Ipkovich György, az út kormánybiztosa, Szombathely akkori polgármestere azt ígérte, hogy 2010-ig egészen Győrig elkészül majd a gyorsforgalmú út, valójában mindössze 3,5 kilométernyi út épült meg – emlékeztetett.

„Ez a kormány 2016 őszéig több mint 90 kilométernyi utat fog megépíteni, ha ezt összehasonlítjuk, a szocialisták 3,5 kilométerével, jól látható a valóság és a fikció közötti különbség” – fűzte hozzá.

Hangsúlyozta: az út megépítése nemcsak a gazdasági fejlődés lehetőségét növeli meg, de az út mellett élők életét is könnyebbé teszi, hiszen a „kamioncsordák” többé nem fognak végigzúdulni lakott településeken, nem károsítják tovább a házakat és a lakók egészségét.

Puskás Tivadar (Fidesz–KDNP), Szombathely polgármestere az avatóünnepségen köszöntőjében azt hangsúlyozta: Szombathely többféle értelemben is jó úton jár, hiszen a várost elérte a négysávos út, amelyen egyelőre Szelestéig autózhatnak a közlekedők, de szavai szerint „megvan az a záros határidő”, amely után már a XXI. század követelményeinek megfelelő módon tudják majd elérni Győrt és az M1-es autópályán Budapestet.

A 86-os és a 85-ös főút gyorsforgalmi úttá építése jelenleg több szakaszon is zajlik, a 90 kilométer hosszú M85-M86 Győr–Csorna–Szombathely gyorsforgalmi úton 2016 nyarán már végig 110 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a közlekedők.

A beruházó NIF Zrt. tájékoztatása szerint a gyorsforgalmi út Szombathely és Vát között kétszer két sávon, 6,2 kilométeren új nyomvonalon, 3 kilométeren pedig Szombathely–Zanat térségében melléépítéssel készült el.

A most hivatalosan is felavatott szakaszt már június 20-án ideiglenesen átadták a forgalomnak, eddig sebességkorlátozás mellett haladt a forgalom, még zajlottak az utómunkálatok. A Szombathely és Vát közötti új szakasz a már korábban elkészült váti elkerülőhöz csatlakozik.

A hétmilliárd forint értékű fejlesztés során egy új, külön szintű csomópontot alakítottak ki a 86-os út és a 8446-os összekötő út keresztezésében, amelyet már 2013. december 20-án megnyitottak a forgalom előtt. A meglévő „Zanati felüljáró” Csorna felőli részének átépítése és szélesítése is a beruházás része. Az útszakaszon öt felüljáró és vadvédő kerítés is épült.

A kivitelezést a Közgép és a Strabag által alkotott Szombathely MK 86 Konzorcium végezte, a projekt az Új Széchenyi-terv részeként a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával.

Németh Miklós, a Közgép Zrt. vezérigazgatója az ünnepségen elmondta: az építés során 1 millió tonna földet mozgattak meg és mintegy 100 ezer tonna aszfaltot használtak fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.