Fideszes megbízások Demszkyék metróbiztosának

A volt metróbiztos nem ment el a 4-es vonal építését vizsgáló fővárosi testület hétfői ülésére.

2017. 04. 24. 12:49
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Becker László, a Demszky-korszak volt metróbiztosa, a 4-es metró beruházásának botrányában, az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentésében is szereplő kivitelező cég, a Swietelsky alkalmazottja – ez volt a fővárosi metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport hétfői ülésének legfontosabb megállapítása. A szakember ugyanis „aktuálpolitikiai okokra” hivatkozva nem jelent meg a tanácskozáson annak ellenére, hogy a 4-es vonal állomásainak zömét építő osztrák tulajdonosi hátterű cégnél használt e-mail címén is visszajelzett Borbély Lénárdnak, a Fővárosi Közgyűlés által megbízott testület fideszes elnökének.

Távolmaradása azért is adhat okot a találgatásra, mert a munkacsoport legutóbbi ülésén Balogh Árpád, a DBR Metró Projektigazgatóság egykori vezetője arról beszélt, hogy Beckertől közvetlen utasításokat kapott, hogy mely cégekkel kössön szerződéseket közbeszerzés nélkül. A volt metróbiztos hallgatása annak tükrében még furcsább, hogy a 2010 utáni Fidesz–KDNP-korszakban nemcsak a Swietelsky kapta megbízások sokaságát – közöttük a Várkert Bazár, a Tüskecsarnok, a győri és dunaújvárosi sportlétesítmények, városközpontok, gyorsforgalmi és elkerülő utak kivitelezését –, de személyesen Becker László is számos kiemelt feladatot kapott. Így például Szentendre korábbi fideszes vezetése idején a volt metróbiztos vezette a mobilgát építésének projektjét, számos vidéki település csatornázását is ő maga irányította. 

Borbély Lénárd a metróügyben vizsgálódó, pontosabban a több mint 400 milliárd forintos, uniós támogatású beruházásnál 167 milliárdos szabálytalan felhasználást feltáró OLAF-jelentést feldolgozni igyekvő munkacsoport ülésén kiemelte: „Egyre inkább úgy tűnik, hogy minden szál Demszky Gábor volt főpolgármesterhez, egykori pártjához, az SZDSZ-hez és az MSZP-hez vezet”. Emlékeztetett Balogh Árpád említett beszámolójára, ahol a volt vezető elmondta: amikor átvette a DBR vezetését, a szervezet alkalmatlan volt feladata ellátására, azaz a 4-es metró építésére. Hozzátette: az átmeneti időszakban külső jogi szakértőket kellett bevonni. Arra a felvetésre, hogy miért nem írtak ki közbeszerzési pályázatokat, amit az OLAF kiemelten kifogásolt ebből az időszakból, Balog Árpád korábban kiemelte: „Azt az utasítást kaptam, hogy ne legyen közbeszerzés, mert arra nincs idő. Végül a városvezetés által metróbiztosnak kinevezett Becker Lászlótól kaptam ugyancsak utasításokat arra, hogy pontosan kivel kössek szerződést.”

A munkacsoport áprilisi 10-i ülésén Borbély Lénárd mondta ki: a testület birtokában lévő dokumentumok alapján a metróbiztosnak közvetlenül két ember adhatott utasítást, nem más, mint Demszky Gábor és Hagyó Miklós. Az elnök most leszögezte: „Becker László jelölte ki azokat a cégeket, amelyekkel kapcsolatban felmerült, hogy közbeszerzés nélkül kötötték meg a szerződéseket, amelyeknek az összértéke elérhette az egymilliárd forintot. Akinek vaj van a fején, az nem áll ki a napra, és úgy látszik, a metróberuházás több szempontból több mindenkinek fialhatott.” A fideszes politikus a rövid tanácskozás végén bejelentette: a Fővárosi Közgyűlés legközelebbi ülésén kezdeményezni fogja a munkacsoport tevékenységére szabott május végi határidő meghosszabbítását. Ugyanis a következő hetekben előbb a BKV volt igazgatósági és felügyelőbizottsági tagjait szeretnék meghallgatni, majd – bár nincs illúziójuk – újra meghívnák a 4-es metró beruházásában érintett politikusokat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.