A fesztiválrajongóknak Magyarországon már nem elég a jegyet megvásárolniuk: ha valaki a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. (Sziget Kft.) eseményeire kíváncsi, 2016-tól személyes adatait is elkérik. Lapunk munkatársa az elsők között szembesült a piacvezető rendezvényszervező cég által bevezetett új eljárással. A tavaly júniusban megrendezett VOLT fesztiválon az elővételes bérlet nem volt elég a belépéshez, karszalagot csak azután kaphattunk, hogy személyazonosító okmányunk teljes felületét a Sziget Kft. beszkennelhette. Hiába jeleztük, hogy adatkezelési szempontból a kérés nehezen indokolható, a karszalagokat kiadó fiatal kasszás hajthatatlan volt. Beadtuk hát a derekunkat, az így megkapott karszalagra illesztett QR-kód leolvasásával pedig a Sziget Kft. munkatársai bármikor azonosíthattak bennünket. A fesztivál után a szokatlan gyakorlatról kikértük a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) véleményét.
Beadványunkra több mint egy év után kaptunk választ. Közben a jelenség a hatóság napirendjére került. Legutóbb Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke az Inforádiónak beszélt az okiratok másolásának egyre elterjedtebb gyakorlatáról. Az interjúból kiderült, kivételes esetek, például terrorcselekmény vagy pénzmosás elhárítása indokolttá teheti az okiratok másolását. A jogszabály ráadásul jövőre változhat, s a magyar politikai akarat további mozgásteret adna a személyes adatok rögzítésére.
A hatóság lapunknak küldött állásfoglalásából kiderül, a Sziget Kft. is a fokozott terrorfenyegetettséggel magyarázza a VOLT-on, a Balaton Soundon és a Sziget Fesztiválon a tömeges adatgyűjtést. – A becsekkolás és az azonosítás különösen fontos, hiszen segít kiszűrni azokat a személyeket, akik esetlegesen rossz szándékkal érkeztek – írták a VOLT fesztivál honlapján. A NAIH megkeresésére a cég részletezte indoklását, eszerint a 2015. novemberi párizsi terrorcselekmény láttán döntöttek úgy, hogy bevezetik az új beléptetési rendszert.
A terrorfenyegetettség azonban hiába legitim indok, a cég nem győzte meg az adatvédelmi hatóságot. A Sziget Kft. adatkezelési gyakorlatát a NAIH tizenkét oldalas dokumentumban kritizálta, négy pontban írt elő konkrét módosításokat. Mielőtt azonban ezeket részleteznénk, fontos tisztázni, milyen adatokat is kér a Sziget Kft., mielőtt valamelyik fesztiváljukra beenged bennünket.