Kérdőjeles jelentés a 4-es metró korrupciógyanús beruházásáról

Az MSZP–SZDSZ-es koalíciót nevezte meg a közgyűlés felelősként, de továbbra sem ül senki a vádlottak padján.

2017. 10. 25. 14:45
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes körű anyagi, jogi és erkölcsi felelősség terheli az MSZP-t és az egykori SZDSZ-t a budapesti 4-es metró építésénél feltárt szabálytalanságokért és a korrupciógyanús ügyekért – döntött szerdán a fidesz–KDNP-s többségű Fővárosi Közgyűlés. A megállapítást az a jelentés tartalmazza, amelyet a metrókorrupciót vizsgáló, három kormánypárti és egy jobbikos képviselőből idén februárban felállt munkacsoport terjesztett elő.

Borbély Lénárd, a célfeladattal idén februárban megbízott testület elnöke azonban elismerte, hogy a 2007 és 2013 között az Európai Unió által finanszírozott legdrágább beruházás vizsgálatának eredeti célja nem teljesült. Ugyanis a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) több mint egy évvel ezelőtt készített, de csak ez év elején nyilvánosságra hozott jelentéséből az derült ki, hogy a végül 406 milliárd forintos metróépítésnél összesen 167 milliárd forint elköltésénél vetődött fel szabálytalanságok, sőt korrupciós bűncselekmények gyanúja. Ennek feltárására a hosszú évek óta eredménytelenül zajló nyomozások ellenére az említett munkacsoport arra vállalkozott, hogy kideríti: kik szerepelnek a metródossziéban, kik viselik a felelősséget a meghozott döntésekért, illetve kikhez kerülhetett a metrópénz. Borbély Lénárd szerdán azt mondta, mindez valójában az ügyészség feladata, tőlük szeretnének neveket hallani. 

Mindazonáltal az elmúlt hónapok meghallgatásai nyomán a munkacsoport elnöke ismertette, hogy szerintük hogyan nőtt több mint 200 milliárd forinttal néhány év alatt az eredetileg 195 milliárd forintosra tervezett metróberuházás. Egyes volt BKV-s vezetők, igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok elmondásai alapján a saját szerepük formális volt, valójában Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester, a kabinetje, valamint a pártja és a szocialisták által delegált helyettesei hozták a valódi döntéseket – mondta Borbély Lénárd. A munkacsoport elnöke a közgyűlési vitában Budapest volt vezetőin kívül mégiscsak felelősként beszélt két korábbi, MSZP által jelölt miniszterelnökről: Medgyessy Péterről és Gyurcsány Ferencről. A fideszes politikus részletesen beszélt a szakmaiatlanságról, a hozzá nem értésről is, a közgyűlési vitában pedig a jelentést élesen bíráló Horváth Csaba szocialista képviselőhöz, egykori főpolgármester-helyetteshez fordult: „Mikor fog vallomást tenni a Legfőbb Ügyészségen?”

A metróberuházás idején koalíciós szereplő Horváth Csaba és a ma már DK-s Gy. Németh Erzsébet a vizsgálódást értelmetlennek, a jelentést politikai fércműnek nevezte, a jobbikos Tokody Marcell pedig azt tudakolta, miképpen lehetséges, hogy hetedik éve sem ül senki a vádlottak padján.

Az ülésteremben szinte elszabadult a pokol. A kormánypárti Kocsis Máté kommunista ellenpropagandának minősítette az ellenzék kifogásait. Végül Tarlós István főpolgármester, aki a metrókocsik beszerzése kapcsán, az úgynevezett Alstom-ügyben már 2011-ben tett feljelentést, megjegyezte: miközben a mobilgáttal, ami a metróberuházás alig tizenhatodrészébe kerül, szinte minden közgyűlésen foglalkoznak, addig 2010 előtt a fővárosi képviselők egyetlenegy szerződést sem láttak.

A nyomozóhatóságok az Alstom-ügyben 2011-ben indított büntetőeljárást most éppen december 3-ai határidővel folytatják. A metrószerződések ügyében 2010-ben elrendelt nyomozást korábban már lezárták, ám az OLAF-jelentés alapján Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feljelentése alapján az idén januárban kezdődött eljárást legutóbb 2018. január 28-ig meghosszabbították.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.