Római-part: korábban durván kudarcot vallott a mobil gátat tervező cég

A tervezés súlyos hibái miatt szerződést is bontottak a Tér-Team Kft.-vel.

MN
2017. 08. 29. 14:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Római-partra mobil gátat tervező cég három éve kudarcot vallott a hasonló visegrádi védmű tervezésével – írja az Átlátszó.hu.

A portál megtudta, hogy a visegrádi mobil gátat kivitelező konzorcium a tervezés súlyos hibái miatt szerződést bontott a terveket készítő Tér-Team Kft.-vel. A cég által tervezett földművet ugyanis néhány hét alatt elmosta a Duna, ráadásul egy tervezői mulasztás miatt kis híján súlyos baleset történt. Az új tervező a gátat a parti nyomvonal helyett a Dunától a lehetséges legtávolabbi pontra helyezte, amivel mindenki jobban járt.

A kivitelező konzorcium egyik vezetője, Nemes Zoltán vízépítő mérnök az Átlátszó.hu-nak adott interjúban elmondta: annak idején a Tér-Team kiviteli terveinek egy része alapján kezdték meg a földmű építését egy 200 méteres szakaszon, de azt tapasztalták, hogy a Duna néhány hét alatt bemossa a tervek alapján készített 1:3-as rézsűt. Nemes Zoltán ekkor tervezői konzultációt kért, valamint megkeresett egy neves geotechnikai szakértőt is, végül pedig arra jutottak, hogy ez a középvízi mederbe megépített 1:3-as földmű nem fog megállni.

„A Római-partra tervezett gátnál, a most elérhető dokumentumok szerint még a visegrádinál is meredekebb, 1:2-es rézsűt alkalmaz a Tér-Team, azzal kiegészítve, hogy erre geocellát tesz. Ez egy műanyag rács, ami megtartja a bele hordott humuszt, amit aztán befüvesítenek. A tervező ebben az esetben is azt gondolja, hogy ez a befüvesített, geocellába töltött humusz majd megfogja a rézsűt. De ez így nem fog megállni, mert magának a gátnak, a földműnek az alapját a víz állandó mozgása alulról, a rézsűlábnál megkezdi, elkezdi erodálni, aminek eredményeképp – ahogy a vízügyi szakemberek mondják – el fog habolódni a földmű” – fogalmazott.

Mint mondta, ennek eredményeként a víz állandó mozgása elviszi majd a földművet, a geocellás-humuszos rézsűburkolat pedig össze fog roskadni, és ezzel legalább egy-két méteres szintkülönbség alakul ki a gát tetején lévő parapetfal és a Duna-part között. „Értelemszerűen a kialakuló szintkülönbség miatt a partra közvetlenül nem lehet majd lejutni, csak valamilyen lépcsőn vagy lejárón keresztül” – magyarázta.

Szavai szerint ez gyengíti a gátat, mivel a földmű támasztó hatása megszűnik. „Nem biztos, hogy ez katasztrófát jelentene, mivel elég mély szádfalas alapozást terveznek, de azt a méretezett állékonyságot, amivel a tervező számol, mindenképp csökkenti” – vélekedett Nemes Zoltán.

Arról is beszámolt: abban, hogy végül szerződést bontottak a Tér-Team Kft.-vel, egy másik tervezői hiba is szerepet játszott, ugyanis a földmunkák elkezdése után néhány nappal kiderült, hogy a tervező által kijelölt nyomvonaltól mindössze 80 centiméterre fut egy középnyomású gázvezeték. „Csak a szerencsén múlott, hogy nem lett súlyos baleset a dologból: ha valamelyik munkagép felszakította volna ezt a vezetéket, akkor ott nagy valószínűséggel berobbant volna a kiömlő gáz” – közölte. Mint mondta, szerencséjük volt, mivel a 11-es úton éppen arra autózott a gázszolgáltató egyik szakembere, aki – amikor meglátta, hogy a vezeték közvetlen közelében munkagépek dolgoznak – felhívta őket, hogy azonnal álljanak le.

„Így derült ki, hogy a Tér-Team elmulasztotta a közműegyeztetést, nem kérte ki a szolgáltatótól a gázközmű terveket, ami nagyon súlyos tervezői hiba. A Tér-Team a tervező nyilatkozatban leírta, hogy mindent az előírásoknak megfelelően tervezett: ehhez képest gyakorlatilag a legalapvetőbb közműegyeztetést sem tartotta meg” – szögezte le a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.