Új szuperkamerák pásztázzák a magyar utakat

Élőben teszteltük az intelligens kamerarendszert, és azt is megtudtuk, mit remélnek tőle a rendőrök.

Veczán Zoltán
2015. 04. 14. 17:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy két hete vannak üzemben az új szuperkamerák a Véda Közúti Intelligens Kamerahálózat elnevezésű, 14 milliárd forintos összértékű projekt részeként, egyelőre korlátozott funkciókkal.

Kecskeméten élőben is láthattuk a kamerák működését, az itteni rendőrségi forrásaink elmondták, hogy az új, „mindent látó” kamerák hírére jelentősen visszaesett a szabálysértések száma. Helyi rendőrök beszámolóiból úgy tudjuk, hogy Kecskemét belvárosában egyébként a 100 kilométeres óránkénti sebességtúllépés egyáltalán nem kirívó, bár a többség, a nem notórius gyorshajtók éppen csak átlépik a megengedett sebességhatárt.

Rövid időre kézbe is vehettük a szóban forgó intelligens kamerát, a működését is megmutatták. A piros karika akkor változik zöldre, ha a kamerarendszer „befogta” az autót, és ha vétséget észlel a kamera, a képernyőn azonnal megjelennek a jármű adatai: a rendszám, a forgalmi engedély lejárata, sőt elméletileg még azt is tudni fogja a rendszer, hogy az autó lopott-e – bár a kecskeméti szemlén csak bemutató, forgalommérő jelleggel használták a kamerákat.

„A változtatható helyű, komplex közlekedési ellenőrzési pontok jelenleg csak a gyorshajtások dokumentálására alkalmasak” – magyarázta az MNO-nak Jámbor István, az ORFK közlekedésrendészeti osztályvezetője. Azonban a projekt második lépcsőjében már a kamera minden rendeltetését alkalmazni fogják élesben. Ekkor már nemcsak sebességtúllépést, hanem a piros lámpán áthaladást, a kötelező haladási irány figyelmen kívül hagyását, a záróvonal átlépését vagy a biztonsági öv használatának hiányát is látják majd. „Ez valamikor az idei év harmadik negyedévében várható” – fogalmazott Jámbor.

De még ez is csak egy eleme egy nagyobb közúti intelligens kamerahálózatnak – hiszen az ország mintegy 130 pontján 365 forgalmi sávot ellenőrző, kiépített rendszert is üzembe helyeznek, amelyekből minden kamera alkalmas lesz az összes fenti jogsértés dokumentálására, vázolta portálunknak az osztályvezető.

A kamerák kizárólag a jogsértésről készítenek felvételt, azaz csak a vétkes járművekről és annak jogsértést elkövető sofőrjéről, tehát más személyekről nem készül kép – válaszolta a rendőralezredes a személyiségi jogok esetleges megsértését illető kérdésünkre.

A Véda beüzemelésével a hatóságok elmondása szerint nem a bírságolás a cél, hanem hogy a közlekedésben résztvevők betartsák a szabályokat, hogy elkerülhetők legyenek a balesetek. Ennek az uniós finanszírozású fejlesztésnek is egyik értékmérője, hogy eredményeként csökken-e a közlekedési, főként a halálos balesetek száma. A közlekedők remélhetőleg a büntetéstől tartva igyekeznek elkerülni a szabálytalankodást, és így sok baleset megelőzhető lesz. Jámbor felhívta rá a figyelmet, hogy hazánkban 2008 és 2013 között mintegy felére csökkent a közlekedési balesetekben elhunytak száma, ugyanakkor 2014-ben a tavalyelőttinél többen, 626-an veszítették életüket. A szándék pedig az, hogy például a kamerarendszer kiépítésével visszatérjen a korábbi, csökkenő tendencia.

Az intézkedésektől jellemzően hosszú távon várják a kedvező hatást, ahogy az Európai Unió is 2020-as határidővel rögzítette azt a célkitűzést, hogy a 2011-es évhez képest sikerüljön az akkori felére leszorítani a személyi sérüléses balesetek mennyiségét, azon belül is a halálos kimenetelűek számát; ennek megfelelően legalább egy ötéves időszakot kell megvizsgálni. „Ugyanakkor fontos azt is figyelembe venni, hogy a balesetek számának alakulását számos tényező befolyásolja” – tette mindehhez hozzá Jámbor István.

„Gyakorlatilag március 26-án nulla órától állnak éles üzemben a Véda kamerái, az általuk felfedett szabálysértések nyomán már többen is kaptak bírságot – mutatott rá a rendőrtiszt –, hiszen a jogsértések adatai 12 órán belül ott vannak az eljáró hatóságnál, tehát már másnap a postán lehet a bírságról szóló végzés.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.