Nemzetmentő szerepe van a mindennapos testnevelésnek, de az egész intézkedés veszélyben van az infrastrukturális feltételek hiánya miatt – mondta lapunknak a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének (MTTOE) elnöke. Istvánfi Csaba szerint a tornaórák tárgyi, dologi feltételeinek megteremtése nem követi a szükségleteket, ezért mind állami, mind helyi szinten további beruházásokra van szükség.
– Ebben a tanévben már az általános és középiskolák összes évfolyamán kötelező a mindennapos testnevelés, becsléseink szerint ugyanakkor az iskolák 30-40 százalékában még mindig nem tudnak megfelelő körülményeket teremteni, azaz vagy egyáltalán nincs, vagy fejlesztésre szorul a tornaterem, az öltöző, a fürdő, esetleg az iskolaudvar. Megfelelő helyiség híján sok intézményben ma is csak a folyosón vagy szabadtéren tudnak mozogni a diákok, ami hosszú távon nem megoldás, ráadásul az órák menetét így nagyban befolyásolja az időjárás is – magyarázta Istvánfi Csaba.
Az MTTOE vezetője ugyanakkor úgy látja: a személyi feltételekkel nincs gond, általánosságban elég a köznevelésben dolgozó testnevelő tanárok száma, esetleg a továbbképzésükre volna érdemes nagyobb hangsúlyt helyezni.
A kormány igyekszik lépést tartani a szükségletekkel – ez már Rétvári Bence tájékoztatásából derül ki, aki szerint tavaly és idén összesen 6 milliárd forintot adtak tornatermek és tornaszobák létrehozására, jövőre pedig újabb 3 milliárdot különítenek el e célra. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára az LMP-s Ikotity István írásbeli kérdésére közölte: 25 településen – többek közt Dabason, Konyáron, Érden és Kistarcsán – már megkezdték az építkezéseket. Három helyen tornaszoba, mindenhol máshol pedig tornaterem készül.
Hozzátette: országszerte az iskolák 14 273 feladatellátási helyén összesen 4408 tornaterem, 4297 tornaszoba és 4011 sportpálya van, de területi bontás szerinti adatok nem állnak rendelkezésre. Ahol semmilyen mozgásra alkalmas helyiség nincsen, ott Rétvári Bence szerint civil szervezetekkel, sportegyesületekkel, más helyi intézményekkel fognak össze az iskolák, de alternatív megoldásként olyan játékokat és mozgásformákat is kidolgoztak, amelyek kis helyen is megtarthatók.