Metálék Orbánhoz fordulnak, mert tönkremennek

A taxisszövetség elnöke úgy véli, az uberesek azért bátrak, mert a kormányzat nem lép fel ellenük, miközben a szürkegazdaságot hizlalják.

Tompos Ádám
2016. 01. 19. 10:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke keddi budapesti sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy tavaly tavasszal is egy demonstrációval hívták fel a kormány figyelmét arra, hogy ideje egy korszerű rendelet alkotni a személyszállításról. Hangsúlyozta, hogy ennek minden szereplőre vonatkoznia kell.

Ez két hónappal később meg is született, amely jelenleg is érvényben van. Metál azt üzeni a szereplőknek és a kormánynak, hogy ezt be kell tartani. Az Uber-sofőrökről úgy szólt, hogy a tevékenységükhöz szükséges engedélyt sem váltják ki. Metál szerint a cég megtéveszti a kocsivezetőket, majd közölte, hogy az OTSZ feljelentette az Ubert és a velük szerződésben álló sofőrjét. Közölte: a NAV megállapította, hogy ezeknek a sofőröknek nincs adószáma, ezért költségvetési csalás miatt tettek feljelentést.

„Ma taxi, holnap csomagküldő szolgálat, utána okos autószerelők jönnek”

– mondta Metál, hangsúlyozva, hogy nem szakmai féltékenység miatt tartják a sajtótájékoztatót, nem a modernséggel van bajuk, hanem a szó pejoratívabb értelmében vett „okos megoldások”, a szürke- és a feketegazdaság hízása miatt.

Az Uber pedig bátrabb lett, miközben nem történtek lépések ellenük. Ezért a taxis vállalkozásoknak és a demonstráló taxisoknak elfogyott a türelme, már a saját érdekvédőikben sem bíznak, megunták a hatóságok lanyhaságát, és a bürokrácia lassúságát, ezért választották ezt a sajátos megoldást.

A teremben ülők viszont a tüntetés helyett az egyeztetésben hisznek, ezért a miniszterelnöknek levelet küldtek. Metál kijelentette: az Uber egy évben akár 3 milliárd forintos kárt okozhatnak a költségvetésnek, hiszen bejelentett munkavállalója sincs, járulékokat sem fizetnek a sofőrjei.

Az a cél, hogy az Uber illegális tevékenysége nyomán, mi, magyar vállalkozók is tönkremenjünk?

– tette fel a kérdést, hozzátéve, ha az Uber módszerei legálisak lennének, ők is azt az utat választanák.

„A magyar kormány rendeletében azonban kiállt a szürkegazdaság ellen”, ezért azt kéri Metál, hogy ezt tartassa be a kabinet, mindenkivel.

Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamara Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozás Osztályának vezetője elmondta, a kamara álláspontja egyértelmű: mindenki számára tisztességes versenyt kell teremteni. Az érdekképviseletek az elmúlt években közreműködtek a rendeletek és törvények létrehozásban. Ezek a jogszabályok betartásával lehet kizárólag taxizni, sőt a felhasználó sem veheti igénybe azon szolgáltatók szolgáltatásait, akik nem tartják be a leírt feltételeket. Dudás hangsúlyozta, komoly áldozatot vállalnak a taxisok, amíg az első utasukat felveszik, aki ezeknek nem felel meg, az nem felel meg a tisztességes verseny feltételeinek.

Dudás szerint az Uber veszélyes jelenség, mert innovatív megoldást kínál, de az csak az adóforintok kipumpálásában valósul meg. Ha ezt az utat fogják követni a vállalkozások, akkor honnan lesz az államnak adóbevétele? – tette fel a kérdést. Sem az utas, sem a sofőr nem jár igazán jól, az csak a cég, amelyik elviszi innen az adó. Nem kérdés, hogy ez ellen a kamarának küzdenie kell – mondta Dudás, hozzátéve, hogy fontos, hogy az illegális szereplők eltűnjenek a piacról. Az Ubernek Dudás szerint az a célja, hogy egyedül legyen a piacon, és egyre drágább szolgáltatást kínáljon.

Peredi Péter a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára kijelentette, hogy egyetért azokkal a célokkal, amelyekért az utcán fagyoskodó kollégáik tüntetnek, noha az ő módszereik mások. Megjegyezte, az Uber egyetlen országban sem felel meg 100 százalékban a jogszabályoknak. Ott sem, ahol hasonlók az előírások, mint Magyarországon, például Romániában, de mi onnan, hangsúlyozta Peredi, nyugodtan átvehetjük ezt a gyakorlatot.

Említette Spanyolország példáját is, ahol két éve megszűnt az Uber szolgáltatása. Hollandiáról beszélve pedig úgy szólt, hogy a taxisok ugyanolyan korszerű technikát alkalmaznak, mint az Uber, de ott a két szolgáltatás párhuzamosan tud működni. A kapcsolat az Uber és a sofőrei között egy munkaszerződés, de Peredi nem tud arról, hogy ez alapján bárki is közterhet fizetne. Vannak problémák, melyek megoldása az állam feladata, ezért a Fuvosz azt kéri, hogy a „rengeteg hatóság” közül egy koordinálja a többi munkáját a törvények betartását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.