Kérdéses, mennyire nyújtanak érdemi segítséget a pedagógusoknak a kormány által beharangozott rugalmas tanmenetek – erről beszélt több szakember is a Magyar Nemzet megkeresésére. Mint ismeretes, az állami háttérintézmény, az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet pár napja jelezte: 370 hagyományos és rugalmas tanmenetet készítettek a tanévkezdésre. Közlésük szerint utóbbiak olyan ajánlások, amelyeknek célja, hogy a pedagógusok a kerettantervi követelmények teljesítése során alkalmazkodhassanak tanulóik képességeihez és tanulási tempójához. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy míg például a 10. osztályos irodalomkönyvnél A felvilágosodás Európában és Magyarországon témakörhöz a normál tanmenet 19 órát ajánl az új tananyag feldolgozására és 12 órát képességfejlesztésre, illetve gyakorlásra, addig a rugalmas tanmenet 11, valamint 16 órát, továbbá tartalmazza azt is, hogy igény szerint milyen témák hagyhatók el. Bár a kormány ezzel nagyobb szabadságot kívánt adni a pedagógusnak, a kerettantervi óraszámokhoz nem nyúltak, így a gyerekeknek ugyanannyit kell benn lenniük az iskolában.
Fontos megjegyezni a rugalmas tantervekkel kapcsolatban azt is, hogy az OFI csak saját kísérleti tankönyveihez készített ilyeneket. Azokhoz a kiadványokhoz, amelyekről megírtuk: a tanárok nagy része nem szívesen használja őket. (Ezt egyébként éppen az OFI adatai támasztották alá; egy felmérésük szerint ugyanis a pedagógusok átlagosan mindössze 22,7 százaléka mondta azt, hogy jövőre is szívesen tanítana belőlük.)
– A könnyítésként előadott lózungok arról szólnak, hogy a felelősséget áttolják az iskolákra – reagált lapunk megkeresésére Pilz Olivér, a pedagógusok tiltakozási hullámát elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára, egyben a Tanítanék Mozgalom egyik vezéralakja. A pedagógus nem hiszi, hogy a rugalmas tanmenetek érdemben csökkentenék a tanulói terheket, ahhoz merőben új Nemzeti alaptantervre (NAT) lenne szükség, amit persze nem lehet rövid idő alatt kidolgozni. Miután ő is azok közé a tanárok közé tartozik, akik nem használnak kísérleti tankönyvet, nem fogja felhasználni a tanmeneteket. Pilz szerint egyébként ez is csak látszatintézkedés ahhoz hasonlóan, hogy a kormány ősztől szorgalmazza, az általános iskolás diákok 45 perces tanóráiból csak 30 perc menjen a tananyag leadására, a többit fordítsák játékra a pedagógusok. – Egy jó tanító eddig is áttért másra, ha elfáradtak a gyerekek – tette hozzá.