Több ezer ember élhet még nagyobb zajban hamarosan Budapesten

Bővíteni akarják az ország egyik legforgalmasabb vasútvonalát, ami Budapesten keresztül húzódik.

Kósa András
2018. 03. 02. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly életminőség-romlást okozhat több ezer újbudai lakó számára a MÁV legújabb fejlesztési terve: a jelenlegi kettőről háromvágányosra bővítenék a Ferencváros–Budapest-Kelenföld-vasútvonalat. Ez már jelenleg is az ország egyik legtumultuózusabb vasútvonala, nagyon jelentős teherforgalommal, ugyanakkor több sűrűn lakott szakaszán (például a Sárbogárdi, a Dombóvári vagy a Hamzsabégi út mentén) máig nem épült zajvédő fal. A vonalon egész éjszaka zakatolnak a tehervonatok, emiatt jó időben már most sem nagyon lehet kinyitni az ablakokat a jelentős zajterhelés miatt. A helyzet egy további pálya létrehozásával nyilván csak romlana.

Az újbudai önkormányzat állampolgári megkeresésre a MÁV-hoz fordult, onnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a Közlekedéstudományi Intézet tervei alapján készítik elő a beruházást. A társaság válaszában viszont csak az érintett szakaszok vasúti hídjaival kapcsolatban írtak zajvédő fejlesztésekről. Ez már csak azért is visszás, mert a Rákóczi híd mentén úgy folyik a miniszterelnök barátja, Garancsi István tulajdonába tartozó Market Zrt. lakó-, és irodapark-projektje, hogy a hirdetésekben az szerepel: mire átadják a komplexumot, az érintett vasúti viszonylaton a zajvédő falakat is megépítik. Az újbudai helyhatóság szerint nekik sem pénzük, sem hatáskörük nincs efféle invesztícióra. Simicskó Istvánt, a kerület fideszes országgyűlési képviselőjét a kerületi Fidesz-szervezeten keresztül kerestük, de nem érkezett válasz a feltett kérdéseinkre.

– Egyre-másra derülnek ki súlyos, a XI. kerület lakóinak életét alapvetően befolyásoló ügyek, amelyekről az önkormányzat nem ad előzetes tájékoztatást a helyben élőknek, nem konzultál az emberekkel – ezt viszont már Gy. Németh Erzsébet, a DK–MSZP–Párbeszéd képviselőjelöltje mondta a Magyar Nemzetnek. Szerinte ez történt a Buda Gardens Lakópark esetében (a Feneketlen-tó környékére tervezett nagyszabású építkezés terveiről először a Heti Válasz adott hírt, a lap azt is kiderítette, hogy az állam kezében lévő telek, ahová a beruházást tervezték, minden bizonnyal áron alul, törvénysértő módon került a tulajdonosokhoz), és ez történik a nagyszabású vasúti pályabővítés ügyében is. – Bár a tervezett beruházás felelőse a MÁV, ez tipikusan egy helyi, kerületi ügy az itt lakók érintettsége miatt, így elvárható lenne, hogy Simicskó István képviselőként mindent megtegyen a lakosság tájékoztatásáért, és eljárjon az érdekükben. Már csak azért is, mert a kormánypárt képviselőjeként egy szintén kormánypárti vezetésű kerülettel nyilván sokkal egyszerűbb dolga lenne – mondta Gy. Németh Erzsébet.

A képviselőjelölt szerint egyébként nem igaz, hogy az önkormányzat ne tehetne semmit a zajterhelés csökkentése érdekében, mondván, sem forrása, sem hatásköre nincs hozzá. – Az elmúlt években Budapest több pontján is történtek mintaszerű fejlesztések ezen a téren, megépültek a szükséges zajvédő falak. Elég csak az M3-as bevezető szakaszára gondolni a XV. kerületben. Egy ilyen időszakban, amikor ennyi uniós pénz állna rendelkezésre akár ilyen célokra is, ez elsősorban szándék kérdése lenne az illetékesek részéről – fogalmazott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.