Szürreális vizsgálódás a 4-es metró ügyében

A bizottság még keresi, a fideszes elnök már meg is találta a gyanús beruházás felelőseit.

2017. 05. 23. 20:51
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor volt főpolgármester (SZDSZ) és egykori helyettese, Atkári János közvetlen utasításokat adott a metróberuházással kapcsolatban – jelentette ki kedden Bánki Erik (Fidesz–KDNP). Az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke ezt a testület keddi ülése után szűrte le. Méghozzá abból, hogy a Csalás Elleni Európai Hivatalnak (OLAF) a 4-es metró építéséről készített jelentése nyomán folytatódtak a bizottsági meghallgatások, és az egyik meghallgatott nem más volt, mint Budai Gyula korábbi elszámoltatási és korrupcióellenes kormánybiztos, szintén fideszes parlamenti képviselő.

Budai szerint már 2010-ben vizsgálta a több mint 400 milliárd forintos, korrupciógyanús metróberuházás egyik legnagyobb elemét, a metrókocsi-beszerzést. Saját vizsgálata szerint a francia cégtől több mint 66 milliárd forintért megrendelt járműveknél már a közbeszerzéssel, a tenderrel is baj volt. – Az Alstom által vezetett konzorcium olyan engedményeket kapott, hogy mind az öt vetélytársát ki kellett zárni, csak a franciák nyerhettek. A szerződés a világon sehol sem látott, 50 százalékos előleget tartalmazott, s ez arra utal, hogy kenőpénzre, illetve visszaosztásra kellett ekkora összeg – sorolta Budai Gyula, aki szerint a szálak valóban Demszky Gáborhoz és Atkári Jánoshoz vezetnek. Hozzátette, hogy a metróügyben zajló nyomozásokról ő is csak a sajtóból értesül. Kiemelte azt is: sem Medgyessy Péter volt miniszterelnök Alstom-tanácsadói szerepével, sem az építkezésekkel kapcsolatos szerződésekkel nem foglalkozott.

A volt főpolgármester egyébként az OLAF-jelentés év elejei közzététele után egy liberális lakossági fórumon jelentette ki, hogy „semmi köze nem volt” a 4-es metró beruházásához – miközben öt ciklusából négyet a metrókampányával nyert meg.

Demszky Gábor jogi képviselője, Magyar György a bizottsági ülésen elhangzottakra reagálva közölte: – Jogászembertől elvárható, hogy éles különbséget tudjon tenni esetleges büntetőjogi és politikai felelősség között. Ezeknek a lebegtetésével megnyílik az érintettek lehetősége, hogy az ügyvédi iroda közreműködésével személyiségi jogi sérelem miatt elégtételt vegyenek.

Megkerestük Atkári Jánost is, akinek az Alstom-tender 2005-ös kiírásakor, a pályázatok értékelésekor és 2006 nyári szerződéskötéskor már nem volt főpolgármester-helyettesi jogköre (noha a tisztséget még viselte), mert Demszky Gábor megvonta tőle 2004 októberében. Ezért az őt érintő megállapításra úgy reagált, hogy az „alaptalan vagdalkozás, tökéletes hozzá nem értés.”

A parlamenti bizottság meghallgatta volna még a 4-es metró egykori tenderbizottságának tagjait is, ám az akkori testület hat tagjából csupán Csordás Mihály, a Főpolgármesteri Hivatal volt közlekedésiügyosztály-vezetője ment el. Ő azt mondta, a tenderbizottság érdemben nem döntött, egy szakmai előkészítő bizottság jogászai megírták nekik, hogy mit kell tenni, a végső döntést pedig a BKV igazgatósága vagy vezérigazgatója hozta meg.

Dancs Gábor (volt hivatali köztisztviselő, majd SZDSZ-es fővárosi képviselő) írásban jelezte: a nyomozások során tanúként hallgatták meg, ezért nem megy el. A bizottsági elnök szerint Tüttő Kata (MSZP) nem is reagált meghívásukra, de a jelenleg a XII. kerületben önkormányzati képviselőként tevékenykedő politikus lapunknak azt mondta: ő semmilyen meghívót nem kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.