Bár a hétvégén már megkezdődött a 3-as metróvonal felújítása, igazán csak hétfő kora reggeltől érezhető Budapesten a vonal lezárásának hatása. A hétköznapokon több mint félmillió utast szállító 3-as metró hétfőtől munkanapokon az első hajnali járatindulástól 20.30-ig csak rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, utóbbi állomás és Újpest között pótlóbuszok járnak. Este fél kilenc után a teljes vonalon leáll a metró, pótlóbuszok közlekednek Újpesttől Kőbánya-Kispestig, akárcsak szombaton és vasárnap egész nap.
Munkatársunk szerint reggel hét körül az Árpád híd pesti hídfőjénél – a hétfő reggeli átlaghoz képest – jó tempóban lehetett haladni, a várt közlekedési dugó egyelőre elmaradt. A metrópótló buszok jó tempóban követik egymást, a megállóban nem torlódtak fel az emberek. A buszok tele vannak, de nem zsúfoltak.
Hasonló helyzetről számolt be kollégánk a legfontosabb átszállási pontról, a Lehel térről. A buszok sűrűn érkeznek, akár kettő-három is egyszerre, így nincs tülekedés, mert az utasok látják, hogy jön a következő. Munkatársunk szerint az utasok fegyelmezettek, és sok a BKK-s alkalmazott is, aki eligazítja az utasokat.
A helyszínen lévő rendőrök azt mondták, egyelőre nem kellett intézkedniük. A BKK-sok szerint a hétvégén volt probléma, mert egyes autósok megszokásból oda parkoltak, ahová most már nem szabad.
Egyedül a 14-es villamosokon tapasztalható tumultus. A járat észszerű alternatívája a metrópótló buszoknak Újpest és a Lehel tér közt, de már korán reggel is nagyon zsúfolt volt. Hasonló tumultus tapasztalható az 1-es villamos vonalán, amely észak–déli irányban szintén logikus kiváltója a metrónak. BKK-s forrásból úgy tudjuk, délután az Árpád hídnál várható még tumultus.
Kollégánk reggel 8.35 és 9.00 között az Árpád hídnál várakozott, és stopperrel mérte a Lehel tér irányába induló buszokat. Átlagosan 30–50 másodpercenként indulnak buszok, komolyabb torlódás nem volt. Szerinte az egyik probléma az, hogy amikor valahol piros lámpát kapnak a Váci úton a buszok, akkor torlódás alakul ki, és volt olyan, hogy négy és fél perc is volt két busz között (ekkor már torlódott a tömeg a megállóban). Viszont utána egyszerre öt busz érkezett 40 másodpercen belül, s az utolsó szinte üresen ment tovább.
Újpest-Városkapunál – ahol reggel szintén folyamatos volt a metrópótló buszok haladása – reggel fél nyolctól Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője, majd Juhász Péter, az Együtt elnöke tartott sajtótájékoztatót. Azt az ellenzéki politikusok sem vitatták, hogy hétfőn reggel zökkenőmentesen indult a metrópótlás, de azt kérdezték: vajon mi lesz később?
A teljes felújítás három évig tart, ami nagyon hosszú idő – mondta Juhász, aki szerint az igazi probléma, hogy egy korszerűtlenül felújított metrót kapnak vissza a budapestiek. Úgy fogalmazott: „Retró metró a retró főpolgármestertől.” Az ellenzéki politikus szerint az is kérdés, milyen fennakadásokat okoz máshol a metrópótláshoz használt buszok hiánya.
A BKK szerint a 3-as metró érintett állomásaitól a pótlóbuszok a csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak. A menetrend szerint egy teljes forduló – Újpesttől Kőbánya-Kispestig – 47 perc, de a Közlekedő Tömeg Egyesület tapasztalatai szerint ezt nem lehet tartani, valójában legalább 57–60 perc a teljes út, és már az első hétvégén rendszeresen 8–10 percenként, összetorlódva jártak a buszok, ami késéseket és zsúfoltságot okozott.
Ha saját tapasztalata, esetleg fényképe vagy videója van a metrópótlásról, ossza meg velünk, és küldje el nekünk a [email protected] címre!