Nyújtanák a főszezont, de milyen áron?

Gigakikötő épül Balatonfenyvesen, környezetszennyező hatása lehet a hajóforgalomnak.

Bóka Máté Ciprián
2015. 07. 30. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fenyves az egyik leghosszabb Balaton-parti település, amely nevét a telepített fenyőerdőről kapta. Ott, ahol még megvan az állomány nagy része, fantasztikus a levegő, a fenyő illata a vízével keveredik. Balatonfenyves egy ugrásra van Fonyódtól, ahol az egyik legnagyobb balatoni kikötő működik, de Balatonmáriafürdőn is van már ilyen létesítmény. A Fenyvesre álmodott SunMarine vitorláskikötő már gőzerővel épül, többtonnányi követ hordtak be a Balatonba, hogy óvják a hajókat a hullámzástól. A beruházás az üdülőfalu történetében időrendben a második legnagyobb, hiszen a fogathajtó-világbajnokságra a 90-es években felhúztak egy stadiont, ahol később koncerteket is tartottak. A kikötőberuházás azonban nemcsak költségében, de méretében is a legnagyobb.

A település lakóit, a nyaralótulajdonosokat is megosztja, még internetes petíciót is megfogalmaztak az építkezés miatt. Ottjártunkkor több ellenérvet hallottunk, leginkább környezetvédelmi szempontokat.

– Ha valóban lesz hajóforgalom, az környezetszennyezéssel jár – vélekedett egy ötvenes férfi az egyik legfelkapottabb fenyvesi parti pizzériában. – Mindez pedig nem messze a fürdőzőktől, hiszen a móló közvetlenül a strand mellett épül.

Az idősebb fenyvesiek viszont nem csupán ettől félnek. Szintén komoly gondnak tartják, hogy ha elkészül a kikötő, az nemcsak a hajókat óvja meg a viharos széltől, hanem emiatt iszapossá is válhat a víz. Az uralkodó szélirány északnyugati, és mivel a kikötő a strand nyugati szélén van, így akár mögötte, éppen a strandnál romolhat a vízminőség.

A helyiek további aggodalma, hogy a Balatonban lévő, turzásnak nevezett homokpadok miatt a hajózás, a vitorlázás folyamatos kotrással, zajjal, felkavart vízzel járhat. Balatonfenyvesen ugyanis nagyjából fél kilométerre a parttól változó a vízmélység, és aszályos években még a felszínre is bukkanhat a homok, szigetet alkotva. Az egyik ilyen sziget, amelyen növényzet is megtelepedett, ma is megtalálható a településen, bár jóval arrébb, mint a mostani létesítmény.

Lombár Gábort, a nyaranta húszezres lélekszámúra duzzadó, 2300 fős település polgármesterét a helyiek igen agilis, kemény embernek tartják, aki mindig határozottan képviseli a települést és elképzeléseit. Ezért választották meg sokadjára; annak idején, 2002-ben épp a szárazság és a víz leeresztése miatt bajba került Balatonért küzdött, s egy ilyen ideiglenes szigeten tartott sajtótájékoztatón a tó eliszaposodására hívta fel a figyelmet. Lapunk érdeklődésére most azt mondta, akár személyesen is szívesen válaszol azoknak, akik megkeresik ebben az ügyben.

– Az iszaposodással kapcsolatban áramlástani szakvélemény készült a budapesti műszaki egyetem szaktekintélyeinek jegyzésével. Ők tíz év alatt nagyjából hat centiméteres iszaplerakódást valószínűsítenek a kikötőn belül – mondta Lombár Gábor, hozzátéve: a szakvélemény szerint azonban a mólószárak felgyorsítják a hullámzás, így az áramlás sebességét.

– A kotrásra a kikötő építője pedig többször dokumentumban is garanciát vállalt. Ezek közül számomra a legbiztosabb: nekik sem érdekük, hogy egy iszapos strand szomszédságában tegyék a dolgukat – emelte ki.
A beruházástól ódzkodók másik ellenérve inkább gazdasági természetű, mondván, a szomszédos településeken is van egy-egy, hajóforgalmat is lebonyolító létesítmény. A polgármester szerint ilyen logikával akár vasútállomásra sem lett volna szükség, hiszen az is van a környező településeken.

– Sokkal többről van itt szó, mint hogy a tehetős „réteg” hogyan fogja érezni magát Fenyvesen, a Balatonon. A minőségi turizmus a tét, s olyan beruházásokat kell megvalósítani, amelyek ezt lehetővé teszik. Ráadásul lesz kerékpáros és evezős vízitúra-megállóhely is, amely színesíti a térség idegenforgalmi kínálatát, mindenki számára lehetőségeket teremtve. A hajóforgalom szintén komoly turisztikai vonzerőt jelent majd, amellyel keresettebb lesz a település – magyarázta.

Úgy véli, a beruházók számára is létkérdés, hogy a kikötő minden évszakban használható legyen, ezért meg is fognak tenni mindent. A mólószárak hosszúságát a megfelelő mélységű víznek a parttól való távolsága tette szükségessé, hiszen csak így tudnak nagyobb merülésű hajók ide kikötni, és ez a cél. Elismerte ugyanakkor, hogy a hajóforgalomnak van bizonyos környezetszennyező hatása, de éppúgy a fürdőzőknek is, akik több ezer kilónyi napolajat mosnak be a vízbe egy forró hétvégén. A hajózást nagyon szigorú előírások szabályozzák, amelyeket következetesen be is tartatnak a hatóságok.

A polgármester meggyőződése szerint a kikötő a munkahelyek mellett jelentős bevételi forrása lehet a község költségvetésének, az impozáns létesítmény annak megvalósulásakor sokak utazási céljává teheti Fenyvest, ami pozitívan hat az ingatlanárakra, ráadásul más fejlesztéseket is generálhat.

A kivitelezést az Előny Kft. végzi, amelynek képviselői, Heves István és Kecskés Egon Zsolt egy két évvel ezelőtti fenyvesi önkormányzati ülésen arról beszéltek, hogy 16 éve egyeztetnek az elképzelésről, de a gazdasági válság visszavetette a terveket. A cég két 400-400 milliós pályázatot adott be, részben a kikötő, részben a hozzá kapcsolódó szálláshely megépítésére.

Kecskés Egon Zsolt azt mondta akkor, hogy a szálláshely a kikötő klubépülete is lenne, továbbá
18-20 szobás, háromcsillagos hotel, wellnessrészleggel, konditeremmel. A teljes költség itt 600 millió forint körül alakulna. A kikötő ezzel szemben nagyjából egymilliárdos beruházás – vélekedett. A pénzből 320 kiemelt és 30 csökkentett színvonalú kikötőhelyet építenek, lesz ivóvíz- és áramvételezési lehetőség, valamint televízió- és internet-hozzáférés is. A legalacsonyabb vízállásnál is garantálni fogják a 2,2 méteres mélységet, ami a tervek szerint bőven elegendő lesz.

A létesítmény keleti mólója 460 méterre nyúlik be a vízbe, míg a nyugati oldalon lévő építmény 570 méter hosszú lesz, de a nádas védelme érdekében a partra egy 15 méteres híd vezet majd. A tervezett személyhajó-forgalmat a keleti oldalon bonyolítják le.

A SunMarine építői abban bíznak, hogy megnyújthatják a főszezont Balatonfenyvesen, mert leginkább ősszel és tavasszal kedvezők hazánkban a szélviszonyok ehhez a sporthoz. A kikötőben a hajók téli tárolását is megoldják, valamint a csatlakozó szállodában meg is pihenhetnek az ideérkezők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.