Bocsánatot kért az orosz Metrovagonmas a budapesti metró utasaitól azokért a kellemetlenségekért, amelyek a gyárukban felújított és korszerűsített metrószerelvényekkel történtek az előző hetekben.
Közleményükben azt írják, a Metrovagonmas folyamatosan egyeztet és kommunikál az M3-as metrót üzemeltető BKV-val, valamint Magyarország közlekedési hatóságával. Ennek részeként közös munkacsoportok jöttek létre, amelyek célja a jelenlegi helyzet elemzése, a beazonosított hibaokra alapozva további cselekvési tervek kidolgozása.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a hatékony és pontos munkavégzés érdekében a Metrovagonmas Budapesten dolgozó szakértőit – akik részt vesznek a szerelvények üzembe helyezésében, és támogatják azoknak a BKV általi üzemeltetését – vállalatuk főkonstruktőre irányítja.
A közleményben megjegyzik, elsődleges feladatuknak a korábbi problémák beazonosítása alapján olyan megoldások keresését tartják, amelyek növelik az üzemeltetés megbízhatóságát, és megakadályozzák hasonló esetek ismételt előfordulását.
Abban bíznak, hogy a felújított vonatok hamarosan ismét visszakerülhetnek a vonalra, mivel a fent vázolt intézkedéseknek köszönhetően üzemeltetésük feltétel nélküli biztonságát és az utazás kényelmét hamarosan garantálni tudják – írták.
Korábban beszámoltunk arról, többször is előfordult, hogy ki kellett vonni a forgalomból a metrókocsikat: az utolsó csepp volt a BKV poharában a múlt pénteki rendszerhiba volt, amikor nem nyíltak ki a felújított metró ajtajai a Nyugati pályaudvarnál, így az utasoknak kellett felfeszíteniük. Ezért a BKV Budapestre hívta az orosz mérnököket, hogy vizsgálják át a felújított kocsikat, és frissítsék a szoftvereket valamennyi elkészült szerelvényen.
A múlt pénteki hiba miatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság utasította a BKV-t, hogy vonja ki a forgalomból az öt felújított orosz szerelvényt, így múlt péntektől csak a régi orosz metrók közlekedhetnek a 3-as vonalon.
Az orosz mérnökök szerint a szerelvények egyik alkatrészének, az optikai csatolóelemnek a hibája okozta a zavart, amelyet sikeresen elhárítottak. Tarlós István, Budapest főpolgármestere csütörtökön azt mondta: egy metrókocsiba 15 kilométernyi optikai kábel van beszerelve, két szálat valahogy rosszul dugtak össze, és ez okozta az ajtónyitási problémákat álló helyzetben. Ez olyan jellegű hiba a szakma szerint, amely „nehezen ugrik ki” – jegyezte meg Tarlós.
A HVG.hu nyomán korábban megírtuk, hogy napi 23 ezer euró, vagyis 7,1 millió forint kárátalányt követelhet a BKV szerelvényenként az oroszoktól a forgalomból múlt pénteken kivont járművek után. A BKV pedig közölte, hogy minden szerződésben foglalt jogával élni fog a Metrovagonmassal szemben, ezért a rendszeres meghibásodások miatt hibás teljesítési kötbért, illetve kárátalányt, a késedelmes szállítás miatt pedig késedelmi kötbért érvényesít az orosz féllel szemben. Az első ilyen kötbérkövetelést már be is nyújtották, és minden felmerülő probléma esetén újabb kötbérkövetelést nyújtanak be.