A futómű okozta a Gripen balesetét

Kedden délelőtt irányíthatatlanná vált felszállás közben egy Gripen, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtania. A pilóta állapota stabil.

MNO
2015. 06. 10. 9:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A baleset leszállás közben történt. Az első információk szerint az együléses, JAS-39 C Gripen futóművével volt probléma. A Honvédelmi Minisztérium közleményében azt írja, hogy a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, miközben katapultált. A pilóta megsérült, de eszméleténél van, orvosok vizsgálják, állapota stabil.

A Honvédelmi Minisztérium sajtósa azt az információnkat nem tudta megerősíteni, hogy a géptest összetört volna, cáfolta viszont korábbi értesülésünket, miszerint a gép lezuhant. Orosz Zoltán altábornagy a köztévének adott interjújában viszont elmondta: nem veszítette el a honvédség a lezuhant Gripent, annak műszaki hibája (nem húzódott be az orrfutó) ugyanis szerinte javítható.

Az altábornagy az interjú után sajtótájékoztatót tartott, ahol elmondta, hogy a tapasztalt, magas óraszámot repült pilóta észlelte a műszaki hibát, majd az üzemanyag kieresztése után a kényszerleszállás mellett döntött. A landolás során a gép balra kitört, irányíthatatlanná vált, ezért döntött a pilóta a katapultálás mellett.

Egyelőre rendkívül kevés adat áll rendelkezésre ahhoz, hogy pontosan meg lehessen mondani, mi is történt a leszálláskor – válaszolta telefonos megkeresésünkre Kővári László. A repülési szakértő a Honvédelmi Minisztérium közleményéből arra következtet, hogy inkább műszaki ok állhat a baleset mögött, hiszen már a levegőben jelentkezett probléma, ami miatt meg kellett kezdeni a kényszerleszállást.

Bár a helyi információkat nem erősítette meg hivatalosan senki, ő úgy tudja, a pilóta a kifutópálya mellé „tette le” a Gripent: ebben a helyzetben egyébként Kővári szerint mindenképp ez a helyes megoldás, hiszen a füves területen kevésbé roncsolódik a géptest, mint a betonon. A leszállás helye lényeges lehet, ugyanis a hírek szerint a gép nem tört ripityára a puhább talajon, így a szakértő szerint hamar kinyerhetők majd a gép számítógépéből az adatok. Az persze, hogy ebből mennyit hoznak majd nyilvánosságra, már a magyar és a svéd félen múlik.

Májusban balesetet szenvedett egy magyar Gripen a csehországi Cáslav légibázisán, ahol épp a Lion Effort cseh–magyar–svéd hadgyakorlat zajlott. A kétfős személyzet a biztonsági protokollnak megfelelően a katapultálás mellett döntött, személyi sérülés nem történt. A baleset pontos okait nem sikerült kideríteni, további vizsgálatok várhatók az ügyben. Tudósítónk a helyszínen tartózkodva exkluzív fotósorozatot készített a vadászgép mentéséről.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.