Április 5-én döntenie kell a Fővárosi Közgyűlésnek a csillaghegyi öblözet, benne a Római-part árvízvédelmi nyomvonaláról, mert „az egyeztetéseket a végtelenségig nem lehet folytatni” – erősítette meg múlt pénteki bejelentését Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester ma reggel a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában.
Budapest vezetője pedig „a szakértők” javaslatát támogatja, mert a part menti és a Nánási út–Királyok útja nyomvonalat összehasonlító tanulmány állást foglalt a nyomvonalról. Mint idézte: „Semmilyen észszerű indok, semmilyen műszaki megfontolás nem szól a Nánási út-Királyok útja és a part közötti területnek az árvízvédelemből való kizárása mellett.”
Azt állította, a hétfő esti városháza előtti tüntetést „az ellenkezők nagyon szűk magja” szervezte. Szerinte van egy csomó ártatlan ember is, az ott élők, akiket évek óta azzal félemlítenek meg, hogy az a gát nem fogja őket megvédeni, és a part menti védmű építésével pedig tönkreteszik a partot.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakértői március elejei értékelésükben hasonlították össze a két nyomvonalat, de a nyilvános dokumentum részletei eddig még nem láttak napvilágot. A BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék okleveles építőmérnökei: Móczár Béla egyetemi docens és Farkas József professor emeritus, a műszaki tudományok doktora szinte minden pontban a közvetlenül a Duna mellett felépítendő mobil gát építésének előnyeit emelte ki, ennek ellenére leszögezték:
„A terveket ki kell egészíteni a kertépítészeti, part-rehabilitációs tervekkel, azokat csak együtt szabad kezelni és ismertetni.” A szakemberek szerint fontos lenne a „lakosság véleményének” a kikérése.
A leginkább indulatokat kiváltó fakivágás ügyében azt írták: a parton 600-900 fát érint, míg a Nánási úton és a Királyok útján összesen 716 fát kell kivágni, ahol viszont a 10 méteres védelmi távolság előírása miatt nincs hely a fapótlásra sem. Cáfolták egyben a korábbi lakossági fórumokon felvetődött aggályokat, amelyek szerint a mobil gát gyenge, átszakadhat, a jeges árvíz nagy károkat okozhat, visszaduzzaszthatja a vizet, ugyanakkor az építőmérnökök azt is megjegyezték: több kérdésben egyszerűen nincs adatuk az összehasonlításhoz, mert ez idáig ezek a kérdések „nem jelentkeztek”. Mégis kardoskodnak a part menti gát mellett, például a Duna és a Római-part szennyezésének megszűnése, de leginkább a becsült költségek miatt. Azt ugyanis 18,9 milliárd forintra, a fentebbi nyomvonalét pedig 25,5 milliárd forintra tették.