Durva vereséget szenvedett az Uber Európában

Érvényesíthető a hagyományos taxicégekre vonatkozó szabályozás a társaságra.

MN
2017. 12. 20. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel az Uber személyszállítási szolgáltatást végez, ugyanúgy vonatkozhat rá szabályozás, mint a hagyományos taxicégekre – döntött szerdán a Reuters beszámolója szerint az Európai Bíróság. A tagállamok tehát szabályozhatják a szolgáltatásnyújtás feltételeit.

Az MTI azt írja, mindenekelőtt megállapították, hogy az Uber nem pusztán közvetítői szolgáltatást nyújt, ez a tevékenység a „szerves része” egy átfogó közlekedési szolgáltatásnak. A cég tevékenysége tehát nem digitális, hanem közlekedési szolgáltatásnak minősül. Az elektronikus kereskedelemről, illetve a belső piaci szolgáltatásokról szóló uniós irányelv ezért nem alkalmazható az ilyen közvetítői szolgáltatásra, amely nem is „az általános értelemben vett szolgáltatásnyújtás szabadságának, hanem a közös közlekedéspolitikának a körébe tartozik” – mutatott rá a bírói testület.

Az Uber arról próbálta meggyőzni a luxembourgi székhelyű törvényszéket, hogy nem egy fuvarozótársaság, hanem digitális szolgáltatást nyújt.

Az Uber öt éve érkezett Európába. A hagyományos taxitársaságok és hatóságok is bírálták, mondván, tisztességtelen versenyelőnyre tett szert azzal, hogy közösségi személyszállító szolgáltatásként nem vonatkoztak rá a szigorú engedélyezési és biztonsági előírások.

A most is alkalmazott, előzetes döntéshozatali eljárás lehetővé teszi, hogy a tagországok bíróságai a közösségi jog értelmezésére vagy valamely uniós jogi aktus érvényességére vonatkozó kérdést terjesszenek az EU bírósága elé. Utóbbi azonban nem dönti el a jogvitát a tagállami bíróság feladata, hogy az ügyet a luxembourgi ítélet alapján elbírálja. A határozat mindazonáltal a tartalmilag hasonló kérdésben eljáró más tagállami bíróságokat is köti.

Később az Uber közleményben reagált a történtekre, hangsúlyozva, hogy az ítélet nem változtat a működésén az uniós tagállamok többségében, ugyanakkor rámutatott, hogy „európaiak milliói számára továbbra is akadályozzák az Uberhez hasonló alkalmazások használatát”. „Folytatni fogjuk a párbeszédet az európai városok vezetésével” – közölték.

Az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka egyébként már májusban úgy foglalt állást, hogy az innovatív koncepciója ellenére hagyományos közlekedési vállalatnak minősül az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber, így érvényesíthető rá a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás.

Az Uber csaknem 70 ország 520 városában nyújt internetes fuvarmegosztó szolgáltatást.

Ugyancsak szerdán több száz taxis és buszsofőr sorakoztatta fel járművét a román kormány épülete előtt az Uber internetes fuvarmegosztó cég és más hasonló vállalkozások tisztességtelennek tartott konkurenciája ellen tiltakozva. A közúti személyszállítási vállalkozásokat tömörítő COTAR konföderáció által szervezett megmozdulás résztvevői annak a joghézagnak a felszámolását követelik, amely lehetővé teszi, hogy az Uber által foglalkoztatott gépjárművezetők személyszállítási engedély nélkül is fizető utasokat vegyenek fel.

A taxisok azt kifogásolják, hogy míg az ő működésüket számos engedély beszerzéséhez kötik, és alapfeltétel a kizárólag személyszállításra használt gépkocsi, az Ubernél bárki személyszállításra használhatja az autóját.

Alexandra Corolea, az Uber Románia képviselője szerdai sajtóértekezletén azt állította, hogy az internetes fuvarmegosztó cég is szabályozáspárti, ugyanakkor cáfolta az adóelkerülés vádját arra hivatkozva, hogy a céggel szerződésben álló gépkocsivezetők ezrei magánvállalkozóként adóznak az Uber révén szerzett jövedelmük után. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.