Nem okozott fennakadást az utasellátós sztrájk

A MÁV közvetve elismerte, hogy a kocsiszámcsökkentés elbocsátásokkal is járhat.

Lőrincz Tamás
2017. 08. 29. 20:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem okozott jelentős fennakadást a VDSZSZ Szolidaritás vasutas-szakszervezet keddre meghirdetett sztrájkja, délig ugyanis valamennyi nemzetközi vonat a tervezett kocsiszámmal indult el. A szakszervezet a munkabeszüntetéssel azt akarta elérni, hogy az állami vasúttársaság ne csökkentse a külföldi vonalakon üzemelő háló- és étkezőkocsik számát, ez ugyanis álláspontjuk szerint – a vasúttársaság „leépülése” mellett – jelentős létszámcsökkenéssel is járna.

– Jelenleg 117-en dolgoznak ezen a területen, de ha a tervezett változtatásokat életbe léptetik december elsejétől, akkor csak nagyjából 40 alkalmazott munkájára lenne szükség – mondta a Magyar Nemzetnek Bárány Balázs szakszervezeti alelnök. Szerinte a MÁV-nak üzletileg is előnytelen a kocsiszám csökkentése, mert így több nemzetközi vonalon külföldi vasúttársaság működteti majd a háló- és étkezőkocsikat, ezekért ráadásul üzemeltetési díjat is kell fizetni. – Néhány éve még a szolgáltatás fejlesztését ígérte a vezetés – tette hozzá.

 

Bárány Balázs szerint érthetetlen, hogy egy év alatt hogyan lett egy nyereséges üzletágból több százmillió forint veszteséggel működő szolgáltatás. – 2014-ben és 2015-ben még pluszt termeltek ezek a kocsik, 2016-ban azonban már veszteséget, miközben a kihasználtság stagnált. Amikor ennek okáról kérdeztük a vezetőket, nem kaptunk választ – mondta. Úgy vélte, sokan támogatták a sztrájkot, de a MÁV leváltotta a munkabeszüntetésre készülő alkalmazottakat, sokan pedig az állásukat féltették, ezért inkább mégis megkezdték a munkát.

Az utasellátó sztrájkja 18-20 nemzetközi vonatot érinthetett volna, ám – a MÁV lapunknak küldött tájékoztatása szerint – 17 óráig mindössze egy ember nem vette fel a munkát. A vasúttársaság szerint egyébként az étkező- és hálókocsik számának csökkentésére a járatok kihasználatlansága miatt van szükség. – A 2015. évben kezdődött migrációs válság jelentősen visszavetette a szegmens eredményességét – fogalmaztak válaszukban, azt is megjegyezve, hogy volt viszonylat, amely mindössze 2 százalékos kihasználtsággal közlekedett. A MÁV közvetve elismerte, hogy a kocsiszám-csökkentés átszervezéssel, esetleg elbocsátásokkal is járhat. Mint írták, az utasellátónál felszolgáló-szakács munkakörben dolgozó munkavállalók felének van valamilyen vasutasszakmai végzettsége, például utaskísérői vagy vezető jegyvizsgálói képesítése. A vasúttársaság 11 pontos intézkedési tervet dolgozott ki az érintett alkalmazottaknak, ebben egyebek mellett átképzés és a nyitott munkakörök felajánlása, valamint elhelyezkedést segítő programok indítása is szerepel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.