A főpolgármester kitért az 1-es és 3-as villamosberuházásra, hozzátéve: kidolgozott projektjük van arra, hogy az 1-es villamos kimenjen a Vörösvári útra egészen az esztergomi vasútvonalig. Elmondása szerint további kötött pályás fejlesztésekben gondolkodik, erre példaként a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosközlekedés helyreállítását és egy Újpalotát érintőt kötött pályás összeköttetést említett.
Ismertette, hogy a projekt Széll Kálmán téri ága 12,5 milliárd forint, s itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg és a 17-es villamost a 19-es és 41-es vonalakba kapcsolja be. Ha az 1-es villamost átvezetik a Rákóczi hídon, akkor a fonódó villamos összeköti annak két végállomását is – tette hozzá.
A főpolgármester a tervezés során a legkritikusabb pontnak a Margit híd alatti átvezetést nevezte, ugyanakkor jelezte: a két villamosvágány egy sáv szélességet igényel, a közúti sávok megmaradnak, a buszsáv pedig megszűnik.
Láng Zsolt (Fidesz–KDNP), a II. kerület polgármestere arról beszélt: a beruházás a kerületben élők érdekeit szolgálja. Méltatta, hogy a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az önkormányzat számos kérését figyelembe vette, így a korábbi, a kerületet sok szempontból hátrányosan érintő tervek jelentősen átalakultak. Ezek közé sorolta a BKK által elkészített közterületi rendezési tervet, ami szavai szerint orvosolta a problémák túlnyomó részét. Hozzátette: biztonságos marad a gyalogos és kerékpáros közlekedés, megmaradnak az autós sávok, és az ott élők parkolására is találtak megoldást.
A beruházás során akadálymentesítik a közlekedést, felújítanak több pályaszakaszt és közterületet, a villamos pedig gumibetétes, hangcsillapított pályán megy majd, csökkentve a zajterhelést – sorolta Láng Zsolt, aki arról is beszámolt: az érintett lakóknak pályázati forrást nyitottak hang- és hőszigetelt nyílászárókra.
A kerület polgármestere arra is kitért: Buda szívében több fontos beruházás is megvalósul, például a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, a Széna téri Volán-pályaudvar elköltöztetése és a Margit körúti volt ipari minisztérium helyén létesítendő park és mélygarázs.
Azt már korábban megírta az MNO, hogy a projekt elkészülte után spanyol CAF villamosokat tesznek a fonódó villamoshálózatra. A beszerzés módosításának értelmében a rövidebb, 34 méteres típusok kerülnek ide, valamint a 3-as vonalra, és a hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd. A rövid változat egyszerre 200 utast szállíthat 46 ülőhellyel, a hosszú típus 345 utas szállítására alkalmas 81 ülőhellyel.
Az eredeti szállítási szerződést februárban kötötték 37 villamosra 27 milliárd forint értékben, a szerződés módosításának értelmében tízzel több villamost szállít a CAF, amelyek részben Dunakeszin készülnek. Emellett a CAF vállalta, hogy felgyorsítja a gyártást, hogy a jogorvoslati eljárás miatt elhúzódó tendert időben le tudják zárni.
Budapest előtt Debrecen már élesben tesztelheti, hogy milyen az utazás ezeken az eszközökön, hiszen már elkészült a mintegy 20 milliárd forintos villamosberuházás, így elindult az új 2-es villamos. A beruházás keretében 18 spanyol járművet vásárolt a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., és 8 kilométernyi, felerészben füves pályát építettek.