Pécsi magasház – érkezik a daru a bontáshoz

Március közepéig a palánkrendszer összeszerelésével folytatódik a munka.

MTI
2016. 02. 29. 11:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Strabag MML Kft. – Land-Bau Kft. közleményében azt írta, Magyarország egyik legnagyobb toronydarujának 97,5 méteres törzse, 87 méteres horogmagassága, 40 méteres gémhossza, a gém végén öt tonna teherbírása lesz.

A 25 emeletes épület bontása a legfelső szinttől indul majd, az épületszerkezeti elemeket szétdarabolják. A balesetveszély csökkentése érdekében Magyarországon eddig nem használt, egy-két szint magasságú védőpalánkrendszert húznak fel, amely a munkák haladtával folyamatosan lejjebb kerül.

A konzorcium tájékoztatása szerint a toronydaru fogja végezni e védőpalánk elemeinek az épület felső szintjére emelését, a bontáshoz használt gépek mozgatását, valamint a bontott szerkezeti elemek – pillérek, homlokzati panelek – leemelését.

A közleményben arra is kitértek, hogy a toronydaru elemeinek összeszerelését egy annál is magasabb, nyolctengelyes, 104 méter emelési magasságú, 500 tonnás autódaru fogja végezni.

Közölték, hétfőn az autódarut és az annak tartozékait szállító nyerges kamionok érkeznek az építkezés helyszínére, majd a toronydarutörzs elemei érkeznek. Március közepéig a palánkrendszer összeszerelésével folytatódik a munka – írták.

A 25 emeletes ház az 1970-es évek közepén épült, de vázszerkezetének korróziója miatt idővel életveszélyessé vált, ezért 1989-ben ki kellett üríteni. Az önkormányzat 2003-ban 360 millió forintból megerősíttette, majd eladta a házat, amelyet azonban többszöri tulajdonosváltás után sem sikerült hasznosítani. A magasház átalakítására vonatkozó tervekkel kapcsolatos számítások szerint az ingatlan rekonstrukciója és a fenntartás többe kerülne, mint az, ha a helyén újat emelnének.

A ház állaga idővel ismét leromlott, és a veszélyessé váló épületre 2013 őszén bontási határozatot adott ki a Baranya Megyei Kormányhivatal.

Maros József építőmérnök, statikus korábban az MTI-vel azt közölte, hogy a magasház különösebb veszélyhelyzet kialakulása nélkül lebontható. A 80 méter magas épület 20 ezer tonnányi vasbetonból épült, ami mintegy 1500 vagonnyi törmeléket jelenthet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.