Újabb taxistüntetés kezdődött Budapesten

Ismét az Uber közösségi személyszállító működése ellen tiltakoznak.

MTI
2016. 03. 10. 8:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tiltakozók a Hősök terén gyülekeztek. A Főtaxi már korábban közölte, hogy a cég gépjárművei nem vesznek részt a tüntetésben.

Később a Deák téren tizennyolc autó sávlezárással folytatta a demonstrációt, a taxik a parkolósávot, a buszsávot és a kerékpársávot foglalták el délelőtt fél tizenegytől.

Horacsek Róbert, a szervezők szóvivője az MTI-nek elmondta: a demonstráció során a Hősök teréről indulva a Budapesti Közlekedési Központnál, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál petíciókat adtak át a demonstráció résztvevői, amelyben a taxisok számára január óta kedvezően megváltozott jogszabályok betartatását követelik. A taxisok egy csoportja megállt a budapesti amerikai nagykövetségnél, ám ott nem adtak át petíciót.

A szervezők egyébként péntek este nyolc óráig kértek és kaptak engedélyt a demonstrációra, ám nem zárják ki, hogy meghosszabbítják.

Az MTI tudósítója a helyszínen azt tapasztalta, hogy a demonstráció nem okozott különösebb forgalmi fennakadást a Deák téren.

Az Uber Hungary Kft. 2014 novemberében kezdte meg magyarországi működését, a cégnek 26,203 millió forintos nettó árbevétele és 4,071 millió forintos vesztesége volt tavaly a nyilvánosan hozzáférhető cégadatok szerint. Az okostelefonokra letölthető utazásmegosztó alkalmazással az autósok és az utasok online találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Budapesten 1200 Uber-sofőr dolgozik, az utazásmegosztó alkalmazás felhasználóinak száma Magyarországon 110 ezer.

A taxisok szerint az Uber ellehetetleníti a taxitársaságokat, mivel ugyanolyan személyszállítási szolgáltatást végeznek, mint az Uber, miközben nem felelnek meg a taxisokra vonatkozó szabályoknak, és az adózásuk is átláthatatlan a számlázás nélküli online fizetés miatt. Emiatt a taxisok január 18-án be nem jelentett demonstrációt kezdtek a Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út, Andrássy út kereszteződésében. A tiltakozást január 21-én fejezték be, miután a szervezők elérték céljukat: megállapodtak a kormánnyal, hogy tárgyalásokat kezdenek a taxistörvényről, illetve az Uber működéséről.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bejelentette, hogy zéró toleranciát alkalmaz az uberesekkel szemben, és tájékoztatót tett közzé honlapján, amelyben leírta, mi a teendője a magyar adótörvények alapján az ilyen tevékenységet végző sofőrnek.

Ezekre reagálva az Uber kidolgozta akciótervét, és február elsejétől csak az a sofőr dolgozhat az Ubernek, aki az adószámát és az adatait feltöltötte a cég platformjára, és az Uber rendszere minden utazásról a magyar előírásoknak megfelelő elektronikus áfás számlát állít ki az autóspartner nevében.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára február közepén bejelentette: március végén, április elején hatályba lép az a kormányrendelet, amely lehetővé teszi, hogy a taxisokkal szemben támasztott személyi és tárgyi feltételeket be nem tartó uberesek gépkocsijáról egy esetleges ellenőrzés során az intézkedő levegye a rendszámot, vagyis a gépkocsit kivonja a forgalomból. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint azonban az Uber Hungary Kft. személyszállítási közvetítői tevékenységet végez diszpécserszolgálattal, noha erre nincs engedélye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.