Közlekedő Tömeg: Könnyen káoszba fulladhat az M3-as metró pótlása

A legkisebb zavar is boríthatja a rendszert, így az utasoknak 30-40 perccel korábban kellene elindulniuk.

MN
2017. 11. 02. 12:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton kezdődik az M3-as metró északi szakaszának felújítása, de igazán csak hétfőn derül ki, sikerült-e elfogadható szinten pótolni a kieső metrót, vagy kitör a káosz. Azt Tarlós István főpolgármester is elismeri, hogy a metrópótlás „kétségtelenül nehézségeket fog jelenteni”. A Közlekedő Tömeg Egyesület összesítése szerint már most felfedezhető számos olyan kockázati tényező, melyek felszámolása elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy az utazóközönséget ne érje az indokoltnál jelentősen több érdeksérelem.

A metrópótlás egyik fő kihívása, hogy túl sok pótlóbuszra van szükség: minden zöld jelzésre két csuklós busz kell hogy áthaladjon a kereszteződéseken ahhoz, hogy csúcsidőben is tartható legyen a menetrend, és meglegyen az óránkénti 8400 férőhely. A Közlekedő Tömeg szerint ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy a buszok időnként lekéssék a lámpákat, így a járművek feltorlódnak, a megállókban pedig nő majd a tömeg.

Érvelésük szerint mivel a pótlóbuszok menetrendje sokszor tarthatatlan lesz, nem tudják majd a tervezett férőhelyet biztosítani, ezért mindent meg kellene tenni, hogy a metró pótlásában részt vevő egyéb járatok zavartalan haladása biztosítva legyen. Ha az alternatív járatok jól használhatók, akkor többen választják őket, így kevesebb utas jut a pótlóbuszokra, és tovább csökkenthetők a kockázatok.

A BKK által tervezett hálózatban ráadásul nincsenek tartalékok, vagyis a legkisebb forgalmi zavar is komoly késedelmet okozhat százezernyi embernek – állítja a Közlekedő Tömeg. Az egyesület számításai szerint az utasok jelentős részének nem 10-15, hanem akár 30-40 perccel korábban kell elindulnia, ha biztosan időben akar megérkezni.

A szervezet már korábban is készített alternatív javaslatcsomagot, amely szerintük jelentősen csökkentette volna az utasokat ért érdeksérelmeket. Például a 12-es és a 14-es villamosok jelentősen sűrűbb közlekedését, illetve átszállásmentes buszjáratok beindítását javasolták, de a BKK mindössze néhány sorban reagált. A Közlekedő Tömeg Egyesület továbbra is fenntartja, hogy javaslataik számottevően segítenék a város életét a metrófelújítás idején. Ettől függetlenül felmérték a hétfőn élesben induló metrópótlás hálózatkockázati tényezőit is – ezekről részletesen itt olvashat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.