Változást sürgetnek az oktatásban

A Nemzeti Pedagóguskar elnökét sem lepték meg a PISA-felmérés eredményei.

Hutter Marianna
2016. 12. 08. 11:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Senki nem örül az eredménynek, de nagyon nagy meglepetést nem okozott – így reagált lapunk kérdésére a diákok teljesítményét mérő tavalyi PISA-felmérés katasztrofális eredményeivel kapcsolatban Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnöke. Érdeklődésünkre, hogy ekkora mértékű romlást vártak-e, úgy válaszolt: ha ekkora romlásra nem is számítottak, de azt jól lehet látni, hogy a magyar közoktatásban folyó tevékenységek nem teljesen egyeznek meg azokkal, amiket a PISA mér. Ugyanis abban nem azt vizsgálják, hogy az iskolák teljesítik-e a számukra kijelölt feladatokat, hanem azt, jók vagyunk-e azokban a dolgokban, amelyeket értékelnek. Felvetésünkre, hogy a PISA által megkövetelt készségek azt tükrözik vissza, amit később majd a nemzetközi versenyben is elvárnak a diákoktól, úgy felelt: ez így van, ugyanakkor az iskolai munkát erőteljesen előírják a kerettantervek.

– Az okozza a legnagyobb problémát, hogy míg nálunk elsősorban továbbra is a klasszikus tudásanyag, a lexikális ismeretek feldolgozása folyik, addig a munkaerőpiacon sokkal hasznosabb lenne, ha ennél jóval csekélyebb ismeretanyagot adnának át a diákoknak, és a munkavégzéshez szükséges alapvető készségek fejlődnének ki mindenkiben – mondta az NPK elnöke. Hangsúlyozta azt is, a PISA-felmérés legfontosabb következtetése, hogy főként az érettségit nem adó szakközépiskolai (korábbi nevén: szakiskolai) diákok átlageredményei lettek rendkívül alacsonyak.

Pedig fontos lenne, hogy a diákok képesek legyenek olyan szövegértéshez jutni, amely által legalább a saját szakmájukhoz kapcsolódó eszközök, módszerek leírását értelmezhessék, továbbá le tudják fordítani szakmai problémájukat a matematika nyelvére, ha az szükséges. – Lehet, hogy ennek elősegítésében nem azok a tantárgyi követelmények lennének a legfontosabbak, amelyek jelen pillanatban vannak – tette hozzá.

Az NPK elnöke általánosságban úgy látja, a közoktatásnak sokkal jobb lenne célul kitűznie azt, hogy a jelenleginél lényegesen kevesebb, de a gyakorlatban is hasznosítható tudást sajátítsanak el a diákok sok gyakorlással, közösségépítéssel, csoportmunkával, a kommunikáció fejlesztésével. Ez sokkal lassabb, de jóval alaposabb folyamatot eredményezne. Kérdésünkre, hogy erre halad-e a magyar közoktatási rendszer, úgy válaszolt, hogy jelenleg a köznevelési kerekasztalnál van egy tartalomfejlesztéssel foglalkozó munkacsoport, amely az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felel, ennek januárban mutatják be az eredményeit.

 

Homály

Az oktatási és szociális hálót irányítóknak a mostaninál sokkal inkább szembesülniük kellene a realitásokkal; lemenve a végekre a döntéseket a helynek, helyzetnek megfelelően, és nem központilag, sablonokra húzva lenne szabad csak meghozniuk. György Zsombor vezércikke a PISA-felmérés kapcsán. 

Horváth Péter ugyanakkor hozzátette: a pedagóguskar elfogadott egy állásfoglalást, amelyet hamarosan bemutatnak. Ebben arról nyilatkoznak, hogy az NPK erősen elkötelezett egy, a köznevelésben történő, az eddigiekhez képest lényegesen nagyobb változás, tehát egy paradigmaváltás mellett. Ehhez szükséges a politikai akarat is, de szerinte van rá jel, hogy ez megvan. Ebben az esetben pedig tényleg alapos előkészítés után – ami bizonyos értelemben már most is zajlik –, nagyon erős szakmai konszenzussal, a pedagógusok bevonásával kell megteremteni ezt a paradigmaváltást, ezután pedig a politikának meg kell teremteni a szükséges fedezetet. Hogy ez pontosan mit jelentene, arra úgy válaszolt: nem lehet egy adott évfolyam összes diákjának ugyanannyit és ugyanolyan módszerekkel tanítani, hiszen eltérő a diákok képességszintje, érdeklődése. – Sokkal kisebb közminimumot megfogalmazó tantervekre és sokkal rugalmasabb iskolarendszerre van szükség – jelentette ki.

A drámai PISA-eredményeket a pedagógus-szakszervezetek sem hagyták szó nélkül. A Pedagógusok Szakszervezete arról írt, mindaddig, amíg az iskolák szakmai önállóságát nem állítják helyre, a nevelő- és oktatómunka színvonala nem fog javulni. Hangsúlyozták, hogy a közoktatásnak alapvetően a készség- és képességfejlesztésre kell irányulnia. – Csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó – ezt már Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke mondta a diákok teljesítményének romlása kapcsán. Szerinte már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak a közoktatásban, de a jelenlegi kormánypártok a problémát arra használták, hogy kiépítsék a hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen visszafejlesztett oktatási rendszert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.