Tovább folyik a gigászi küzdelem Budapesten a Margit hídnál május 29-én este hullámsírba süllyedt Hableány és vélhetően a hajótestbe rekedt vagy alá szorult áldozatok kiemelése érdekében. Lapzártakor még nyolc dél-koreai utas, köztük egy hatéves gyermek, valamint L. László hajóskapitány holttestét keresik a kutatóegységek a tragédia helyszínétől egészen az al-dunai Vaskapuig. A kutatásban a szolnoki Életjel Mentőcsoport és a Miskolci Speciális Felderítő- és Mentőcsoport kutyái mellett a Szegedi Vízimentő és Tűzoltó Szakszolgálat, a Folyami Katasztrófavédelem és Speciális Mentőegyesület tagjai, valamint dél-koreai szakemberek is részt vesznek. A speciálisan kiképzett kutyák a kutatóhajók elejéről, orrukkal pásztázva a vizet, eddig három holttestet fedeztek fel a folyón.
Tegnap megkezdődött a végső művelet a Dunán. Reggel elsőként lehajózták a Margitsziget mellől a parlamenti kikötő közelébe a HSP 1513 A jelű pontonhajót, amelyre a tervek szerint kiemelik majd a Hableányt. Ezután két speciálisan előkészített uszályt vontattak a hajóroncs fölé, ezeken földmunkákhoz használatos rakodógépeket készítettek elő a víz alatti munkálatokhoz. Kora délután az újpesti kikötőből lehajózott a parlamenti kikötőhöz a 200 tonnát emelni képes Clark Ádám hajódaru is.
Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója, az operatív törzs parancsnoka döntött arról, hogy még pénteken „lehozzák” a baleset helyszínére az úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg „megszoruljon” az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segítette, és végül simán átúszott mind az Árpád híd, mind a Margit híd alatt, majd kikötött.

Fotó: Bach Máté
A hajódaru érkezésével egy időben a margitszigeti operatív irányítási központnál Jasenszky Nándor, a TEK társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője nemzetközi sajtótájékoztatón beszélt a munkálatokról. A nehézbúvárokra korántsem vár egyszerű feladat, a műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy drótkötélheveder kell a Hableány kiemeléséhez, ezeket kell átfűzniük a félig a fövenybe süppedt hajótest alatt. Jasenszky Nándor azt valószínűsítette: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet.