Teljes szakaszán elkészült a fonódó villamoshálózat

A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását idént március 10-én fejezték be.

MTI
2016. 03. 14. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány 2007 decemberében nevesítette a 2007 és 2013 közötti kiemelt programokat, és döntött a budai fonódó villamosközlekedés kialakításáról, az Európai Unió pedig ötmilliárd forintot ítélt meg a beruházásra. A részletes tervdokumentációt 2009 áprilisában adták be Brüsszelnek, azonban a megvalósítás elhúzódott, mert a II. kerületnek több kifogása is volt a beruházással kapcsolatban, ezért nem adta ki az építési engedélyt.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2011 februárjában közölte, hogy helyt adott a II. kerület egyes kifogásainak, és május 31-ére tolta ki a támogatási szerződés határidejét, eddig kellett a II. kerületnek mint területgazdának kiadnia hozzájárulását az építési engedélyhez.

Tarlós István főpolgármester 2011. április végén már arról beszélt, ha napokon belül nem születik döntés, vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat projektjének ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást.

Hosszas egyeztetés után májusban a II. kerületi önkormányzat, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elfogadta az NFÜ kompromisszumos javaslatát, amelynek a lényege, hogy kettéválasztják az eredeti projektet, és két ütemben valósítják meg azt. Ennek értelmében a „Moszkva téri ág” megvalósítását rövid időn belül megkezdték, a program a 17-es villamos pályájának felújításával és a Moszkva tér részbeni felszíni rendezésével bővült. A II. kerület által korábban ellenzett „Bem rakparti ág” pedig a tervek pontosítása után valósul meg.

A BKK 2013 decemberében írta ki a budai fonódó villamosprojekt kivitelezésére a közbeszerzési eljárást, 2014 januárjában pedig a Széll Kálmán tér felújításának a közbeszerzését, ez utóbbit a Fővárosi Önkormányzattal közösen.

A budai fonódó villamoshálózat kivitelezési munkálatai 2014. szeptember 29-én kezdődtek meg. Tarlós István főpolgármester akkor azt mondta, a projekt „Széll Kálmán téri ága” 12,5 milliárd forintot igényel, itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg, az a 17-es villamost a 19-es és a 41-es vonalba kapcsolja be.

A Széll Kálmán tér felújítási munkálatai 2015 januárjában kezdődtek meg. A budai fonódó villamoshálózat építése és a Széll Kálmán tér felújítása miatt jelentős közlekedési változások voltak Budapesten. A műszaki átadás-átvétel a tervezett határidő betartásával, december 23-án történt meg. A Lánchídnál, a Clark Ádám téri aluljárónál azonban még folytak a munkálatok, itt ugyanis ki kellett szélesíteni az alagutat.

A fonódó villamoshálózat menetrendje 2016. január 16-án üzemkezdettől lépett életbe. Az új forgalmi rendben a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől – a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át – a Savoya Parkig közlekedik. A 18-as villamos megszűnt, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér–Krisztina körút–Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az 56A villamos vette át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat.

A 19-es és a 41-es villamos a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart–Frankel Leó út–Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig jár, azonban a Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon közlekedett, az utasok a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva tudtak továbbutazni.

A 61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába került át.

A fonódó villamoshálózat elkészültével megszűnt a 86-os autóbusz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz, továbbá a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos vette át.

A 111-es busz útvonala hosszabb lett, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet átszállni. A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala lerövidült: a buszjáratok a külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek.

A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását március 10-én fejezték be: az új szerkezetű alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották, hogy valamennyi villamostípus elférjen az alagútban. Így mától Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé válik a budai fonódó villamoshálózat.

A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.