Le kell állítani a 3-as metró közlekedését, ha a felújítás ügyében néhány héten belül sem történik semmi – közölte szokásos kéthetenkénti sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester márpedig veszélyben érzi az eredetileg 125, majd később 140 milliárd forintosra becsült beruházást, és szándékot is lát annak meghiúsítására. Nem is nagyon titkolta, hogy többek között kire gondolt: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis szerinte a csütörtöki kormányinfón újfent és sokadjára szemberöhögte a budapestieket, és gúnyt űzött abból a fejlesztésből, amelynek elmaradása esetén a budapestiek, az utasok biztonsága érdekében nincs más választás, mint a leállítás. Tarlós István szerint ennek azonban rendkívül súlyos következményei lennének a Fideszre nézve 2018-ban, ezért is fordul ismételten Orbán Viktor miniszterelnökhöz.
Nincs újabb kormánydöntés
– Meglátjuk eredményre vezet-e, hogy e témában örökösen a kormányfőt kell ezzel felkeresnem, de a politikai következmények akár személyesen őt is érinthetik majd. Lázár János azt állította, hogy a kormány éppen most szerdán szavazott meg a metrófelújításra 137 milliárd forintot, ami nevetséges, hiszen ezt a döntést már hónapokkal ezelőtt meghozta.
Nehezen hihető, hogy most ugyanazt a határozatot ismételten elfogadták, hacsaknem arról döntöttek, hogy az uniós támogatás elmaradása esetén az állam a teljes költséget állja – hangsúlyozta. Budapest vezetője, aki kérdésünkre, hogy hol a pénz, mert az egyelőre sem az uniós pályázati keretben, sem a központi költségvetésben nem található, azt válaszolta: azt ő is szeretné tudni, de figyelmeztetett: nem holmi ígéretekről, hanem hatályos kormányhatározatokról van szó. A fedezet tehát ott van a határozatokat tartalmazó Magyar Közlönyökben annak ellenére, hogy ezek alapján valójában az összes metrópályázatot csak feltételesen lehet kiírni. „Több lenne mint jogsértés, ha fedezet nélkül vállalna a főváros kötelezettséget, ezt nem is tehetjük meg, ugyanakkor az is több mint gyanús, hogy az állomásokra kiírt közbeszerzési pályázatokra az úgynevezett mérnökár, valamint a főváros által becsült költségekkel szemben egymástól szinte alig eltérő mértékben tettek ajánlatot a tenderen indult cégek” – utalt Tarlós arra, hogy itt bizony vagy egyfajta kartellezés vetődhet fel, vagy valakik tényleg meg akarják akadályozni, hogy a kormánypárti vezetésű főváros elkezdhesse a metrófelújítást. A szerdai, 2016. október 26-i kormányülésen hozott határozatok egyébként már benne vannak a legfrissebb Magyar Közlönyben. Abban 3-as metróról szóló döntés nem szerepel...