Látszatintézkedés az OFI lépése

Kidolgozták ugyan a rugalmas tanterveket, mégis az óraszámcsökkentés könnyítene a diákok terhein.

Hutter Marianna
2016. 08. 27. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kérdéses, mennyire nyújtanak érdemi segítséget a pedagógusoknak a kormány által beharangozott rugalmas tanmenetek – erről beszélt több szakember is a Magyar Nemzet megkeresésére. Mint ismeretes, az állami háttérintézmény, az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet pár napja jelezte: 370 hagyományos és rugalmas tanmenetet készítettek a tanévkezdésre. Közlésük szerint utóbbiak olyan ajánlások, amelyeknek célja, hogy a pedagógusok a kerettantervi követelmények teljesítése során alkalmazkodhassanak tanulóik képességeihez és tanulási tempójához. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy míg például a 10. osztályos irodalomkönyvnél A felvilágosodás Európában és Magyarországon témakörhöz a normál tanmenet 19 órát ajánl az új tananyag feldolgozására és 12 órát képességfejlesztésre, illetve gyakorlásra, addig a rugalmas tanmenet 11, valamint 16 órát, továbbá tartalmazza azt is, hogy igény szerint milyen témák hagyhatók el. Bár a kormány ezzel nagyobb szabadságot kívánt adni a pedagógusnak, a kerettantervi óraszámokhoz nem nyúltak, így a gyerekeknek ugyanannyit kell benn lenniük az iskolában.

Fontos megjegyezni a rugalmas tantervekkel kapcsolatban azt is, hogy az OFI csak saját kísérleti tankönyveihez készített ilyeneket. Azokhoz a kiadványokhoz, amelyekről megírtuk: a tanárok nagy része nem szívesen használja őket. (Ezt egyébként éppen az OFI adatai támasztották alá; egy felmérésük szerint ugyanis a pedagógusok átlagosan mindössze 22,7 százaléka mondta azt, hogy jövőre is szívesen tanítana belőlük.)

– A könnyítésként előadott lózungok arról szólnak, hogy a felelősséget áttolják az iskolákra – reagált lapunk megkeresésére Pilz Olivér, a pedagógusok tiltakozási hullámát elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára, egyben a Tanítanék Mozgalom egyik vezéralakja. A pedagógus nem hiszi, hogy a rugalmas tanmenetek érdemben csökkentenék a tanulói terheket, ahhoz merőben új Nemzeti alaptantervre (NAT) lenne szükség, amit persze nem lehet rövid idő alatt kidolgozni. Miután ő is azok közé a tanárok közé tartozik, akik nem használnak kísérleti tankönyvet, nem fogja felhasználni a tanmeneteket. Pilz szerint egyébként ez is csak látszatintézkedés ahhoz hasonlóan, hogy a kormány ősztől szorgalmazza, az általános iskolás diákok 45 perces tanóráiból csak 30 perc menjen a tananyag leadására, a többit fordítsák játékra a pedagógusok. – Egy jó tanító eddig is áttért másra, ha elfáradtak a gyerekek – tette hozzá.

A rugalmas tanmenetek kapcsán Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke is látszatintézkedést emlegetett, gyakorlati változásra nem számít szeptembertől az iskolákban. – A diákok terhein érdemben az óraszámcsökkentés könnyítene – hangsúlyozta. Így a szakszervezeti vezető szerint is csak a NAT átírása segítene, de azon túl, hogy ezt 2018-ra tervezi a kormány, nem lehet sokat tudni erről. Mint megjegyezte, ha csökken is a diákok terheltsége ősztől, az csak a pedagógusok „kalózakcióinak” lesz köszönhető.

A kérdésben Horváth Pétert, a Nemzeti Pedagóguskar elnökét is kerestük. Úgy nyilatkozott, bár még nem volt alkalma látni a tanmeneteket, azoknak a pedagógusoknak, akik eddig úgy gondolták, hogy a kerettanterv szerint kell elkészíteniük a tanmeneteket, „biztos jelent némi könnyebbséget”. Bár a NAT-ban foglaltakat kötelező tanítani, mégis az az érzet alakulhatott ki a tanárokban, hogy az annál bővebb tartalmú kerettantervek anyagát tanítsák meg. Így az intézkedés „közérzetjavító lehet, és azt üzeni: nem kell görcsösen ráfeszülni a kerettanterv többletanyagára is”.

Felvetésünkre, hogy véleménye szerint a tanmenetek csökkentik-e a tanulói terheket, azt mondta: nehéz megmondani. – Óraszámcsökkentést nem eredményeznek, pedig az a legnagyobb teher a gyerekeknek – magyarázta. Horváth Péter hangsúlyozta: a mostani tananyag tartalmának áttekintése is elkerülhetetlen a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.