Megszülethet az első „kétség”-törvény

Kockázatos útra léphet a magyar jogalkotás, ha ma elfogadják öt parlamenti párt képviselőinek önálló indítványát.

Horváth Csaba László
2015. 10. 12. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról lapunk többször beszámolt, a Budapesti Ügyvédi Kamarában (BÜK) óriási a fejetlenség azóta, hogy a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen megsemmisítette a 2014-es tisztújítás eredményeit. A köztestület legitim tisztségviselők nélkül maradt, sőt, a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) legfőbb szervéből is „kiestek” a fővárosiak. A megbízatásától megfosztott kör – élén Réti László ügyvéddel – most azzal próbálkozik, hogy elfogadtassa azt az ötletet az igazságügyi miniszterrel és az immár csak a vidéki kamarák delegáltjaiból álló országos kamarával, hogy az öt évvel korábban megválasztott tisztségviselők mandátuma „feléledt”. Ha ez így lenne, Réti mostantól nem 2014-es, hanem 2010-es elnökként állna a budapesti testület élén.

A kamarai hatalom megtartását biztosító „feléledés” ötletét azonban az ügyvédi kamarák felett törvényességi felügyeletet gyakorló igazságügyi miniszter eddig nem karolta fel. Trócsányi László ebben a kérdésben mély hallgatásba burkolódzik, míg az országos kamarát vezető Bánáti János ügyében sietett megszólalni és kinyilvánítani, hogy a MÜK tisztségviselőit legitimnek tekinti. Kamarai belső körökből származó információk szerint a legitimációs válsággal küzdő BÜK számára a helyzet rendezésére hivatott miniszter megoldási javaslattal mindeddig nem állt elő.

Múlt pénteken viszont felbukkant a parlament honlapján három ellenzéki képviselő – Bárándy Gergely (MSZP), Lukács László (Jobbik) és Schmuck Erzsébet (LMP) – együttes indítványa az ügyvédekről szóló törvény módosítására. A javaslat szerint ha az igazságügyi miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva a területi kamara ellen pert indít, és ezzel a kamara bármelyik szerve vagy tisztségviselője döntésének érvényessége vagy létezése „kétségessé válik”, a MÜK az érintettől elvonhatja a közfeladat ellátását, és arra másik területi kamarát jelölhet ki.

Ez sérti a területi kamarák tagjainak önkormányzatiságon alapuló önrendelkezési jogát, hiszen a jogkört elvonják, noha jogerős ítélet nincs arról, hogy jogsértés történt, mindössze „kétség” merült fel. Minden kétséget kizáróan kétséges, hogy egy kétségre – még ha miniszteri kétség is – elvonható-e egy köztestülettől a közfeladatának ellátása, korlátozható-e törvényben biztosított önrendelkezési joga.

A „kétséges” javaslathoz kétségkívül nagyon gyorsan, még aznap csatlakozott a két kormánypárt egy-egy képviselője, Völner Pál (Fidesz) és Vejkey Imre (KDNP), sőt, a hírek szerint az öt frakció abban is megállapodott, hogy házszabálytól való eltéréssel már ma megszavazzák a „kétség”-törvényt. Érdekes módon ennél a – lapunk által megkérdezett jogi szakértők szerint erőteljesen alaptörvény-ellenesnek tűnő – javaslatnál villámgyorsan és kétség nélkül jött létre az összkoalíciós konszenzus azok között a parlamenti képviselők között, akik máskor – még az olyan kiemelkedően fontos nemzeti ügyben is, mint amilyen jelenleg a migránskérdés kezelése – a megállapodás közelébe sem jutnak.

Felmerül tehát a kérdés, vajon milyen erők és érdekcsoportok tudják elérni, hogy a parlamenti képviselők és frakciók ilyen egyöntetűen álljanak ki egy jogszerűségében ennyire kétes ügyben. Mi lehet az a kohézió, ami pillanatok alatt ekkora összeborulást tud előidézni? Mi bírhat olyan erős hatással, ami miatt a Jobbik sutba dobja legerősebb politikai eszközét, azt, hogy az alkotmányosság őreként, a jog és igazság megvesztegethetetlen bajnokaként lépjen fel, és ehelyett a jogbiztonságot alapjaiban megrengető javaslat szekértolójává válik? Miként érhető el, hogy az autonómia, az önrendelkezési jog védelmére oly kényes és érzékeny LMP mindezeket feledje, és zászlóvivője legyen köztestületek önkormányzati jogai – bírósági ítéletet meg nem váró – megcsonkításának, elvonásának?

Bizonyos körülményekből, tényekből lehet következtetni az esetleges válaszokra. A törvényjavaslat alapvetően a – jelenleg Bánáti János által irányított – MÜK-vezetésnek biztosít csaknem teljhatalmat a területi kamarák felett.

Az indítvány egyik benyújtójának, Bárándy Gergely szocialista képviselőnek az édesapja, Bárándy Péter köztudottan évtizedekre visszanyúlóan kiváló kapcsolatot ápol Bánátival. A büntetőterület két „sztárügyvédje” éveken át közvetlen munkatárs is volt, mivel Bánátinak BÜK-elnöksége idején, több cikluson át Bárándy volt a főtitkára. A Medgyessy-kormány és Bárándy igazságügyi minisztersége alatt terjesztették fel Bánátit, és kapta meg a Magyar Köztársaság Érdemrend középkeresztje állami kitüntetést. A törvényjavaslatot jegyző másik képviselő, a jobbikos Lukács László szintén büntetőügyeket vivő, ismert karcagi ügyvédcsaládból származik, és már ügyvédjelöltként kiérdemelte a Bánáti vezette MÜK kitüntető elismerését, mint az a képviselő honlapján is olvasható.

A javaslathoz utóbb csatlakozott Völner Pál fideszes honatya, aki a napokban várhatóan elfoglalja az igazságügyi minisztérium államtitkári székét. A leendő igazságügyi vezető előterjesztői szerepe azonban rögtön rámutat a helyzet visszásságára. Hol van ugyanis az igazságügyi szaktárca? Miért nem vállalta a jogalkotásért felelős minisztérium az egyébként törvényességi felügyelete alatt álló kamarákra vonatkozó jogszabály szakmai előkészítését, különösen akkor, amikor a legnagyobb területi kamaránál súlyos jogsértések miatt „ex lex” állapot alakult ki? A BÜK körüli helyzetnél látszólag teljes passzivitásba merevedett miniszter és apparátusa szemlátomást asszisztál ugyanakkor a benyújtott képviselői indítványhoz. Teszi mindezt úgy, hogy Trócsányi a beiktatását követően egyértelművé tette, mindent megtesz a szakmai előkészítést kikerülő képviselői javaslatokkal való jogalkotás visszaszorítására. Most azonban eddig egy szava sem volt a saját tárcáját érintő történésekhez. Lehet, hogy ez sem véletlen.

A minisztériumból kiszivárgott információk szerint a benyújtott törvényjavaslathoz a látszat ellenére igencsak köze van a minisztérium melletti műhelymunkának, amiben meghatározó szerepe lehetett Bogdán Tibornak, a miniszter egyik tulajdonostársának a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodában. Bogdán, akit a múlt hónapban neveztek ki a – Quaestor-károsultak kifizetéséért felelős – Befektetővédelmi Alap igazgatósági elnökének, más szempontból is kulcsfigurának tűnik. A nyilvános szakmai rendezvényeken Trócsányi miniszteri főtanácsadójaként fellépő Bogdán – a minisztérium honlapjának tanúsága szerint – kiemelt kodifikációs ügyekben látja el tanácsokkal ügyvédi irodai partnertársát. Ezt a munkát Trócsányi 2014. június 10-i miniszteri beiktatásának napjától kezdődően – térítésmentesen, társadalmi munkában – végzi. A Trócsányiék által előkészített számos törvényjavaslat kidolgozásában kulcsszerepet játszó és kiemelt jogalkotási ügyekben gyakorlatilag megkerülhetetlen Bogdán karrierje a rendszerváltás előtti utolsó szocialista kormány idején kezdett felívelni. Az akkor pályakezdő jogász az igazságügyi miniszter Kulcsár Kálmán helyettese lett. Innen is eredhet jó kapcsolata a BÜK élére 2006-ban kerülő Réti Lászlóval, hiszen Kulcsár Réti apósa volt. Bogdán előtt a kamarai belső mag világa amúgy sem ismeretlen, mivel volt egy időszak az életében, amikor kamarai vezető tisztségviselőként maga is segítette e kör munkáját.

Trócsányi ügyvédi irodája azonban más módon is kapcsolódik a BÜK-nél kialakult válsághelyzethez. Mint azt korábban megírtuk, a miniszter másik irodai tulajdonostársa, Nagy Péter látta el abban a BÜK elleni perben a kamara jogi képviseletét, amelynek eredményeként jogsértés miatt a bíróság jogerősen megsemmisítette a kamarai közgyűlési határozatokat. Nagy Péter csak közvetlenül azt megelőzően adta vissza perbeli megbízását a BÜK-nek, hogy társa miniszterré avanzsált. A Nagy– Trócsányi–Bogdán által tulajdonolt ügyvédi irodát a bíróság megsemmisítő döntése is érinti, hiszen az iroda ügyvédei közül többen indultak a 2014-es kamarai választáson, és volt olyan, aki meg is szerezte az áhított tisztséget. A bírósági ítélet azonban minden mandátumot eltörölt.

A pókhálószerű összefonódások között bukkant fel tehát az öt parlamenti képviselő spontánnak tűnő önálló indítványa, mögötte a közigazgatási jogalkotási rend kihagyását még látszólag sem kritizáló miniszterrel. Ugyanakkor érdekes lesz, hogy mit szól majd ehhez a közigazgatási utat megkerülő jogalkotáshoz az az országosan több mint nyolcezer kamarai tagot számláló ügyvédtársadalom, amelyet ezzel a lépéssel teljes mértékben kihagytak a törvényjavaslat – egyébként kötelező – szakmai egyeztetéséből.

Többen – még kormányoldalról is – igyekeznek úgy beállítani a problémát, mintha az ügyvédek kicsinyes belháborújáról, hatalmi harcáról lenne szó. A szakma szerint azonban a BÜK körül kialakult helyzet lényege a törvények betartásának és a bírósági ítéletek végrehajtásának megkövetelése. A mostani törvényjavaslat azonban erre nem nyújt megoldást, ám messze túlmutat az ügyvédség problémáin, és valamennyi autonóm köztestület önrendelkezési jogát veszélyeztetheti a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.