Budapest szembefordult a kormánnyal

A metrópótló buszok ügyében elvetették a szolgáltatásvásárlást, meghosszabbítanák a kisföldalatti vonalát.

2016. 10. 26. 11:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetértés alakult ki a reggel jelentős késéssel kezdődött, kormánypárti többségű Fővárosi Közgyűlésben arról, hogy a 3-as metró felújításához szükséges 150 csuklós busz beszerzésénél Budapest vesse el a kormány által ráerőszakolt szolgáltatásvásárlást. Hosszas vita és a jogászok csaknem egyórás további egyeztetése után a képviselők nagy többséggel döntöttek: a buszpótlást a továbbiakban nem kívánják új tender kiírásával megoldani. A határozatot csak két MSZP-s és egy független képviselő nem támogatta.

Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) javaslata alapján a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV forgalmi átszervezéssel, korábbi eredményes buszvásárlási pályázatok opciós lehívásával és régi járművek felújításával akár jövő tavasszal is megkezdheti a lepusztult 3-as metróvonal déli szakaszának felújítását. Budapest vezetője bejelentette: ahhoz, hogy Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között elindulhassanak a munkálatok, legalább 70 buszra lesz szükség.

Miután a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) múlt heti döntésével megsemmisítette a júniusban kiírt közbeszerzési pályázatot, s 40 millió forintra büntette a BKK-t, a fővárosi képviselők arról is határoztak, hogy a fővárosi cég indítson felülvizsgálati eljárást a KDB döntése ellen.

Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató a képviselők előtt továbbra is teljesen megalapozatlannak és jogsértőnek nevezte a hatóság lépését, amelyet egyébként Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter beadványára hozott.

„Meg tudjuk oldani a pótlóbuszok határidőre való forgalomba állítását” – jelentette ki a tanácskozáson a BKK, illetve a BKV vezérigazgatója egybehangzóan. Utóbbi, Bolla Tibor kiemelte: ha műszaki okok miatt átmeneti időre le kellene állítani a teljes metróvonalat, 100 busszal lehetne megoldani a pótlást, de a teljes, Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig tartó 17 kilométeres vonal egyidejű és hosszú távú lezárása megoldhatatlan feladat lenne. „Arra legalább további 450 buszra lenne szükség úgy, hogy Budapesten leállhatna a közúti forgalom is, hatalmas dugókra kellene felkészülni.”

A Fővárosi Közgyűlés szintén hosszas vita után elfogadta: ahogyan nemrég Óbuda-Békásmegyer, az ingatlanspekulációs vádaskodások miatt Budapest is változtatási tilalmat rendel el a Római-parton. A főpolgármester leszögezte, hogy 2017 elejére a teljes csillaghegyi árvízvédelmi műre engedélyes terveket tesz le a fővárosi képviselők asztalára. Emellett a „tízezrek életét is megóvó” mobilgátas beruházás ellenzői elé tárják, hogyan nézne ki, ha a III. kerületi Nánási úton és Királyok útján építenének védművet, s ezért ott az összes fát, közöttük százéves platánokat ki kellene pusztítani.

A képviselők támogatták a fővárosi közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztését is, amely a BKK, a BKV és a Budapest Közút Zrt. feladatait pontosítja a jövőben. Ugyancsak megszavazták az főváros és az állam közötti megállapodás tervezetét a feladatmegosztásról, a HÉV-ágazat átadásáról, a helyközi buszokról és nem utolsósorban a finanszírozásról. A városvezetés megállapította: a fővárosi közösségi közlekedés működtetésének pénzügyi helyzete ennek alapján csaknem 12 milliárd forinttal javul.

Hitelből újíthatják meg a kisföldalattit – döntöttek még a fővárosi képviselők a közlekedési tárgyú előterjesztések sorában. Budapest 2024-es pályázatának keretében indulhatna a fejlesztés, amelynek első szakaszának tervezésére a következő két évben a magyar állam 660 millió forintos támogatást ad. Az első szakaszban egyébként a meglévő vonal fejlesztése mellett a Milleniumi Földalatti Vasutat a Vörösmarty tértől a Vigadó térig hosszabbítanák meg. A későbbi második és harmadik ütemben az 1-es metróként is ismert vonalat a Mexikói úttól a Kassai térig, majd a szintén zuglói Marcheggi hídi csomópontig vezetnék tovább.

Elfogadták még azt a korábban megfogalmazott felterjesztési javaslatot, hogy a parlament vegye ki hulladékgazdálkodási törvény hatálya alól a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-t. Amennyiben az Országgyűlés elfogadná ezt, Budapesten a korábbi szabályok szerint működne a szemétszállítási díj megállapítása, a díjbeszedés és a kinnlevőség kezelés, továbbá a fővárostól, illetve hulladékgazdálkodási cégétől nem vonnának el csaknem kétmilliárd forintos nyereséget a hasonló tevékenységet folytató vidéki társaságok veszteségeinek pótlására.

Míg a Fővárosi Közgyűlés a nyugodtság szigete volt, s egyhangúlag szavazták meg Budapest és Székelyudvarhely közötti testvérvárosi kapcsolatot, addig Moszkva és a magyar főváros együttműködési megállapodásának tárgyalásakor felrobbant a tárgyalóterem. A „kézigránátot” az LMP-s Csárdi Antal élesítette, amikor kijelentette: „Teljességgel elfogadhatatlan Moszkvával együttműködést kötni, amikor az orosz állami televízióban pogromnak nevezték az 1956-os forradalmat, Moszkva máig nem kért bocsánatot tőlünk, hőseinket pedig az MSZP-s Havas Szófia járatta le.” Csárdi Antal ezért fel is szólította az MSZP-t, hogy szüntessék meg a volt fővárosi képviselő párttagsági viszonyát. Horváth Csaba (MSZP) ugyan elhatárolódott a forradalmárokat és szabadságharcosokat már korábban is lenyilasozó Havas Szófiától, de szerinte a megnyilvánulást nem politikaiként, hanem „emberiként” kellene felfogni, ugyanis politikus társának édesapját 1956-ban akasztották fel. Tokody Marcell (Jobbik) azonban felidézte: 1956 vérbefojtásáért Magyarországtól már három orosz vezető: Gorbacsov, Jelcin és Putyin is bocsánatot kért, nem Moszkvát kellene büntetni a szégyenteljes megnyilvánulásokért. – Mielőtt október végén aláírnám a megállapodást Szergej Szobjanyin moszkvai kollégámmal, személyesen szóba hozom neki 1956 hatvanadik évfordulóján történt méltatlanságot – jelentette ki a vitában Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. A megállapodást végül 28-an szavazták meg, ellene Csárdi Antal voksolt, míg az MSZP-s Trippon Norbert tartózkodott. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.