Középiskolai felvételi: a matek ment, a magyar feladatsor nehézséget okozott

Az idei középiskolai felvételik előzetes eredményét pénteken tette közzé az Oktatási Hivatal.

Hutter Marianna
2018. 02. 13. 8:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavalyi botrányosan rossz, negatív csúcsot jelentő eredmények után idén feltűnően jól sikerültek a 6. osztályos diákok írásbeli matematikavizsgái a 2018-as központi középiskolai felvételin. Az elmúlt 11 évben még sosem született ennyire magas átlagpontszám ezen az évfolyamon – derült ki a Magyar Nemzet összesítéséből. Az idei középiskolai felvételik előzetes eredményét pénteken tette közzé az Oktatási Hivatal. Amíg a 8. évfolyamos (tehát a négy évfolyamos gimnáziumokba készülő), illetve 4. évfolyamos (vagyis 8 osztályos gimnáziumokba készülő) diákok eredményei többé-kevésbé megegyeznek a tavalyiakkal, a 6. évfolyamosoké idén is meglepően nagy eltéréseket mutat.

Mint emlékezetes, 2017-ben sokakat felháborított, hogy míg azok a gyerekek, akik az írásbeli felvételi első napján írták meg a dolgozatot, mindössze 19,7 pontot értek el átlagosan az 50-ből, addig a pótnapon vizsgázók 31,4-et. Tehát a pótnapon megírandó feladatlap jóval könnyebb lehetett, mint a felvételi eredeti napján megírt dolgozat. Utóbbi különbség pedig már könnyen eldönthette, hogy a diákok bekerülnek-e az elit képzőhelynek számító hat évfolyamos gimnáziumokba. Ehhez képest úgy tűnik, idén igyekeztek kompenzálni a tavalyi hibát a feladatlapok készítői – talán túlságosan is. Ugyanis a gyerekek az írásbeli felvételik első napján 33,8 pontot értek el átlagosan. Ezzel szemben a magyarral igencsak meggyűlt a kisdiákok baja: a tavalyi 35,9 pont helyett idén mindössze 30,6 pont lett az átlag. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy az idei pótfelvételi hogyan sikerült a diákoknak.

„Az idei év előtt még sosem fordult elő nálunk, hogy a matematikavizsga jobban sikerüljön a magyarnál” – mondta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, aki egyben a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója; itt szintén lebonyolítottak hat évfolyamos felvételit. Elmondta, korábban az sem volt jellemző, hogy születtek volna hibátlan matematikadolgozatok, idén viszont hat ilyen is volt. „Kétségtelen, hogy ezek a pontszámok elsőre furcsák voltak. A matematika nem szórt annyira, mint a korábbi években, míg a magyar jóval nagyobb problémát okozott” – mondta. Hozzátette: arról nem tud, hogy más furcsaság történt volna a felvételiken.

Az Oktatási Hivatal a vizsgák összeállításával kapcsolatban le szokta szögezni: a vizsgakérdéseket összeállító bizottság a tapasztalatokat figyelembe véve készíti majd el a következő évi felvételi feladatsorokat.

###HIRDETES###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.