A jelenlegi, 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban Magyarország rendelkezésére álló fejlesztési támogatás páratlan, ugyanakkor az utolsó lehetőséget jelenti hazánk számára arra, hogy a tudásalapú világgazdaságban versenyképes hazai felsőoktatás jöjjön létre – egyebek közt erről ír a Brüsszelt más kérdésekben megállítani kívánó kormányzat a Magyar Nemzet által megismert, 2020-ig szóló felsőoktatási cselekvési tervben. A dokumentum számtalan célkitűzést és azok megvalósítását sorolja fel, amelyek jelentős részét uniós forrásokból kívánják megvalósítani. Utóbbiból pedig egyelőre valóban nincs hiány, például pár nappal ezelőtt Palkovics László oktatási államtitkár arról beszélt, csak az uniós EFOP-pályázatokon keresztül 130 milliárd forintnyi támogatás áll a felsőoktatási intézmények rendelkezésére. A cselekvési terv például a hallgatók egyetemről történő kiesésének mérséklésére fogalmaz meg intézkedéseket. Mint írják, az alap- és osztatlan képzések esetén a lemorzsolódók aránya jelentős: 36-38 százalék. Ez az arány nemzetközi összehasonlításban is kirívó, ugyanis nagyságrendileg tíz százalékponttal magasabb, mint az EU-tagországok 25-30 százalékos átlaga. A kormányzat ezt egyebek közt azzal orvosolná, hogy a felsőoktatási intézménybe felvett hallgatókkal kompetenciaszint-felmérőt íratnának. Akik ezen eredményük alapján az alsó harmadban szerepelnek, azoknak felzárkóztató kurzusokat hirdetnének meg, hogy csökkenjen a lemorzsolódás és hogy javítsák az adott szakon szükséges speciális ismeretek szintjét. Kompetenciamérést egyébként nemcsak a képzés kezdetekor, hanem a zárásakor is végeztetnének a hallgatókkal. Ennek megvalósítására hárommilliárdnyi uniós forrást kívánnak fordítani.
Hogy a munkaerőpiaci részvételhez jobban alkalmazkodjon a felsőoktatás, a mostani, a doktori képzésre felkészítő 4 féléves mesterképzések mellett 2–6 féléves, gyakorlatorientált mesterképzéseket is indítanának. Ezek „a magasabb hozzáadott értékű és specializált munkavégzésre” készítenék fel a hallgatókat.