Sok az agresszív tanár a diákok szerint

A diákok 20 százaléka legalább heti gyakorisággal tapasztal bántalmazó tanári viselkedést vagy durva, megalázó pedagógusi szóhasználatot.

Csókás Adrienn
2015. 11. 10. 8:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen alábecsülik a pedagógusok az iskolai erőszak gyakoriságát, miközben a diákok ötöde szerint maguk a tanárok is rendszeresen lépnek fel bántalmazóan – derül ki Buda Mariannak, a Debreceni Egyetem neveléstudományi intézete oktatójának iskolai agresszióról készült tanulmányából. A dokumentumban hivatkozott, felső tagozatos diákokat vizsgáló, reprezentatív kutatás szerint a diákok között az agresszió verbális formái a leggyakoribbak („kinevetik, lehurrogják a másikat, beszólogatnak”), a gyerekek ugyanakkor ezt tekintik legkevésbé súlyosnak. Általános tendencia, hogy a virtuális térben elkövetett, illetve a fizikai bántalmazást (ezen belül is főként a tulajdon elvételét) tartják a legsúlyosabb problémának.

A bántalmazás körébe legtöbben a sértegetést, erőszakoskodást, zaklatást, megalázást és terrorizálást sorolták. Érdekes módon a kirekesztést csak a diákok harmada ítélte súlyos problémának. Az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet (OFI) jóvoltából készült, háromezer tanuló megkérdezésén alapuló felmérés kimutatta, hogy bár a zaklatók szociális háttere nagyon változatos, egy adott közösség normái, konfliktuskezelési képessége és szociális intelligenciája mégis befolyásolja a zaklatást. Így például a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban, amelyek többnyire a legjobb képességű és szociálisan legkedvezőbb helyzetű diákokat nevelik, szignifikánsan alacsonyabb az áldozatok száma, mint a „hagyományos” általános iskolák megfelelő évfolyamain. Ez persze nem jelenti azt, hogy itt nincs zaklatás, de mértéke alacsonyabb, és a formái rejtettebbek – írja a tanulmány, amely szerint az alternatív iskolákban több diák értett egyet azzal az állítással, hogy „valakinek szólnia kellene a tanárnak, ha bántanak valakit.”

A hivatkozott kutatás megállapította azt is, hogy a diákok szerint a tanárok főként – az amúgy leggyakrabban előforduló – társas verbális bántalmazás felett szoktak szemet hunyni, miközben a gyerekek erőteljesebb büntető magatartást várnának el tőlük. Kiderült továbbá, hogy a pedagógusok jelentősen alábecsülik a zaklatások előfordulásának gyakoriságát, ugyanakkor a konkrét eseményeket súlyosabbnak ítélik, mint a diákok. A tanárok és a diákok egyébként más-más okot vélnek felfedezni az iskola falai között előforduló zaklatások mögött: míg a tanárok szerint ezek alapvető oka a bántalmazott diák mássága, a diákok úgy vélik, a háttérben sokkal inkább a csoportnyomás húzódik meg. – Ez azt jelenti, hogy a diákok reálisabban látják a folyamatokat a tanároknál – emeli ki a tanulmány, amely szerint azért is fontos, hogy a bántalmazást már általános iskolás korban megpróbálják visszaszorítani, mert a középiskolában már jóval kevésbé hatékonyak a különféle megelőző programok.

A kutatás meglepő eredményt mutat a tanári agresszióról is: eszerint a diákok 20 százalékának legalább heti gyakoriságú tapasztalata van különböző bántalmazó tanári viselkedésekről, illetve arról, hogy a pedagógus durva, esetleg megalázó kifejezéseket használ. A tanárok viselkedését a témában készült korábbi kutatás is vizsgálta már: a 2009-ben végzett, középiskolákra fókuszáló felmérés azt mutatta ki, hogy a diákokhoz hasonlóan a tanároknál előforduló agresszió is intézménytípusonként eltérő. Eszerint a szakiskolák tanárai magasabb szintű agresszióval jellemezhetők, mint a gimnáziumban tanító pedagógusok. Ugyanez igaz a diákokra is: a legtöbb zaklatásról a szakiskolások, a legkevesebbről a gimnazisták számoltak be.

Korábban megírtuk: az iskolai bántalmazás megelőzésére és csökkentésére az OFI év elején egy honlapot is létrehozott. Az Iskolai Konfliktus-tudásközpont nevű portálon nemcsak szakirodalom, kutatások, de konfliktuskezelésben élen járó iskolák elérhetősége is megtalálható. Lapunk információi szerint az elméleti segítség nemrég végre konkrét gyakorlatokkal is kiegészült, a tanácstalan pedagógusok így már ingyen letölthetnek a honlapról játékos, beszélgetős feladatokat, helyzetgyakorlatokat, amelyeket osztályfőnöki órán vagy más csoportfoglalkozáson bevethetnek az iskolai zaklatás megfékezésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.