Tömegközlekedési milliárdok zsebből zsebbe

Hatékonyságromlás és további leépítés vár a BKV-ra, míg a BKK sok nagyberuházásért felel.

2016. 10. 21. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindösszesen 11,85 milliárd forinttal javul a Fővárosi Önkormányzat közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos pénzügyi pozíciója – írta Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettes a budapesti, illetve az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásáról szóló előterjesztésében. A dokumentumot jövő szerdán tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés – a fenti pozitív megállapítás ellenére kaotikus helyzet alakulhat ki a finanszírozási keretek és a feladatellátás szétosztásában. Miután a kormány korábban kizárólag a budapesti HÉV-ek átadásához kötötte az agglomerációs közlekedés finanszírozásáról a tárgyalásokat, a fővárosnak nem volt más választása, hiszen az önkormányzati költségvetésből, illetve a BKV finanszírozásából több mint tízmilliárd forint hiányzik. – A magyar állam teljes egészében átvállalja a közigazgatási határon kívüli szolgáltatások „bevételekkel nem fedezett indokolt költségeinek”, a városhatáron belül pedig ugyanezen kiadások 50 százalékának a megtérítését – olvasható a megállapodási javaslatokat előkészítő dokumentumban.

Rendkívül bonyolulttá válik a busz- és a HÉV-közlekedés „technológiai feladatainak”, a „költségtérítési igényeknek és hozzájárulásoknak” a szétosztásánál, s egyelőre úgy tűnik, hogy az állam és a főváros kölcsönösen egymás zsebéből vesz ki és tesz oda olyan milliárdokat, amelyek eddig egységesen Budapestet illették. A HÉV-ek leválasztása november 1-jén kezdődik az új működtető cég megalakulásával, a fővárosnak megállapodást kell kötnie a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Az agglomerációs buszjáratok ügyében fel kell bontani a korábbi Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Volánbusz közötti megállapodásokat, de ehhez előbb a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hozzájárulását kell megszerezni.

Az már a városvezetés másik előterjesztéséből, a budapesti közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztéséről szóló anyagból derült ki: a BKV-nál drasztikus „hatékonyságromlás” várható: csak a HÉV-ágazat leválasztása 10 százalék fölötti teljesítményveszést jelent, s ez folytatódhat a 3-as metró felújításával, miközben a metróvonal fenntartásának üzemi költségei továbbra is a céget terheli. Tovább rontja a BKV helyzetét, ha a kormány ragaszkodik a pótlóbuszok kiszervezéshez. Az önkormányzati cégnél további jelentős leépítések várhatók.

A BKK-nál is lesz létszámcsökkentés annak ellenére, hogy a közlekedésszervező társaság feladatai bővülnek, szélesednek. A következő két évben például a BKK lesz a felelős olyan beruházásokért, mint a Lánchíd, a Váralagút, a Blaha Lujza tér és a Széna tér felújítása, a 2017-es vizes világbajnoksághoz és a 2024-es olimpiai pályázathoz kapcsolódó közlekedési fejlesztések, a fogaskerekű vasút meghosszabbítása és a dunai hajózás fejlesztése.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.