Magyar művész munkáit állítják ki Kínában

Viczán Zoltán üvegművész munkáin keresztül ismerkedhetnek Magyarország innovatív és művészi oldalával az érdeklődők egy Sanghajban hétfőn megnyílt kiállításon – mondta el az MTI-nek telefonon Szentmártoni Lívia, Magyarország sanghaji főkonzulátusának kulturális és oktatási szakdiplomatája.

Forrás: MTI2020. 10. 12. 16:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Layers of Hungary (Magyarország rétegei) című kiállítást a nagyközönség október 13. és november 15. között tekintheti meg Sanghaj egykori francia koncessziós területének PICNIC nevű, népszerű kortárs galériájában. A galéria és Magyarország sanghaji főkonzulátusának közös szervezésében megvalósult tárlat központi alkotása egy 24 karátos arannyal bevont, üveg- és tükörlapok összeillesztésével készült falikép, amely Magyarország vízrajzát mutatja be. Az MTI-nek telefonon nyilatkozó művész a képről elmondta: azt Erkel Ferenc Bánk bánjának leghíresebb áriája, a Hazám, hazám „arany mezők, ezüst folyók...” sora ihlette. A képen ugyanis a vizeket a tükörlap ezüstje alkotja, a tükör leghátsó rétegéről pedig áttetszik a Magyarországot formáló aranybevonat.

A kiállítás címét is adó sorozattal az alkotó arra az élményre reflektál, ahogyan egy új, ismeretlen helyről szerez benyomásokat egy odautazó: egymásra rakódó rétegekkel bővítve ismereteit. A felfedezés vágyát ahhoz hasonlítja, mintha valaki a „tükör mögé szeretne látni”. E metafora mentén dolgozva alakította ki háromdimenziós műveit: a tükröződő réteget helyenként eltávolítva egy réteggel mélyebbre engedi látni a nézőket, akik a tükrök által maguk is részeivé válnak az alkotásoknak.

A tárlat egy interaktív sorozatában pedig a látogatók a kedvük szerint alakíthatják a látványt: megvilágított, színes üveggömbök forgatásával különféle mintákat és alakokat vetíthetnek a falakra.

Viczán Zoltán csaknem tíz évet töltött Ázsiában – Japán és Hongkong után jelenleg Sanghajban él -, munkáin pedig „mindenféle tudatosság nélkül is” tetten érhetőek a különböző országokban szerzett tapasztalatok lenyomatai az otthonról hozott tudással összefonódva. „Ázsián belül is vannak különbségek: egy japán művész vagy mesterember egészen máshogy nyúl az anyaghoz, mint egy kínai” – fogalmazott, hozzátéve: a különböző országokban más tulajdonságait hangsúlyozzák ki az anyagoknak és más megközelítést alkalmaznak esetenként ugyanahhoz a témához vagy akár technikához is. Bár a technikáját, formavilágát és látásmódját mind Magyarországról vitte magával, de újabb, rétegelttükör-munkái többekben kínai festményeket idéznek, míg ugyanezekben a munkákban ő maga a szecessziós vonalvezetést látja.

A koronavírus-járvány miatti óvintézkedésként a galéria jelenleg csupán befogadóképességének felét töltheti ki, a kiállítás megnyitója pedig akkora érdeklődést váltott ki, hogy nem tudtak minden jelentkezőt fogadni – mondta el Szentmártoni Lívia. A kiállítással a főkonzulátus Magyarország innovatív és művészi oldalát szeretné bemutatni a kínai közönségnek, ehhez pedig egyebek mellett azért esett Viczán Zoltán munkáira a választás, mert a művész alkotásaiban a világon egyedülálló, innovatív technikákat alkalmaz.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.