Elkezdődött a budai villamosvonalak összekötése

A főpolgármester szerint hiánypótló a beruházás, hiszen Budán észak–déli irányban most „szerények” a lehetőségek.

NT
2014. 09. 29. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester kitért az 1-es és 3-as villamosberuházásra, hozzátéve: kidolgozott projektjük van arra, hogy az 1-es villamos kimenjen a Vörösvári útra egészen az esztergomi vasútvonalig. Elmondása szerint további kötött pályás fejlesztésekben gondolkodik, erre példaként a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosközlekedés helyreállítását és egy Újpalotát érintőt kötött pályás összeköttetést említett.

Ismertette, hogy a projekt Széll Kálmán téri ága 12,5 milliárd forint, s itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg és a 17-es villamost a 19-es és 41-es vonalakba kapcsolja be. Ha az 1-es villamost átvezetik a Rákóczi hídon, akkor a fonódó villamos összeköti annak két végállomását is – tette hozzá.

A főpolgármester a tervezés során a legkritikusabb pontnak a Margit híd alatti átvezetést nevezte, ugyanakkor jelezte: a két villamosvágány egy sáv szélességet igényel, a közúti sávok megmaradnak, a buszsáv pedig megszűnik.

Láng Zsolt (Fidesz–KDNP), a II. kerület polgármestere arról beszélt: a beruházás a kerületben élők érdekeit szolgálja. Méltatta, hogy a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az önkormányzat számos kérését figyelembe vette, így a korábbi, a kerületet sok szempontból hátrányosan érintő tervek jelentősen átalakultak. Ezek közé sorolta a BKK által elkészített közterületi rendezési tervet, ami szavai szerint orvosolta a problémák túlnyomó részét. Hozzátette: biztonságos marad a gyalogos és kerékpáros közlekedés, megmaradnak az autós sávok, és az ott élők parkolására is találtak megoldást.

A beruházás során akadálymentesítik a közlekedést, felújítanak több pályaszakaszt és közterületet, a villamos pedig gumibetétes, hangcsillapított pályán megy majd, csökkentve a zajterhelést – sorolta Láng Zsolt, aki arról is beszámolt: az érintett lakóknak pályázati forrást nyitottak hang- és hőszigetelt nyílászárókra.

A kerület polgármestere arra is kitért: Buda szívében több fontos beruházás is megvalósul, például a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, a Széna téri Volán-pályaudvar elköltöztetése és a Margit körúti volt ipari minisztérium helyén létesítendő park és mélygarázs.

Azt már korábban megírta az MNO, hogy a projekt elkészülte után spanyol CAF villamosokat tesznek a fonódó villamoshálózatra. A beszerzés módosításának értelmében a rövidebb, 34 méteres típusok kerülnek ide, valamint a 3-as vonalra, és a hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd. A rövid változat egyszerre 200 utast szállíthat 46 ülőhellyel, a hosszú típus 345 utas szállítására alkalmas 81 ülőhellyel.

 

Az eredeti szállítási szerződést februárban kötötték 37 villamosra 27 milliárd forint értékben, a szerződés módosításának értelmében tízzel több villamost szállít a CAF, amelyek részben Dunakeszin készülnek. Emellett a CAF vállalta, hogy felgyorsítja a gyártást, hogy a jogorvoslati eljárás miatt elhúzódó tendert időben le tudják zárni.

Budapest előtt Debrecen már élesben tesztelheti, hogy milyen az utazás ezeken az eszközökön, hiszen már elkészült a mintegy 20 milliárd forintos villamosberuházás, így elindult az új 2-es villamos. A beruházás keretében 18 spanyol járművet vásárolt a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., és 8 kilométernyi, felerészben füves pályát építettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.