Napi hétmillió forintot kérhetne a veszteglő metrókért a BKV

Mivel két napnál több időre kell kivonni a járműveket a forgalomból.

MN
2017. 06. 27. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napi 23 ezer euró, vagyis 7,1 millió forint kárátalányt követelhet a BKV szerelvényenként az orosz Metrowagonmastól a forgalomból múlt pénteken kivont járművek után – írja a Hvg.hu.

A 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés szerint „ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét”. A szoftverek meghibásodása nevesítetten a jótállási körbe tartoznak, tehát Budapest kérhetné a kártérítést.

A lap emlékeztet, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a BKV egyelőre nem él a hibás teljesítésre vonatkozó garanciális jogaival, a cég bízik benne, hogy a járművek egy-két héten belül ismét forgalomba állíthatók.

A Hvg.hu megjegyzi, a budapesti városvezetést inkább az zavarja, hogy az oroszok késlekednek a többi szerelvény leszállításával. A BKV egyébként korábban már bejelentette, hogy a projektben meglévő késedelmek miatt – nem érkeznek a felújított metrók Budapestre – a cég már bejelentette kötbérigényét az MWM felé, és ez a kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.

Cikkünk megjelenését követően Bolla Tibor az M1 csatornán azt mondta, „természetesen érvényesíteni” fogja a szerződésében rögzített különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat a BKV.

A vezérigazgató közölte: a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor – vagy ha késnek a szerelvények leszállításával, és sok más esetben – automatikusan „kötbérklauzula van”, és ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények – jegyezte meg.

Úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek. A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.

Korábban az Index nyomán megírtuk, hogy múlt péntektől csak a régi orosz metrók közlekedhetnek a 3-as vonalon, a Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis utasította a BKV-t, hogy az öt felújított orosz szerelvényt vonja ki a forgalomból. A BKV elvárja, hogy az orosz mérnökök Budapesten vizsgálják meg a felújított kocsikat, és frissítsék a szoftvereket valamennyi elkészült szerelvényen, és ha majd garantálni tudják, hogy nem történik a csütörtökihez vagy a péntekihez hasonló hiba, akkor visszaállhatnak a vonatok.

Az intézkedés előzménye, hogy rendszerhiba miatt nem nyíltak ki a felújított metró ajtajai a Nyugati pályaudvarnál múlt péntek reggel, így az utasoknak kellett felfeszíteni őket.

Hétfőn Bolla Tibor tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban „bármiféle utasbiztonsági kérdés” lenne, szerinte a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. Mint mondta, nem találtak olyan hibát, amely „azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz”. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.