Egyre többen érkeznek illegálisan az öreg kontinensre. A jelenség nemcsak az Európai Unió keleti végei számára nehezíti meg az életet, a nyugatibb tájakon is komoly problémát jelent, főleg azokban a kikötőkben, ahol át lehet jutni Európából Nagy-Britanniába. Ezek közül is a legterheltebb a Calais–Dover átkelő, ahol a hajókon kívül vonatra szállva is el lehet érni a szigetországba. Ezt a lehetőséget napi szinten használják ki a bevándorlók, noha ők gyalog vágnak neki a Csalagútnak, ezzel hatalmas fennakadásokat okozva.
Több ezer emberről beszélünk, akik jobb híján már a kikötőváros elhagyottabb részeit is ellepték, ezzel komoly kihívások elé állítva nemcsak a hatóságokat, de a település lakóit is. De van még egy réteg, akik számára napi szintű küzdelmet jelent a migráció, különösen most, hogy a helyzet ennyire elharapódzott: a szállítmányozással foglalkozók.
Ez a jelenség azóta létezik, mióta Magyarország, illetve a környező országok európai uniós tagok lettek – mondta el érdeklődésünkre a migrációról egy hazai fuvarozóvállalat kamionsofőrje, akit hívjunk most Botondnak, valódi nevét nem árulhatjuk el. Ő is rámutat: ilyen hatalmas méreteket csak az utóbbi időben öltött a bevándorlás. Ezzel a néhány nappal ezelőtt történtekre utalt, mikor Hegyeshalom közelében egy feltehetőleg szíriai férfi esett le egy kamion alvázáról, majd a jármű egyik kereke alá került. Ilyen régebben itthon nem volt jellemző – fogalmazott nyilatkozónk.
A sofőr úgy véli, a helyzet túlnőtt az embercsempészettel foglalkozó bűnszervezeteken, ugyanis tömegével érkeznek Koszovóból, Ukrajnából és a Közel-Keletről olyanok, akiket nem a bűnözők hoznak el – bizonyos összeg fejében – idáig, majd tesznek fel olyan kelet-európai rendszámú kamionra, amelyről csak sejteni lehet, hogy nyugatra megy. Mostanság a migránsok már maguktól, mindenféle segítség nélkül próbálnak eljutni Európa távolabbi felébe.
Ahogy Botond meséli, a migránsok általában a fülke és a vontató közé másznak fel, ahol megvágják a ponyvát, így jutnak be a raktérbe. A kamionosok különböző trükkökkel próbálják elriasztani a potyautasokat: az autópályán nem a nyugat felé vezető oldali pihenőben állnak meg, hanem megfordulnak, vagy egy Nagy-Britanniából visszafelé szóló hajójegyen írják át a dátumot és teszik a szélvédő mögé jól látható helyre. Ha pedig már a „fedélzeten” vannak a migránsok, akkor például a rakodótérben lehet addig csökkenteni a hőmérsékletet, míg az emberek maguktól leszállnak. Persze csak ha hűtött kamionról van szó.