– Még a héten szeretnék tárgyalni Orbán Viktor kormányfővel, mert minden, a 3-as metró felújítása nélkül elvesztegetett nap óriási kárt okoz – mondta lapunk kérdésére Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Hozzátette: nem vállalná a felelősséget azért, ha a metrójáratok közlekedését műszaki okok miatt még azelőtt le kellene állítani, hogy megkezdődne a felújítás. Márpedig a kezdési időpont egyre bizonytalanabb, főként miután Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezésére a Közbeszerzési Döntőbizottság felfüggesztette a metrópótláshoz kiírt buszos szolgáltatási megrendelési pályázatot.
A hivatalos dokumentumok alapján a közel 140 milliárdos rekonstrukció pályaépítési tenderét a főváros – a kormány támogató tanúsítványának birtokában – a lehetséges legkorábbi időpontban kiírta. A szeptember 17-én a Közbeszerzési Értesítőben megjelent közbeszerzési eljárásban azonban hiába hirdetnek nyertest 2017 elején, és hiába mondta azt Tarlós István még akkor, hogy február végén, de legkésőbb március elején megkezdődhetnek a munkálatok, ha addigra nemhogy 150, de egyetlen metrópótló buszt sem tudnak előállítani.
Másfél milliárd forinttal drágább pályázati ajánlattal, szokatlan szerződési feltételekkel, így ötvenszázalékos előleg kifizetésével kötöttek szerződést az Alstommal metrókocsik szállítására a Demszky-korszakban – közölte lapunkkal Borbély Lénárd (Fidesz–KDNP), a kedden ülésezett, Alstom-ügyet vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság elnöke. Szerinte ezek a megállapítások szakértők meghallgatása után „körvonalazódtak”. A Nemzeti Nyomozó Irodán hatodik éve zajló nyomozással párhuzamosan a bizottság novemberben egykori bizottsági elnököket hallgatna meg, meghívnák Demszky Gábor korábbi SZDSZ-es főpolgármestert és Aba Botondot, a BKV volt vezérigazgatóját. (MN)
A központi beavatkozással a Volánbusz versenyelőnyhöz juthat, ha a pályázóktól szerződéskötéskor nem, csak a teljesítés határnapján kérnek garanciát arra, hogy vannak buszai. Ez a hazai buszösszeszerelő céget, a Mabit is helyzetbe hozná, s a kormány a 2018-as választási kampány előtt bejelenthetné a „magyar buszokat”.
Mint megírtuk, a Volánbusz csak szeptember 25-én írta ki saját beszerzési pályázatát 150 buszra. Ennek csak az ajánlattételi határideje jár le október 25-én, és ezért mondhatta egy hete Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy jövő nyár előtt nem kezdődhet meg a felújítás.
A metróüggyel is kapcsolatban lapunk arról kérdezte meg Kiszelly Zoltán politológust, hogy visszaszorulhat-e a Fidesz 2018-ban, majd 2019-ben Budapesten, különös tekintettel arra, hogy a kvótanépszavazáson is gyenge eredményt tudtak csak elérni a fővárosban. – Budapesten, mint korábban is, több a „protest szavazó”. Mozgósításuk az ellenzéknek, otthonmaradásuk a kormánypártoknak kedvez – mondta Kiszelly, aki szerint a főváros fideszes vezetésének eredményeket kellene felmutatnia a hátrány elkerüléséhez.