Tömegközlekedési milliárdok zsebből zsebbe

Hatékonyságromlás és további leépítés vár a BKV-ra, míg a BKK sok nagyberuházásért felel.

2016. 10. 21. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindösszesen 11,85 milliárd forinttal javul a Fővárosi Önkormányzat közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos pénzügyi pozíciója – írta Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettes a budapesti, illetve az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásáról szóló előterjesztésében. A dokumentumot jövő szerdán tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés – a fenti pozitív megállapítás ellenére kaotikus helyzet alakulhat ki a finanszírozási keretek és a feladatellátás szétosztásában. Miután a kormány korábban kizárólag a budapesti HÉV-ek átadásához kötötte az agglomerációs közlekedés finanszírozásáról a tárgyalásokat, a fővárosnak nem volt más választása, hiszen az önkormányzati költségvetésből, illetve a BKV finanszírozásából több mint tízmilliárd forint hiányzik. – A magyar állam teljes egészében átvállalja a közigazgatási határon kívüli szolgáltatások „bevételekkel nem fedezett indokolt költségeinek”, a városhatáron belül pedig ugyanezen kiadások 50 százalékának a megtérítését – olvasható a megállapodási javaslatokat előkészítő dokumentumban.

Rendkívül bonyolulttá válik a busz- és a HÉV-közlekedés „technológiai feladatainak”, a „költségtérítési igényeknek és hozzájárulásoknak” a szétosztásánál, s egyelőre úgy tűnik, hogy az állam és a főváros kölcsönösen egymás zsebéből vesz ki és tesz oda olyan milliárdokat, amelyek eddig egységesen Budapestet illették. A HÉV-ek leválasztása november 1-jén kezdődik az új működtető cég megalakulásával, a fővárosnak megállapodást kell kötnie a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Az agglomerációs buszjáratok ügyében fel kell bontani a korábbi Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Volánbusz közötti megállapodásokat, de ehhez előbb a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hozzájárulását kell megszerezni.

Az már a városvezetés másik előterjesztéséből, a budapesti közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztéséről szóló anyagból derült ki: a BKV-nál drasztikus „hatékonyságromlás” várható: csak a HÉV-ágazat leválasztása 10 százalék fölötti teljesítményveszést jelent, s ez folytatódhat a 3-as metró felújításával, miközben a metróvonal fenntartásának üzemi költségei továbbra is a céget terheli. Tovább rontja a BKV helyzetét, ha a kormány ragaszkodik a pótlóbuszok kiszervezéshez. Az önkormányzati cégnél további jelentős leépítések várhatók.

A BKK-nál is lesz létszámcsökkentés annak ellenére, hogy a közlekedésszervező társaság feladatai bővülnek, szélesednek. A következő két évben például a BKK lesz a felelős olyan beruházásokért, mint a Lánchíd, a Váralagút, a Blaha Lujza tér és a Széna tér felújítása, a 2017-es vizes világbajnoksághoz és a 2024-es olimpiai pályázathoz kapcsolódó közlekedési fejlesztések, a fogaskerekű vasút meghosszabbítása és a dunai hajózás fejlesztése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.