időjárás 16°C Apollónia 2022. július 7.
logo

A Deutsche Wellének nyilatkozó budavári lakos buktatja le a német tévét

Mukatársunktól
2021.03.08. 12:42
A Deutsche Wellének nyilatkozó budavári lakos buktatja le a német tévét

A Deutsche Welle nevű német közszolgálati televízió helyi civilek nyilatkozatait manipulálta a Magyarország ellen készített lejárató propagandavideójukban.

Etikátlan csúsztatásokkal van tele a Deutsche Welle (DW) nevű német közszolgálati televízió a budai Várban készített videója, amelyben az egyik civil megszólalót is a német televízió propagandacéljaira használták fel.

A felvételen nyilatkozó Wágner Tamás szavait úgy tolmácsolták németül, hogy eközben annak magyarul elhangzó kijelentései sokszor nem vehetők ki. Mint kiderült, szándékosan járhatott el így a DW, hiszen olyasmit adhatott Wágner szájába, amiket nem is mondott. Wágner Tamás lapunk kérdésére hangsúlyozta, hogy ő kizárólag a Várban folyamatban lévő építkezésekről, azoknak a közlekedést megnehezítő voltáról beszélt, illetve arról, hogy a kormányzathoz érkező delegációk miatt gyakran vannak lezárások, ami időnként szintén zavaró lehet az autósoknak és a gyalogosoknak.

A videóban azonban azt sejtették, hogy Wágner ennél jóval többről beszélt, mivel úgy fűzték az általa mondottakat az előtte megszólaló Karácsony-párti polgármester, V. Naszályi Márta szavaihoz, hogy a helyi lakost „szintén nagyon elszomorítják a fejlemények”. Márpedig V. Naszályi arról beszélt, hogy a kormány „kisajátítja a város tulajdonában lévő ingatlanokat”, emellett rossz társadalmi üzenetet közvetít, ő pedig nem akarja az 1944-es állapotában látni a Várnegyedet. – Ez a kormány önkényes, diktatórikus, a társadalom érdekeivel szembemenő döntése volt – fogalmazott Karácsony Gergely párttársa.

A videónak egy másik részében is szerepeltetik Wágner Tamást, amikor is a szomszédjával futnak össze a társasházuk lépcsőházában. Marti János arról beszélt, hogy „ma már nem lehet tudni, mi történik az országban”, és a zsidó származású feleségével „megelégelték az Orbán-kormány budavári üzelmeit”, ezért elköltöznek.

– Ha a zsidók akkoriban tudták volna, miért kell felszállniuk a vonatokra, akkor nem szálltak volna fel. Nem akar még egyszer ilyen vonatra szállni – magyarázta a férfi a riporternek. Ezzel kapcsolatban Wágner a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy még annak fényében is megdöbbentették a szomszédja szavai, hogy tudja: annak felesége „posztholokauszt szindrómában szenvedhet”. – Ő valóban fél, az édesanyját koncentrációs táborba vitték a második világháború idején. Számos első generációs holokauszttúlélő szenved ilyen tünetektől, ez az átélt sokkhatás miatt érthető is

– fejtette ki Wágner Tamás, hozzátéve: a házaspár azóta valóban el is költözött a Várból. (A holokauszt szindrómáról és annak a túlélők leszármazottaira gyakorolt hatásáról Virág Teréz pszichológus írt számos tanulmányt – a szerk.). Wágner végül azt is elárulta, hogy – bár a Deutsche Welle videójában úgy tűnt, véletlenül futottak össze, a német televízió előzetesen megkereste azzal, hogy forgatnak majd a Várnegyedben, s hogy nyilatkozna-e nekik. Erre Wágner igent mondott, ám jelezte, hogy helyi lakosként kizárólag a lakókörülményekről, és az építkezések közvetlen hatásairól kíván beszélni.

Mint korábban beszámoltunk róla, a videó – melynek címe magyarra fordítva: Orbán a múlt Budapestjének mintájára építené újra a magyar fővárost – tematikusan a jelen és a Horthy-korszak zsidóüldözéstől sem mentes végnapjai között igyekszik párhuzamot vonni. Ungváry Krisztián történészt is megszólaltatták, aki úgy vélte, hogy a Nemzeti vértanúk emlékművének 1944-es első és 2019-es második felavatása között nagyon sok hasonlóságot lehet találni. A riport ezután Kövér László avatóbeszédét idézi, amelyben a házelnök arról szólt, hogy Magyarországot idegengyűlölőnek és homofóbnak tüntetik fel, amiért ragaszkodik a hagyományaihoz. Ungváry szerint Kövér beszédében egyenlőségjelet tesz a mai ellenzék és a terroristák közé, pedig a hasonló pártok Nyugat-Európában több helyen is kormányon vannak.

A Magyar Nemzeti Médiaszövetség közben elítélte, hogy a Deutsche Welle német közszolgálati televízió újabb, ezúttal minden szakmai és etikai határon túllépő propagandafilmet készített Magyarországról. Továbbá a szervezet által kiadott közleményben azt írták, hogy

a Fokus Europa című műsorban adásba került anyag a legsötétebb idők filmhíradóira emlékeztet, megszégyenítően manipulatív, a megrendezett jelenetek legfeljebb szappanoperába valók, de egy televíziós magazinműsorba semmiképpen.

„Csak remélni tudjuk, hogy a német köztévé vezetője által a magyar választások előtt egy évvel megígért magyar nyelvű anyagok betartják majd az alapvető szakmai és műfaji követelményeket, és nem köszönnek vissza letűnt, sötét korszakok elborzasztó propagandafilmjei” – fogalmazott a médiaszövetség.

A Deutsche Welle csak a valóságot „felejtette el” bemutatni a budai Várról

Kizárólag baloldali politikusok és közéleti szereplők közreműködésével készített propagandafilmet a magyar kormány budapesti építkezéseiről a Deutsche Welle. A német állami televízió a fejlesztések kapcsán azt sugallta, hogy a felújítás alatt álló budai Vár és a Kossuth tér a szélsőséges nacionalizmus bizonyítéka, a méregdrága építkezések miatt pedig a környék lassan élhetetlenné válik. A Magyarországot lejárató filmmel ellentétben viszont köztudott: a Budavári Palotanegyed bámulatos változásokon megy keresztül, amelynek eredményeképpen hazánk kiemelkedően értékes épített és kulturális öröksége korhű módon születik újjá a romokból.

A cikk ITT olvasható tovább.

 

Vita a Budai Várról

Bocsánatot kér a hazánkat lejárató riportfilmért a Deutsche Welle

A dosszié összes cikke
Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.