A megállapodás lényege, hogy a két szervezet közösen lép fel a Dunán, mint Európa egyik fontos vízi útján, a hajóközlekedés feltételeinek javításáért, a fenntarthatóság elvének szem előtt tartásával. A két szervezet képviselői úgy vélik: az együttműködés előnyös lesz a belvízi hajózási ágazat számára.
A megállapodást Petar Margic, a Duna Bizottság titkárságának vezérigazgatója, valamint Joao Aguiar Machado, az Európai Bizottság Közlekedéspolitikai és Szállítási Főigazgatósának vezérigazgatója írta alá.
Joao Aguiar Machado a dokumentum aláírásakor azt hangsúlyozta, hogy az együttműködés megteremti azokat a kereteket, amelyek szükségesek a két szervezet hatékony közös munkájához. Emellett az együttműködés nemcsak a belvízi hajózási ágazat számára lesz hasznos, hanem a dunai hajózás lehetőségeit is javítja.
Lengyel Miklós nagykövet, a Duna Bizottság alelnöke az MTI-nek az egyezmény aláírását követően arról beszélt: a Duna Bizottság 1948-ban azért alakult meg, hogy biztosítsa a folyón a szabad hajózást és a hajózás feltételeit koordinálja. A dunai hajózás feltételeinek javítása mára az egész unió, nemcsak a Duna menti országok ügye, ezért is fontos a mostani megállapodás, mert intézményesíti a két szervezet együttműködését, a Duna ugyanis a Rajnával együtt Európában fontos közlekedési útvonal. Ezt jelzi az is, hogy az unió ebben a hónapban döntött különböző közlekedési projektekkel kapcsolatban, amelyek között szerepel 1,3 milliárd euró (mintegy 400 milliárd forint) a belvízi hajózás fejlesztésére. Ennek a forrásnak egy része a Dunával kapcsolatos projektekre fordítható – mondta az alelnök.