Heteken belül leállhat a 3-as metró

Tarlós István szerint Lázár János szemberöhögi a budapestieket, és gúnyt űz a felújításból.

2016. 10. 28. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le kell állítani a 3-as metró közlekedését, ha a felújítás ügyében néhány héten belül sem történik semmi – közölte szokásos kéthetenkénti sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester márpedig veszélyben érzi az eredetileg 125, majd később 140 milliárd forintosra becsült beruházást, és szándékot is lát annak meghiúsítására. Nem is nagyon titkolta, hogy többek között kire gondolt: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis szerinte a csütörtöki kormányinfón újfent és sokadjára szemberöhögte a budapestieket, és gúnyt űzött abból a fejlesztésből, amelynek elmaradása esetén a budapestiek, az utasok biztonsága érdekében nincs más választás, mint a leállítás. Tarlós István szerint ennek azonban rendkívül súlyos következményei lennének a Fideszre nézve 2018-ban, ezért is fordul ismételten Orbán Viktor miniszterelnökhöz.

Nincs újabb kormánydöntés

– Meglátjuk eredményre vezet-e, hogy e témában örökösen a kormányfőt kell ezzel felkeresnem, de a politikai következmények akár személyesen őt is érinthetik majd. Lázár János azt állította, hogy a kormány éppen most szerdán szavazott meg a metrófelújításra 137 milliárd forintot, ami nevetséges, hiszen ezt a döntést már hónapokkal ezelőtt meghozta.

Nehezen hihető, hogy most ugyanazt a határozatot ismételten elfogadták, hacsaknem arról döntöttek, hogy az uniós támogatás elmaradása esetén az állam a teljes költséget állja – hangsúlyozta. Budapest vezetője, aki kérdésünkre, hogy hol a pénz, mert az egyelőre sem az uniós pályázati keretben, sem a központi költségvetésben nem található, azt válaszolta: azt ő is szeretné tudni, de figyelmeztetett: nem holmi ígéretekről, hanem hatályos kormányhatározatokról van szó. A fedezet tehát ott van a határozatokat tartalmazó Magyar Közlönyökben annak ellenére, hogy ezek alapján valójában az összes metrópályázatot csak feltételesen lehet kiírni. „Több lenne mint jogsértés, ha fedezet nélkül vállalna a főváros kötelezettséget, ezt nem is tehetjük meg, ugyanakkor az is több mint gyanús, hogy az állomásokra kiírt közbeszerzési pályázatokra az úgynevezett mérnökár, valamint a főváros által becsült költségekkel szemben egymástól szinte alig eltérő mértékben tettek ajánlatot a tenderen indult cégek” – utalt Tarlós arra, hogy itt bizony vagy egyfajta kartellezés vetődhet fel, vagy valakik tényleg meg akarják akadályozni, hogy a kormánypárti vezetésű főváros elkezdhesse a metrófelújítást. A szerdai, 2016. október 26-i kormányülésen hozott határozatok egyébként már benne vannak a legfrissebb Magyar Közlönyben. Abban 3-as metróról szóló döntés nem szerepel...

Három magyar buszt sem látni

A főpolgármester megismételte: végleg elvetették a kormány által rájuk kényszerített szolgáltatás-vásárlást, azonban Lázár János hiába hajtogatja, hogy vegyenek magyar buszokat, a vásárlást – szintén határozattal – a kormány tiltotta meg. Szerinte ráadásul az időhúzás eredményeképpen az is egyértelművé vált, hogy az állítólagos hat-nyolc magyar buszgyártó, illetve összeszerelő társaság közül egy sem tud a Hősök terére kiállítani, nemhogy 150, legalább 50, de még 3 darab csuklós járművet sem. „Amennyiben hosszú időre le kellene állítani a 17 kilométeres metróvonalat, Budapesten totális forgalmi káosz alakulna ki. A BKV számításai szerint a pótláshoz ekkor legalább 450 buszra lenne szükség, s a kialakított ideiglenes megállókban másfél-két percenként hat hosszú autóbusznak kellene szállítania az utasokat, akiknek a száma naponta meghaladja a félmilliót is. Az pedig teljesen cinikus, amire a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) hivatkozott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szolgáltatás-megrendeléses pályázatának megsemmisítésekor, amelyet nem sugallhatott más, »csak politikus«” – szögezte le Tarlós István, aki elképesztőnek tartotta azt is, hogy a PestiSrácok.hu azt írta, hogy ők százmilliárdért szervezték volna ki a buszokat. Lapunk kérdésére egyébként Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója az ügyről elmondta: a KDB kérdésére a teljes szolgáltatás összegét tíz évre 97 milliárd forintra becsülték, ám ez nem azt jelenti, hogy a főváros ennyit fizetett volna, hanem abban a 150 járműnek a működtetése, karbantartása, a sofőrök alkalmazása is benne van, s azok az összegek nem a megrendelőt, hanem a szolgáltatót terhelik.

Az ellenzéki pártok, immár nemcsak a kormányt, hanem a fővárost is hibáztatták a történtekért, sőt Horváth Csaba (MSZP) haladéktalan vizsgálatot követelt, és szerinte ha a 3-as metrónak akár csak egyetlenegy szakasza nem nyújt százszázalékos biztonságot, azonnal le kell állítani.

Törvényellenes a „kukaholding”?

Megdöbbentőnek és felháborítónak nevezte Tarlós István annak a levélnek a tartalmát, amelyet a napokban kapott a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.-től a Fővárosi Közgyűlés által szerdán kezdeményezett törvénymódosításról. A képviselők döntése szerint Budapestet ki kell venni a hulladékgazdálkodási törvény hatálya alól, mert nem vonhatnak el a budapestiek által befizetett pénzekből csaknem kétmilliárd forintot, hogy abból a vidéki veszteségeket fizessék. – A levélben gyerekes indokokkal, esélyegyenlőséggel s éppen a módosítani szándékozott törvénybe való ütközéssel, az NHKV esetleges „hátrányával” magyarázták, miért nem támogatják Budapest kezdeményezését – mondta Tarlós István. Megjegyezte: az NHKV működése, de maga a hulladéktörvény is ellentétes a kétharmados önkormányzati törvénnyel, ugyanis abban a hulladékgazdálkodás kötelező önkormányzati feladat. (Sz. Zs.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.