A Római-partra mobil gátat tervező cég három éve kudarcot vallott a hasonló visegrádi védmű tervezésével – írja az Átlátszó.hu.
A portál megtudta, hogy a visegrádi mobil gátat kivitelező konzorcium a tervezés súlyos hibái miatt szerződést bontott a terveket készítő Tér-Team Kft.-vel. A cég által tervezett földművet ugyanis néhány hét alatt elmosta a Duna, ráadásul egy tervezői mulasztás miatt kis híján súlyos baleset történt. Az új tervező a gátat a parti nyomvonal helyett a Dunától a lehetséges legtávolabbi pontra helyezte, amivel mindenki jobban járt.
A kivitelező konzorcium egyik vezetője, Nemes Zoltán vízépítő mérnök az Átlátszó.hu-nak adott interjúban elmondta: annak idején a Tér-Team kiviteli terveinek egy része alapján kezdték meg a földmű építését egy 200 méteres szakaszon, de azt tapasztalták, hogy a Duna néhány hét alatt bemossa a tervek alapján készített 1:3-as rézsűt. Nemes Zoltán ekkor tervezői konzultációt kért, valamint megkeresett egy neves geotechnikai szakértőt is, végül pedig arra jutottak, hogy ez a középvízi mederbe megépített 1:3-as földmű nem fog megállni.
„A Római-partra tervezett gátnál, a most elérhető dokumentumok szerint még a visegrádinál is meredekebb, 1:2-es rézsűt alkalmaz a Tér-Team, azzal kiegészítve, hogy erre geocellát tesz. Ez egy műanyag rács, ami megtartja a bele hordott humuszt, amit aztán befüvesítenek. A tervező ebben az esetben is azt gondolja, hogy ez a befüvesített, geocellába töltött humusz majd megfogja a rézsűt. De ez így nem fog megállni, mert magának a gátnak, a földműnek az alapját a víz állandó mozgása alulról, a rézsűlábnál megkezdi, elkezdi erodálni, aminek eredményeképp – ahogy a vízügyi szakemberek mondják – el fog habolódni a földmű” – fogalmazott.
Mint mondta, ennek eredményeként a víz állandó mozgása elviszi majd a földművet, a geocellás-humuszos rézsűburkolat pedig össze fog roskadni, és ezzel legalább egy-két méteres szintkülönbség alakul ki a gát tetején lévő parapetfal és a Duna-part között. „Értelemszerűen a kialakuló szintkülönbség miatt a partra közvetlenül nem lehet majd lejutni, csak valamilyen lépcsőn vagy lejárón keresztül” – magyarázta.