Lerohadt a pálya, négy-öt perccel lassabb lett a 4/6 villamos

Összesen 24 szakaszon van érvényben sebességkorlátozás, ezek miatt a villamosok lekésik a lámpákat is.

MN
2018. 02. 16. 7:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érezhetően lelassult a budapesti Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os villamos, főként az elhasználódott pályaszerkezet miatt – írja az Index. A vonal 24 szakaszán van érvényben sebességkorlátozás, ezért a menetrendben meghatározott 29 perces menetidő valójában 33-34 percre növekedett, ami 15 százalékos lassulást jelent. Az Index saját mérései szerint legrosszabb eredményeket a Boráros tér és a Corvin-negyed között, valamint a Baross utca és a Blaha Lujza tér között, de rossznak számít még a Margit híd utáni budai szakasz is – igaz, utóbbinál főleg a fonódó villamos lassítja a tempót.

Elismeri a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) is, hogy a lassulás okai alapjában véve a vonalra elrendelt, pályaállapot miatti sebességkorlátozások. Ahol a tervezett 50 km/óra helyett 20 km/óra körüli sebességkorlátozást kellett bevezetni – sőt, több helyen van 10 km/órás is –, ott a villamosok lekésik a számukra tervezett szabad jelzést, ami 1-1 perccel növeli a menetidőt, illetve a Margit hídi 30 km/órás sebességkorlátozás is irányonként 1-1,5 perces menetidő-növekedést okoz.

Jóval rövidebb a vonal extrém terhelése miatt a vágányok élettartama, mint az átlagosan számítható élettartam, de a pályafelújítási program is csúszik. Ennek oka a BKV szerint, hogy a síncserét tervezni kell, hatósági jóváhagyás is szükséges, amire külön közbeszerzési eljárást kell kiírni. Egy-egy szakasz felújításának költségei olyan mértékűek, hogy a BKV-nek sincs egyszerre ennyi fejlesztési pénze.

A cég szerint a négy-öt perc késés miatt az eljutási idő nagyobb, de nem marad ki egy járat sem, mert a fordulóidőben (ugyanarról a végállomásról ugyanannak a kocsinak a két, egymást követő indulása között eltelt idő) belefér a késés. A szerelvények egyszerűen rövidebb időt töltenek a végállomásokon, így tudják tartani a menetrend szerinti indulást.

Baj csak akkor lesz, ha megkezdődik az M3 metró középső szakaszán – a Lehel tér és a Nagyvárad tér közt – is a felújítás. A pótlásban jelentős szerepe volna a 4/6 villamosnak, ami még több utast jelent. Reméli a BKV, hogy az M3 metró középső szakaszának pótlása előtt lesznek olyan beavatkozások a pályán, amelyek hatására javulhat a sínek állapota, és csökken a késés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.