- (...) Mi az, amiben változnia kellene a kormánypártnak?
- Kétségtelen, az önkormányzati választás után sokféle észrevétel hangzott el a Fidesz táborában mértékadó értelmiségiek részéről, a frakción, de még az elnökségen belül is. A Fidesz egy közösség, a sikereink és a kudarcaink is közösek, függetlenül attól, hogy egy erős karakterű pártelnök-miniszterelnök vezeti a közösséget. Azokban a kerületekben és városokban, ahol az önkormányzati választást követően elvesztettük az irányítást, a sokak által nem várt kudarcot lehet azzal magyarázni, hogy 1990 óta soha nem volt a Fidesznek a leadott szavazatok szempontjából abszolút többsége, legfeljebb csak erős relatív többsége. Van azonban néhány zavarba ejtő kivétel, ezek közé tartozik Csepel és Kőbánya is. Ha két hagyományosan szocialista fészeknek tekintett kerületben lehetett nyerni, akkor mindenhol lehetséges. Ezekben valószínűleg az átlagosnál komolyabban vették a kampányt, mivel nehezített pályán, nagyobb erőfeszítéssel dolgoztak. Tanulság tehát: abból, hogy a Fidesz 2006 óta győzelmet győzelemre halmoz, és minden komolyabb megméretést megnyert, egyáltalán nem következik az, hogy ez mindig így lesz.
- Tehát csak nagyobb lendülettel kellett volna kampányolni?
- Minden egyes alkalommal új mérkőzés kezdődik, és meg kell küzdeni a sikerért, nem szabad az ellenfelet lebecsülni. Van azonban egy másik tanulság is, mégpedig az, hogy változik a választói közönség. Belépnek a fiatal, új szavazók, akiknek – többek között – teljesen mások a médiafogyasztási szokásaik, mint az idősebbeknek. Az ifjabb korosztályok megszólítása azért is nehéz feladat, mert ők olyan életszakaszban vannak, amikor valamivel szemben határozzák meg magukat, és nem akarnak azonosulni az előttük járó nemzedékek által meghatározott világgal. Úgy vélem, korosztályok – illetve az azokra jellemző élethelyzetek – szerint kell majd meghatározni a kampányt, minden csoporttal más eszközökkel, más módon kell párbeszédet folytatnunk.
- Hogy fog ez a gyakorlatban zajlani?