Heteken belül leállhat a 3-as metró

Tarlós István szerint Lázár János szemberöhögi a budapestieket, és gúnyt űz a felújításból.

2016. 10. 28. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le kell állítani a 3-as metró közlekedését, ha a felújítás ügyében néhány héten belül sem történik semmi – közölte szokásos kéthetenkénti sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester márpedig veszélyben érzi az eredetileg 125, majd később 140 milliárd forintosra becsült beruházást, és szándékot is lát annak meghiúsítására. Nem is nagyon titkolta, hogy többek között kire gondolt: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis szerinte a csütörtöki kormányinfón újfent és sokadjára szemberöhögte a budapestieket, és gúnyt űzött abból a fejlesztésből, amelynek elmaradása esetén a budapestiek, az utasok biztonsága érdekében nincs más választás, mint a leállítás. Tarlós István szerint ennek azonban rendkívül súlyos következményei lennének a Fideszre nézve 2018-ban, ezért is fordul ismételten Orbán Viktor miniszterelnökhöz.

Nincs újabb kormánydöntés

– Meglátjuk eredményre vezet-e, hogy e témában örökösen a kormányfőt kell ezzel felkeresnem, de a politikai következmények akár személyesen őt is érinthetik majd. Lázár János azt állította, hogy a kormány éppen most szerdán szavazott meg a metrófelújításra 137 milliárd forintot, ami nevetséges, hiszen ezt a döntést már hónapokkal ezelőtt meghozta.

Nehezen hihető, hogy most ugyanazt a határozatot ismételten elfogadták, hacsaknem arról döntöttek, hogy az uniós támogatás elmaradása esetén az állam a teljes költséget állja – hangsúlyozta. Budapest vezetője, aki kérdésünkre, hogy hol a pénz, mert az egyelőre sem az uniós pályázati keretben, sem a központi költségvetésben nem található, azt válaszolta: azt ő is szeretné tudni, de figyelmeztetett: nem holmi ígéretekről, hanem hatályos kormányhatározatokról van szó. A fedezet tehát ott van a határozatokat tartalmazó Magyar Közlönyökben annak ellenére, hogy ezek alapján valójában az összes metrópályázatot csak feltételesen lehet kiírni. „Több lenne mint jogsértés, ha fedezet nélkül vállalna a főváros kötelezettséget, ezt nem is tehetjük meg, ugyanakkor az is több mint gyanús, hogy az állomásokra kiírt közbeszerzési pályázatokra az úgynevezett mérnökár, valamint a főváros által becsült költségekkel szemben egymástól szinte alig eltérő mértékben tettek ajánlatot a tenderen indult cégek” – utalt Tarlós arra, hogy itt bizony vagy egyfajta kartellezés vetődhet fel, vagy valakik tényleg meg akarják akadályozni, hogy a kormánypárti vezetésű főváros elkezdhesse a metrófelújítást. A szerdai, 2016. október 26-i kormányülésen hozott határozatok egyébként már benne vannak a legfrissebb Magyar Közlönyben. Abban 3-as metróról szóló döntés nem szerepel...

Három magyar buszt sem látni

A főpolgármester megismételte: végleg elvetették a kormány által rájuk kényszerített szolgáltatás-vásárlást, azonban Lázár János hiába hajtogatja, hogy vegyenek magyar buszokat, a vásárlást – szintén határozattal – a kormány tiltotta meg. Szerinte ráadásul az időhúzás eredményeképpen az is egyértelművé vált, hogy az állítólagos hat-nyolc magyar buszgyártó, illetve összeszerelő társaság közül egy sem tud a Hősök terére kiállítani, nemhogy 150, legalább 50, de még 3 darab csuklós járművet sem. „Amennyiben hosszú időre le kellene állítani a 17 kilométeres metróvonalat, Budapesten totális forgalmi káosz alakulna ki. A BKV számításai szerint a pótláshoz ekkor legalább 450 buszra lenne szükség, s a kialakított ideiglenes megállókban másfél-két percenként hat hosszú autóbusznak kellene szállítania az utasokat, akiknek a száma naponta meghaladja a félmilliót is. Az pedig teljesen cinikus, amire a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) hivatkozott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szolgáltatás-megrendeléses pályázatának megsemmisítésekor, amelyet nem sugallhatott más, »csak politikus«” – szögezte le Tarlós István, aki elképesztőnek tartotta azt is, hogy a PestiSrácok.hu azt írta, hogy ők százmilliárdért szervezték volna ki a buszokat. Lapunk kérdésére egyébként Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója az ügyről elmondta: a KDB kérdésére a teljes szolgáltatás összegét tíz évre 97 milliárd forintra becsülték, ám ez nem azt jelenti, hogy a főváros ennyit fizetett volna, hanem abban a 150 járműnek a működtetése, karbantartása, a sofőrök alkalmazása is benne van, s azok az összegek nem a megrendelőt, hanem a szolgáltatót terhelik.

Az ellenzéki pártok, immár nemcsak a kormányt, hanem a fővárost is hibáztatták a történtekért, sőt Horváth Csaba (MSZP) haladéktalan vizsgálatot követelt, és szerinte ha a 3-as metrónak akár csak egyetlenegy szakasza nem nyújt százszázalékos biztonságot, azonnal le kell állítani.

Törvényellenes a „kukaholding”?

Megdöbbentőnek és felháborítónak nevezte Tarlós István annak a levélnek a tartalmát, amelyet a napokban kapott a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.-től a Fővárosi Közgyűlés által szerdán kezdeményezett törvénymódosításról. A képviselők döntése szerint Budapestet ki kell venni a hulladékgazdálkodási törvény hatálya alól, mert nem vonhatnak el a budapestiek által befizetett pénzekből csaknem kétmilliárd forintot, hogy abból a vidéki veszteségeket fizessék. – A levélben gyerekes indokokkal, esélyegyenlőséggel s éppen a módosítani szándékozott törvénybe való ütközéssel, az NHKV esetleges „hátrányával” magyarázták, miért nem támogatják Budapest kezdeményezését – mondta Tarlós István. Megjegyezte: az NHKV működése, de maga a hulladéktörvény is ellentétes a kétharmados önkormányzati törvénnyel, ugyanis abban a hulladékgazdálkodás kötelező önkormányzati feladat. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.