Ilyenek lesznek a hármas metró felújított kocsijai

Rábukkant egy orosz honlapon a felismerhetetlenségig felújított metrókocsikra a Napi Gazdaság.

FB
2015. 07. 17. 9:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyártó Metrowagonmas oldalán talált rá a Napi Gazdaság azokra a metrókocsikra, amelyekhez nagyon hasonlóak fognak közlekedni a hármas metró vonalán. Ez a modell a Budapesten futó utódja a cégnél, a felújítás során ilyenné alakítják a régi metrókocsikat.

A lap egyébként kikérte a 69 milliárd forint értékű rekonstrukció látványtervét a BKV-tól, ám az nem adta oda nekik, mert a szerződés hétfői aláírásáig titkosak. A kívül és belül megújuló kocsikon a kettes metró szerelvényeihez hasonlóan lesz menekülőajtó, valamint csendesebb és szebb lesz az utastér.

Az MNO tovább kutakodott és újabb képekre bukkant egy orosz vasúti kocsikkal foglalkozó, Wikipedia-szerű weblapon, így meg tudjuk mutatni azt is, hogyan fognak festeni belülről a felújításra váró metrókocsik.

A metrótenderen az észt Skinest Rail is indult, jóval olcsóbb ajánlatot tett le az asztalra, mégsem nyert. Emiatt a cég Brüsszelhez fordul, szerintük ugyanis minden ponton előnyösebb volt az ajánlatuk, mint az oroszoké. Csárdi Antal LMP-s fővárosi képviselő szerint orosz érdekek miatt kellett kizárni egyes szereplőket a tenderről és végül az előnytelenebb ajánlatot választani. A felújítás egyébként csúszik, nem készül el a 2017-es vizes-világbajnokságig.

A BKV az M3-as metróvonal szerelvényeinek modernizálására és felújítására kiírt közbeszerzési eljárást az uniós jognak minden tekintetben megfelelő hazai közbeszerzési törvény szerint folytatta le.

 

A BKV értetlenül áll a Skinest Rail azon lépése előtt, hogy az Európai Bizottságnál tett panaszt, hiszen a cégnek az összegezés kiküldésétől számított három napig lehetősége lett volna vitarendezési eljárás kezdeményezésére a BKV-nál, amit nem tett meg. Az Európai Bizottság bevonása teljesen fölösleges, amennyiben a Skinest tiszteletben tartja az uniós jognak minden tekintetben megfelelő közbeszerzési törvényt, hiszen a törvény szerint a szerződéskötési moratórium tíz napja alatt módja van a jogorvoslati eljárás bejelentésére, amelyet a mai napon kézbesítettek is a BKV részére. A Skinest Rail tisztában van azzal, hogy az Európai Bizottságtól függetlenül módja van jogorvoslatra, mellyel élt is, de csak azt követően, hogy az Európai Bizottságnál panaszt tett és ezt széles körben kommunikálta.

 

A közbeszerzésekről szóló törvény szerint az érvényes ajánlatokat kell értékelni. Érvényes ajánlatot pedig egyedül a Metrowagonmash nyújtott be, így értelmezhetetlen bármilyen összehasonlítás, hiszen csak érvényes ajánlatot lehet összevetni másik érvényes ajánlattal – ilyen pedig nem volt. A BKV nem teheti meg, hogy a közbeszerzési törvény szerint érvénytelennek minősülő ajánlatot érvényessé nyilvánítson, még akkor sem, ha annak egyes paraméterei kedvezőnek tűnnek.

 

A Skinest Rail ajánlata számos szakmai követelménynek nem felel meg, így például az ajánlatban szereplő áramszedők konstrukciója nem illeszkedik az M3 vonal adottságaihoz, a járművek homlokfalán a felújítás során kialakításra kerülő menekítő ajtók és lejáratok műszaki kialakítása nem felel meg a jogszabályi előírásokon alapuló, kiírt műszaki követelményeknek, az utastéri ajtóműködtetési módjáról pedig két különböző változat is szerepelt az ajánlatban. Nem tett megfelelő ajánlást a járművezetői oktató szimulátor, valamint az elvárt minimális ülőhely arány tekintetében sem. Mindezek, valamint egyes további dokumentációk hiányosságai miatt az ajánlata érvénytelen.

 

A BKV Zrt. határozottan kijelenti, hogy a közbeszerzési eljárás szabályos volt és mind az uniós jog, mind a magyar közbeszerzési törvény követelményeinek maximálisan megfelelt, amit a hatóságok előtt is bizonyítani fog. Az ezzel ellentétes bármilyen feltételezést és kommunikációt a Társaság visszautasítja. (via BKV.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.