Hozzátette: Magyarországnak most olyan kormánya van, amely tudja, hogy Szombathely és a Nyugat-Dunántúl fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges ennek az útnak a fejlesztése, és tisztában van azzal is, hogy az út megépítése hozzájárul az itt élők életminőségének javításához is, hiszen a kamionok áradata elkerüli majd a településeket.
Hende Csaba avatóbeszédében az út történetét felidézve szembeállította a 2002–2010 közötti szocialista–szabad demokrata kormányzás időszakát a mostanival, szavai szerint míg az előzőt az „ígérgetés és handabandázás” jellemezte, addig a mostanit az építkezés. Miközben Ipkovich György, az út kormánybiztosa, Szombathely akkori polgármestere azt ígérte, hogy 2010-ig egészen Győrig elkészül majd a gyorsforgalmú út, valójában mindössze 3,5 kilométernyi út épült meg – emlékeztetett.
„Ez a kormány 2016 őszéig több mint 90 kilométernyi utat fog megépíteni, ha ezt összehasonlítjuk, a szocialisták 3,5 kilométerével, jól látható a valóság és a fikció közötti különbség” – fűzte hozzá.
Hangsúlyozta: az út megépítése nemcsak a gazdasági fejlődés lehetőségét növeli meg, de az út mellett élők életét is könnyebbé teszi, hiszen a „kamioncsordák” többé nem fognak végigzúdulni lakott településeken, nem károsítják tovább a házakat és a lakók egészségét.
Puskás Tivadar (Fidesz–KDNP), Szombathely polgármestere az avatóünnepségen köszöntőjében azt hangsúlyozta: Szombathely többféle értelemben is jó úton jár, hiszen a várost elérte a négysávos út, amelyen egyelőre Szelestéig autózhatnak a közlekedők, de szavai szerint „megvan az a záros határidő”, amely után már a XXI. század követelményeinek megfelelő módon tudják majd elérni Győrt és az M1-es autópályán Budapestet.
A 86-os és a 85-ös főút gyorsforgalmi úttá építése jelenleg több szakaszon is zajlik, a 90 kilométer hosszú M85-M86 Győr–Csorna–Szombathely gyorsforgalmi úton 2016 nyarán már végig 110 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a közlekedők.
A beruházó NIF Zrt. tájékoztatása szerint a gyorsforgalmi út Szombathely és Vát között kétszer két sávon, 6,2 kilométeren új nyomvonalon, 3 kilométeren pedig Szombathely–Zanat térségében melléépítéssel készült el.
A most hivatalosan is felavatott szakaszt már június 20-án ideiglenesen átadták a forgalomnak, eddig sebességkorlátozás mellett haladt a forgalom, még zajlottak az utómunkálatok. A Szombathely és Vát közötti új szakasz a már korábban elkészült váti elkerülőhöz csatlakozik.
A hétmilliárd forint értékű fejlesztés során egy új, külön szintű csomópontot alakítottak ki a 86-os út és a 8446-os összekötő út keresztezésében, amelyet már 2013. december 20-án megnyitottak a forgalom előtt. A meglévő „Zanati felüljáró” Csorna felőli részének átépítése és szélesítése is a beruházás része. Az útszakaszon öt felüljáró és vadvédő kerítés is épült.
A kivitelezést a Közgép és a Strabag által alkotott Szombathely MK 86 Konzorcium végezte, a projekt az Új Széchenyi-terv részeként a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával.
Németh Miklós, a Közgép Zrt. vezérigazgatója az ünnepségen elmondta: az építés során 1 millió tonna földet mozgattak meg és mintegy 100 ezer tonna aszfaltot használtak fel.