Tavaly október végén került a boltok polcaira a Puskás sör. Az alkoholos termék, amelynek névadója egy labdarúgó legenda, Magyarország és Spanyolország büszkesége: Puskás Ferenc. Az italt a PUSKAS.COM Kft. közleményében úgy jellemezte, mint a sör, ami ott lehet minden futballrajongó asztalán. Eddig minden szép és jó, de miért nem jelzik az aranysárga dobozon a gyártó kilétét? Egyáltalán ki gyártja az ikon nevével árult sört?
A fogyasztóvédelmi jogszabály ezzel kapcsolatban így fogalmaz:
„A termék csomagolásán vagy a termékhez csatolt címkén feltüntetendő adatok egy része olyan általános információkat jelent, amelyekről minden termék esetében tájékoztatni kell a vásárlót.”
Az egyik adat, aminek tehát mindenképp szerepelnie kell a dobozon, az a gyártó vagy a forgalmazó neve és címe. Erre a jogszabályra világított rá az MNO-nak a Hyperlogic Kft. kereskedelmi igazgatója, Márton Szilvia is, aki arra a kérdésre, hogy lehet-e tudni a gyártó kilétét, kijelentette: a gyártóra vonatkozó információt a Hyperlogic Kft. üzleti titokká nyilvánította. De miért lett ez az információ üzleti titok? A kérdésre gyors választ kaptunk a PUSKAS.COM Kft. kereskedelmi igazgatójától:
„Természetesen nem titok, hogy hol készül, hiszen élelmiszerről van szó, amelynek a minőségére (nagyon sok magyar sörfogyasztó önmagáért is szereti a Lasko Pivót) büszkék vagyunk. Arra annyira nem, hogy a legismertebb magyarról elnevezett márkát a hazai nagy gyártók nem akarták felvállalni, s így a legjobb minőséghez a legjobb árat Szlovéniában sikerült megtalálni a sört forgalmazó, abban üzleti lehetőséget látó Hyperlogic Kft.-nek.”
A PUSKAS.COM Kft. egyébként minden eladott doboz sör árából 10 forinttal részesül, s ennek tíz százalékát azonnal jótékony célra fordítja Puskás Ferencné alapítványán, a Puskás Alapítványon keresztül.
A Puskás sört –, amelyből több százezer doboznyit forgalmaznak –, tehát a szlovén Lasko-gyárban főzik. Mint Sus Róbert kifejtette, a PUSKAS.COM Kft. megkereste mind a három Magyarországon működő multinacionális céget (Heineken Hungária Sörgyárak Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Borsodi Sörgyár Kft.), azonban egyik se bólintott rá a sör gyártására.
„Sajnos nem rajtunk múlt a megegyezés” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató, aki az elutasítás mögötti indokokról elárulta, hogy leginkább a döntési mechanizmus volt a fő probléma.
„Túl sok embernek kell beleegyeznie, és senki nem meri felvállalni a felelősséget egy ilyen komoly stratégiai döntésnek egy nagy multi hazai leányvállalatánál” – mondta Sus Róbert.
Felhívtuk a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Borsodi Sörgyár Kft. kommunikációs osztályát is azzal a kérdéssel, hogy érkezett-e hozzájuk megkeresés a Puskás sör gyártásával kapcsolatban, amennyiben igen, miért mondtak nemet:
Az egyik, már említett nagy multinacionális vállalatnál dolgozó forrásunk azonban az MNO-nak úgy fogalmazott: azért nem jött létre a megegyezés, mert a PUSKAS.COM Kft. a velük történő egyezkedések során túl alacsony árat ajánlott, amiért nem érte volna meg belekezdeni a gyártásba.
Mindazonáltal az Öcsi bácsi nevét viselő cégnél törekednek arra, hogy a Puskás sörrel külföldön is meg lehessen jelenni, ám egyelőre Sus Róbert szerint a termékben (ellentétben a Szentkirályival vagy éppen a Suzukival), a hazai sörgyártó vállalatok nem látnak fantáziát. De mint a kereskedelmi igazgató hangsúlyozta ez a hozzáállás az első üzleti sikerek után biztosan változni fog, és keresik a megoldást arra, hogy még a multik kezében lévő magyar márkáknál is „magyarabb” sör kerüljön a Puskás sör dobozába.