Napi 23 ezer euró, vagyis 7,1 millió forint kárátalányt követelhet a BKV szerelvényenként az orosz Metrowagonmastól a forgalomból múlt pénteken kivont járművek után – írja a Hvg.hu.
A 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés szerint „ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét”. A szoftverek meghibásodása nevesítetten a jótállási körbe tartoznak, tehát Budapest kérhetné a kártérítést.
A lap emlékeztet, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a BKV egyelőre nem él a hibás teljesítésre vonatkozó garanciális jogaival, a cég bízik benne, hogy a járművek egy-két héten belül ismét forgalomba állíthatók.
A Hvg.hu megjegyzi, a budapesti városvezetést inkább az zavarja, hogy az oroszok késlekednek a többi szerelvény leszállításával. A BKV egyébként korábban már bejelentette, hogy a projektben meglévő késedelmek miatt – nem érkeznek a felújított metrók Budapestre – a cég már bejelentette kötbérigényét az MWM felé, és ez a kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.
Cikkünk megjelenését követően Bolla Tibor az M1 csatornán azt mondta, „természetesen érvényesíteni” fogja a szerződésében rögzített különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat a BKV.
A vezérigazgató közölte: a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor – vagy ha késnek a szerelvények leszállításával, és sok más esetben – automatikusan „kötbérklauzula van”, és ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények – jegyezte meg.
Úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek. A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.
Korábban az Index nyomán megírtuk, hogy múlt péntektől csak a régi orosz metrók közlekedhetnek a 3-as vonalon, a Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis utasította a BKV-t, hogy az öt felújított orosz szerelvényt vonja ki a forgalomból. A BKV elvárja, hogy az orosz mérnökök Budapesten vizsgálják meg a felújított kocsikat, és frissítsék a szoftvereket valamennyi elkészült szerelvényen, és ha majd garantálni tudják, hogy nem történik a csütörtökihez vagy a péntekihez hasonló hiba, akkor visszaállhatnak a vonatok.
Az intézkedés előzménye, hogy rendszerhiba miatt nem nyíltak ki a felújított metró ajtajai a Nyugati pályaudvarnál múlt péntek reggel, így az utasoknak kellett felfeszíteni őket.
Hétfőn Bolla Tibor tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban „bármiféle utasbiztonsági kérdés” lenne, szerinte a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. Mint mondta, nem találtak olyan hibát, amely „azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz”.