A téli menetrendváltással a MÁV-Start visszavágja az úgynevezett utasellátó üzletágat, vagyis decembertől a nemzetközi vonatoknak is csak egy kisebb részén lesznek büfé- és hálókocsik. Emiatt a VDSZSZ vasutas-szakszervezet sztrájkot is bejelentett, igaz, ez nem látszik sikeresnek.
Az Index megkeresésére a MÁV levélben magyarázta az intézkedéseket. Ezek szerint mindkét ágazat, a büfékocsi és a hálókocsi is haldoklik, egyszerűen alacsony a kihasználtság, és veszteséget termel. Meglepő módon azonban a vasúttársaság fontosnak tartotta kiemelni, hogy
a 2015. évben kezdődő migrációs válság jelentősen visszavetette a szegmens eredményességét, ennek következtében a járatok addigi kihasználtsága erősen visszaesett.
A kérdésünkre, hogy vajon hogyan befolyásolhatták a 2015. nyári események a vasút népszerűségét, a MÁV azt írta: „a migrációs válság, majd a nemzetközi terrorveszély az eredményesség alakulására és a járatok kihasználtságára gyakorolt negatív hatást”.
Az Index megjegyzi, hogy a MÁV büfékocsijai annak ellenére veszteségesek, hogy meglehetősen drágák, ellenben rossz minőségű ételeket kínálnak, egyáltalán nem követték a trendeket, és a versenytársakkal összehasonlítva kifejezetten rosszak az ár-érték arány.
A Budapest–Berlin Metropol EuroNight megrövidítését – a vonat csak Prágáig fog járni a téli időszaktól – a MÁV azzal magyarázta, hogy 2015 óta a Deutsche Bahn drasztikusan megemelte a német szakasz vállalkozói díját, amit már nem fedeznek a bevételek. Más társaságok ugyanakkor valahogyan megoldják a problémát, a cseh és a lengyel vonatok továbbra is elmennek Berlinig.