Mint arról lapunk többször beszámolt, a Budapesti Ügyvédi Kamarában (BÜK) óriási a fejetlenség azóta, hogy a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen megsemmisítette a 2014-es tisztújítás eredményeit. A köztestület legitim tisztségviselők nélkül maradt, sőt, a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) legfőbb szervéből is „kiestek” a fővárosiak. A megbízatásától megfosztott kör – élén Réti László ügyvéddel – most azzal próbálkozik, hogy elfogadtassa azt az ötletet az igazságügyi miniszterrel és az immár csak a vidéki kamarák delegáltjaiból álló országos kamarával, hogy az öt évvel korábban megválasztott tisztségviselők mandátuma „feléledt”. Ha ez így lenne, Réti mostantól nem 2014-es, hanem 2010-es elnökként állna a budapesti testület élén.
A kamarai hatalom megtartását biztosító „feléledés” ötletét azonban az ügyvédi kamarák felett törvényességi felügyeletet gyakorló igazságügyi miniszter eddig nem karolta fel. Trócsányi László ebben a kérdésben mély hallgatásba burkolódzik, míg az országos kamarát vezető Bánáti János ügyében sietett megszólalni és kinyilvánítani, hogy a MÜK tisztségviselőit legitimnek tekinti. Kamarai belső körökből származó információk szerint a legitimációs válsággal küzdő BÜK számára a helyzet rendezésére hivatott miniszter megoldási javaslattal mindeddig nem állt elő.
Múlt pénteken viszont felbukkant a parlament honlapján három ellenzéki képviselő – Bárándy Gergely (MSZP), Lukács László (Jobbik) és Schmuck Erzsébet (LMP) – együttes indítványa az ügyvédekről szóló törvény módosítására. A javaslat szerint ha az igazságügyi miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva a területi kamara ellen pert indít, és ezzel a kamara bármelyik szerve vagy tisztségviselője döntésének érvényessége vagy létezése „kétségessé válik”, a MÜK az érintettől elvonhatja a közfeladat ellátását, és arra másik területi kamarát jelölhet ki.
Ez sérti a területi kamarák tagjainak önkormányzatiságon alapuló önrendelkezési jogát, hiszen a jogkört elvonják, noha jogerős ítélet nincs arról, hogy jogsértés történt, mindössze „kétség” merült fel. Minden kétséget kizáróan kétséges, hogy egy kétségre – még ha miniszteri kétség is – elvonható-e egy köztestülettől a közfeladatának ellátása, korlátozható-e törvényben biztosított önrendelkezési joga.