A távoktatás hatékonyságát is megmutatja az idei kompetenciamérés

Eltérő módon készültek az iskolák a szerdai kompetenciamérésre, amelynek matematikai feladatsora nem okozott meglepetést – nyilatkozta lapunknak Balga Attila pedagógus, akivel a feladatok nehézségéről és a távoktatás hatásairól is beszélgettünk.

Tóth Béla
2021. 05. 29. 20:43
A szakértő szerint átlagos nehézségű volt a feladatsor a kompetenciamérésen. Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hasonló nehézségű volt a matematikai feladatsor, mint a korábbi években, nem tartalmazott újszerű dolgokat – mondta lapunknak Balga Attila, a Nemzeti Pedagógus Kar matematika tagozatának vezetője. Az idei országos kompetenciamérést szerdán tartották. A mérés a hatodik, a nyolcadik és a tizedik évfolyamos tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgálta. A matematikai feladatok nehézségéről, a mérés által vizsgált készségekről és a távolléti oktatás hatásáról beszélgettünk a budapesti Eötvös József Gimnáziumban tanító Balga Attilával.

– A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy elitgimnáziumban a tanulóknak nem okoznak gondot a mérés feladatai, viszont a meghatározott időt ők is teljesen kihasználják. Egy átlagos általános iskolában, ahol a diákok különböző képességűek, sokszor a legjobbak sem jutnak el a feladatsor végére – mondta el lapunknak a pedagógus, hozzátéve, a kistérségek iskoláiban – ahol a tanulók többsége hátrányos helyzetű – tanító tanárok beszámolói szerint a diákoknak nem ment könnyen a feladatok megoldása.

Az intézmények eltérő módon készülnek a kompetenciamérésre: egy elitgimnáziumban a diákok „menetből”, különösebb felkészülés nélkül teljesítik a mérést, viszont egy gyengébb iskolában előfordul, hogy a jobb tanulókat előzetesen felkészítik a mérésre

– számolt be a tapasztalatairól Balga Attila.

A szakértő szerint a feladatsor átlagos nehézségű volt a kompetenciamérésen
Fotó: Mirkó István

– A kompetenciamérés feladatai leginkább a gyerekek függvényszerű gondolkodását, az elemző, értelmező olvasást és az ítéletalkotási készségeket vizsgálják. A feladatok egy részében táblázatokkal, grafikonokkal kell dolgozniuk a tanulóknak, és szükség van a logikai gondolkodásra, illetve a számolási képességekre is – ismertette a feladatsor által mért kompetenciákat a pedagógus.

Kiderül a távoktatás hatása

Az idei mérés eredményei a digitális munkarend hatékonyságára is választ fognak adni. Balga Attila szerint, ha egy intézmény idei eredménye nem tér el jelentősen a korábbiaktól, akkor ott a tanárok a távolléti oktatást maximális hatékonysággal teljesítették.

– Véleményem szerint azokat a kompetenciákat, amelyeket a mérés számonkér, igazán a jelenléti oktatásban lehet fejleszteni. Ezért várom azt, hogy a majdani eredmények azt támasztják alá, hogy a digitális munkarendben kevésbé fejlődtek ezek a kompetenciák – mondta el a pedagógus.

Hozzátette, tapasztalata szerint a mostani tanév távolléti oktatása hatékonyabb volt 2020 tavaszához képest, hiszen ezúttal a tanároknak már volt felkészülési lehetőségük a digitális oktatásra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.