Elképesztő feladatok a felvételin

Olyan kérdés is szerepelt a vizsgán, ami nem része a tananyagnak.

Nagy Áron
2016. 01. 22. 7:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a szülők, hanem a pedagógusszakma képviselői között is számos kritikusa akad a múlt heti központi középiskolai felvételinek. Több pedagógus is arról számolt be, hogy a matematika felvételi az utóbbi 10 év legnehezebb vizsgája volt, sok gyerek sírva hagyta el a vizsgatermet. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint a magyarvizsga „részint nehéz, részint könnyű, de mindenképpen nagyon rossz volt”.

– A nyolcosztályos gimnáziumba jelentkezők tesztjeiből több mint százat javítottam. A vizsgalapon tíz feladat volt, és ezek között akadt olyan, amely leíró nyelvészeti ismereteket kért számon, noha az nem része az alsós tananyagnak. A Nemzeti alaptanterv, illetve a kerettanterv szerint a 10 év körüli gyerekeknek nem kell tudniuk megkülönböztetni a ragot, a jelzőt és a képzőt, éppen ezért ezt a feladatot jobbára csak azok tudták teljesíteni, akiket kifejezetten régimódi, a tantervet figyelmen kívül hagyó tanár készített fel – mutatott rá Arató László. A pedagógus kifogásolta a teszt belső aránytalanságait is. Mint mondta: három feladat lényegében betűhalmazból való szókikeresés volt, kettő pedig magyar közmondások felismeréséről szólt. – Jobb ma egy veréb, mint ezt még viszonylag sokan tudták folytatni. Viszont a hatosztályos iskolába jelentkezőknél szereplő „nem minden lencse, ami lapos” még számomra is újdonság volt! – jegyezte meg.

A Magyartanárok Egyesületének elnöke úgy vélte: a központi felvételi összességében nem szolgálja a diákok érdekét, és a megszüntetése sem lenne ördögtől való ötlet. Szerinte a 10-12 évesek, azaz a nyolc- és a hatosztályos gimnáziumba készülők nyomás alá helyezése rossz vagy legalábbis korai. Kiemelte: a magyar oktatási rendszer az egyik legszelektívebb Európában, a felvételi eljárás miatt óriási szakadék tátong az egyes iskolák között.

Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke úgy látja, a központi felvételivel két probléma van: az egyik, hogy nem kötelező, a másik, hogy egyáltalán létezik. – Ha kötelező lenne, akkor legalább mindenkire azonos szabályok vonatkoznának, így viszont a szelekciót segíti, mivel a teljesítése külön felkészülést igényel, amit a jobb iskolák és a magántanárok megfizetésére képes szülők tudnak inkább megadni a gyerekeiknek – magyarázta. Szerinte a szóbeliztetés még problémásabb, mivel szinte ellenőrizhetetlen lehetőséget ad az iskoláknak arra, hogy kedvükre válogassanak a diákok között.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.