– Sosem kellett még ekkora feladattal szembenéznie a magyar köznevelésnek, mint idén. Hogyan értékeli a rendhagyó tanévet?
– Három nagyon fontos eredményt emelnék ki. Az egyik, hogy számos országtól eltérően úgy tudtunk átállni az új munkarendre, hogy egyetlen napot sem szünetelt az oktatás. Nagy eredmény továbbá, hogy a járványhelyzetben is meg tudtuk szervezni az érettségit, a szakmai vizsgákat és a felsőoktatási felvételit, vagyis az iskolaváltáshoz és a munkába álláshoz szükséges kimeneti „mérések” nem maradtak el. A harmadik, hogy eredményesen le tudtuk zárni a tanévet anélkül, hogy változtatni kellett volna annak hosszán.
– Az érettségi vizsgák zökkenőmentes lebonyolítása igazi sikertörténet. Minimalizálták a fertőzésveszélyt, senki nem betegedett meg, nem léptek vissza a diákok. Az eredményeket befolyásolták a rendkívüli körülmények?
– Középszinten egyáltalán nincs eltérés a korábbi évekhez képest, annak ellenére, hogy más körülmények között kellett felkészülni, és csak írásbeli vizsgát szerveztünk. Az eredmények alapján sem előnyben, sem hátrányban nem voltak az idei érettségizők. Ez megnyugtató, hiszen a felsőoktatási felvételin nem csak az érettségiző korosztály vesz részt. Az idei 3,61-es tanulmányi átlag azt igazolja, hogy jól fel lehetett készülni a szokatlan helyzetben is. A fő tárgyakat, a magyar, matek, történelem hármasát vizsgálva az látszik, hogy hajszálnyival még javult is a teljesítmény a tavalyi számokhoz képest.
– Ősszel hogyan vizsgázhatnak azok a tanulók, akik most nem vettek részt az érettségin?
– Magas jelentkezőszámra számítunk, úgy tervezzük, hogy mindenki le fog tudni vizsgázni, aki most bármilyen okból nem tudott. Várhatóan jóval nagyobb számban lesznek előre hozott vizsgák, hisz ezeket most mintegy harmincezres nagyságrendben töröltük. Egyelőre nem látjuk, hogyan alakul a járványügyi helyzet, ezért a hagyományos vizsgákra készülünk. Ha változik a helyzet, van egy kipróbált modellünk, amihez nyúlni tudunk.
– A tanévkezdést is hagyományos üzemmódban tervezik. Mi az, amit a tantermen kívüli, a digitális munkarendből érdemes megtartani, miután visszaáll a normál iskolai élet?